BasBQ
Beef en Steak

eerste koud gerookte zalm

 
 
 

maroc

Gemarineerd
Berichten
1.546
Vandaag bij de makro 2 zalmzijdes gehaald waarvan 1 de bestemming gerookt moet krijgen.
Droge pekel gemaakt van 2 delen  (grof)zeezout en 1 deel rietsuiker

Een laag pekel op de bodem daar de zijdes opgelegd en bedekt met het restant.
Afdekken en met 4 liter melk erboven (voor het gewicht) in de koelkast weggezet

20150115_130411_zpsmbnnhbio.jpg


20150115_215906_zpsrkjytapg.jpg


20150115_220333_zpsxf60jpvp.jpg


Morgen afspoelen en drogen.

Wordt vervolgd

 
BertM zei:
Succes Maroc!
Wanneer moet ik aan komen ? :D

Zaterdag roken bert, daarna nog ff rijpen.

Dinsdag of woensdag :D
 
Ondertussen afgespoeld en te drogen gelegd de zalm is mooi stevig geworden

20150116_154632_zpsrkkwkwlk.jpg


De csg nu twee keer aangestoken in totaal maar ook twee keer uitgegaan :(

Morgen dus de grande finale en moet het goed gaan  :D
 
Marco, als je de mot eersf 2 minuutjes droogt in een kommetje in de magnetron gaat het vast beter...
 
heel kort off topic vraagje: hoeveel rook komt er vrij bij het gebruik van zo'n csg? Als ik er een  in een OT47 zet, staat de hele buurt dan in de rook, of komt er een pluimpje uit de ventilatiegaten?
 
KJ zei:
heel kort off topic vraagje: hoeveel rook komt er vrij bij het gebruik van zo'n csg? Als ik er een  in een OT47 zet, staat de hele buurt dan in de rook, of komt er een pluimpje uit de ventilatiegaten?

Daar merkt de buurt helemaal niks van met een csg.
 
dat wilde ik horen ;) bedankt!
 
KJ zei:
dat wilde ik horen ;) bedankt!

bovendien... beuken ruikt zo zalig... ze komen er op af!  :)
 
Dat is ook altijk zo leuk met low&slow sessies met rookhout, dan ruikt het de hele dag zalig in de tuin
 
Marco, ik gebruik tegenwoordig een kwart aanmaakblokje (die bruine) om de CSG aan te maken. Voordeel is dat dit een grotere vlam geeft dan een theelichtje en dat je deze gewoon volledig kan laten opbranden.

Wanneer de mot bovenop een vlam geeft dan zit je goed. Deze dooft vanzelf in de Q wanneer je het deksel dicht doet.
Ooh....en uiteraard niet alle ventilatiegaten dicht maken. Ik heb onder altijd volledig dicht en bovenop op een kier open. Geeft net voldoende trek om het aan te houden en om de rook continu te verversen.
 
De csg gaat vaak na een uurtje of 2 uit, ik denk dat ik weet waar het aan ligt dus dat gaat nu anders :p

Verder bedankt voor je tip met betrekking tot de schuiven daar twijfelde ik nogal aan.

Maar ik heb er vertrouwen in.
 
Dat uit gaan van de CSG heb ik ook een paar gehad.
Volgens mij komt dat doordat je rookmot? te grof is.
Ik heb het door de koffiemolen gehaald, waarna ik er geen last meer van had.

Mac
 
De zalm is gerookt en ingepakt. Nu ff laten rijpen voor een paar uur

20150117_191156_zps5ogvlyrs.jpg


20150117_190615_zpsem54gnwl.jpg


20150117_175444_zpsp7gvn9ij.jpg


De csg ging nu niet meer uit maar brandde (tot twee keer toe) twee kanten op dus er is ruimte voor verbetering.

De eerste indruk over de smaak en structuur is goed (stiekem wat van het staartstukje geproefd)






 
Terug
Bovenaan Onderaan