BasBQ
Beef en Steak

Eerste picanha. Succes, maar een verbeterpuntje.

 
 

Pret1987

Vuurmaker
Berichten
60
Al doende leert men en een goede voorbereiding is het halve werk, dat bleek maar weer vandaag.

Na een kilo Ierse Angus picanha te hebben gekocht op BBQuality.nl, link, ben ik mij nog eens goed in gaan lezen naar hoe ik die het beste kan bereiden. Hier op het forum wat tips gezocht en ook BBQ-helden heeft mij hier bij geholpen, link.

Na een nachtje ontdooien ben ik vanmiddag eerst begonnen met het bijsnijden van de vetlaag. De laag was mooi verdeeld over het stuk vlees en heb hem redelijk overal even dik kunnen krijgen. Daarna beide zijden voorzien van wat zout en peper. Tijdens het rusten van het vlees, had ik mooi de tijd om de WMT op te warmen met 20 brandende Ecobrasa kokosbriketten in het mandje, met daar naast nog wat koude briketten die nodig zouden kunnen zijn voor een wat langere bereidingstijd. Daarnaast uiteraard ook nog wat groenvoer gesneden voor erbij.
20200905_141953-01.jpeg

20200905_155232-01.jpeg

20200905_172604-01.jpeg


De temperatuur van de Q was prima (100 graden op het rooster, wat nog wel wat op ging lopen) dus was het tijd om dat mooie stuk vlees te gaan opwarmen en 2 blokjes hout toe te voegen. Met mijn Inkbird hield ik de temperatuur op het rooster en in het vlees in de gaten. Na ongeveer een uur, toen de ketel was opgelopen tot 113 graden had de picanha 49 graden bereikt: tijd om even te rusten. Aardappeltjes in de pan, groenten in de oven, Q een beetje opstoken, klaar voor de laatste stap! Volgend jaar er nog maar eens een kleine Q of ei erbij kopen, om gemakkelijker ook de side dishes smaakvoller te kunnen bereiden.

En hier zit het verbeterpuntje! Ik stopte na 20 minuten de probe terug in het vlees en wat blijkt, de kerntemperatuur is door gestegen naar 54 graden! Veel meer dan dat ik verwacht had. Het afgrillen, wat ik wel wilde doen i.v.m. een lekkerder korstje kon dus maar heel erg kort, want ik wilde eigenlijk op 56 uitkomen! Dit gebeurde dan ook in no-time. Gelukkig net lang genoeg om het gewenste resultaat te bereiken. Wel met meer vlammen dan gehoopt. Volgende keer toch wat indirecter. Gelukkig geen schade aan de inkbird probe.

20200905_181151-01.jpeg


En toen het moment van de waarheid en gelukkig viel dat zeer zeker niet tegen! Bij elke snede bleef het sap maar stromen, netjes op de draad gesneden, super mals.
misschien had hij toch iets koeler gemogen. Volgende keer iets eerder van de Q, de probe laten zitten tijdens het rusten om in de gaten te houden en iets eerder affakkelen naar 54 graden. Al met al, een top stukje vlees. Ik blij, de vrouw blij en de buren blij.

20200905_182246-01.jpeg
20200905_182732-01.jpeg


Tips en tricks zijn altijd welkom, maar dit was voor mij een geslaagde run.
 
Nou, je mag mij hiermee wakker maken. Ziet er tasty uit....
 
buurtjes zijn verwend. picanha is erg lekker en deze is goed gelukt.

tip 1: niet laten rusten, meteen affakkelen
tip 2: tijdens het affakkelen je probe eruit zodat je meer bewegingsvrijheid heb. Je wilt tenslotte alleen het vetlaagje een beetje krokant maken. en niet je probe naar de vaantjes helpen.
na het affakkelen kan je hem opnieuw meten en eventueel nog even laten rusten zodat ie kan doorgaren/stijgen in temp. Of als tie ok is, dan gewoon meteen opeten.

gewoon nog eens maken. vinden de buurtjes niet erg
 
buurtjes zijn verwend. picanha is erg lekker en deze is goed gelukt.

tip 1: niet laten rusten, meteen affakkelen
tip 2: tijdens het affakkelen je probe eruit zodat je meer bewegingsvrijheid heb. Je wilt tenslotte alleen het vetlaagje een beetje krokant maken. en niet je probe naar de vaantjes helpen.
na het affakkelen kan je hem opnieuw meten en eventueel nog even laten rusten zodat ie kan doorgaren/stijgen in temp. Of als tie ok is, dan gewoon meteen opeten.

gewoon nog eens maken. vinden de buurtjes niet erg
Gezien de temperatuur toch nog stijgt, is dat inderdaad een goede tip!

Voordat ik iets voor gasten maak, wil ik het eerst eens geprobeerd hebben. Maar met dit soort stukken is dat wat veel voor 2 personen, dus dan boffen de buren .

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk
 
Gezien de temperatuur toch nog stijgt, is dat inderdaad een goede tip!

Voordat ik iets voor gasten maak, wil ik het eerst eens geprobeerd hebben. Maar met dit soort stukken is dat wat veel voor 2 personen, dus dan boffen de buren .

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk
je kan het restje ook de volgende dag in dunne plakjes koud op je boterham met een beetje mosterd eten.
is ook geen straf
en een beetje opwarmen lukt ook nog wel hoor
 
je kan het restje ook de volgende dag in dunne plakjes koud op je boterham met een beetje mosterd eten.
is ook geen straf
en een beetje opwarmen lukt ook nog wel hoor
Er ligt gelukkig ook nog wat in de koelkast inderdaad!
Ik kijk nu al uit naar het ontbijt

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk
 
Ziet er heerlijk uit.
Grainfed Uruguay bij jouw leverancier is ook mooi.
Alternatief voor Picanha is Maminha (tri-tip, ezeltje, liesstuk). Vriendelijker geprijsd, minstens net zo lekker en zelfde bereidingswijze.
Ik snij de vetlaag tot een halve cm terug. Geen nood meer aan affakkelen. En inderdaad, rekening houden met de doorgaring! Wou dat mijn eerste Picanha er zo uit zag als die van jou.
 
Tijdens het affakkelen het deksel dr op. Minder show maar ook minder kans oo verbranden. (Volgens mij stond dat ook op bbqhelden ;)
Of ik heb een andere site bekeken bij mijn poging.

Ziet er in ieder geval goed uit.

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
 
Tijdens het affakkelen het deksel dr op. Minder show maar ook minder kans oo verbranden. (Volgens mij stond dat ook op bbqhelden ;)
Of ik heb een andere site bekeken bij mijn poging.

Ziet er in ieder geval goed uit.

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
Klopt, daar adviseren ze geen vlammen te creëren. Maar ja, toch eigenwijs hè

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk
 
Ziet er goed uit en leermomenten voor de volgende

Vlammen is niet eigenwijs, blijft een mooi gezicht 😁
 
Mooi gemaakt, verbeterpuntjes houd je altijd.
 
Terug
Bovenaan Onderaan