Beef en Steak

Eerste keren met een Kamado

JeroenNietDoen

Tondelzoeker
Sinds deze week heb ik een Bastard large. Ik kom van een gas BBQ af. Ik moet dus nog veel leren. Gisteren en vandaag bezig geweest met het inbranden van mijn Bastard. Meteen goede oefening om te werken met temperatuur. Mijn bevindingen zijn niet geheel lekker en ik wilde dit posten om eens te reflecteren.

Op aanraden van veel mensen heb ik bij Vuur & Rook een zak Dammers maribu besteld. Ik moet zeggen, heel veel klein prut wat dwars door mijn kolenmand heen valt. Viel mij een beetje tegen. Morgen wil ik bij Sligro even kijken voor houtskool met grovere stukken.

Ik deed de onderste sleuf en top afstellen op de temperatuur waar ik naar toe wil. De wokkel deed ik in het midden, beetje omheen bouwen, aansteken, dome dicht en afwachten. Ik krijg het houtskool maar amper aan de gang. Doe ik de onderste sleuf helemaal open en laat ik de dome 5 minuutjes open, dan krijg ik het beter aan de gang. Doe ik dan echter de dome dicht en de sleuf en top op temperatuur waar ik naar toe wil, schiet deze toch al ver voorbij waar ik wil zijn. Logisch ergens...

Ik lijk moeite te hebben om op te starten en naar een lagere temperatuur te gaan. Opstarten om naar 200-250 graden te gaan met genoeg houtskool en wokkels, geen probleem. Doe ik mijn opstart methode wel goed? Of kan het zo zijn dat de veel te fijne Dammers houtskool gewoon niet geschikt is omdat het te fijn is en daardoor voor lage temperaturen te weinig zuurstof doorlaat.

Ik heb wat advies nodig wat een goede methode is om te starten...

Marabu onsteekt wat lastiger.
Probeer eerst eens met een zachtere houtskool, bv black wattle.
Persoonlijk zou ik de dome open houden tot de wokkels uitgefikt zijn en het houstkool aan is.
Dan opstoken en een 40 graden inder de doeltemperatuur terug regelen.
Succes.

De grote van de briketten maakt echt niet zoveel uit, is voornamelijk borrelpraat in mijn optiek.
Als ik kijk naar de minieme opening die ik bij de onderste sleuf heb bij low and slow dan kan ik me niet voorstellen dat kleine ruimte tussen houtskool dat effect kan hebben.

Wat ik doe in mijn kamado is de kolenmand altijd vol, even doorhakken met het pookje en dan aansteken, ik heb een looftlighter maar wokkels werken ook prima.
Op 1 plek aansteken voor 102c, op twee plekken voor 180c en op drie plekken voor terrine hitte.
Dat vuur moet zich ontwikkelen. Dat doe ik door de deksel dicht te na het aansteken met beide ventilatie gaten helemaal open.
Dit duurt 15 minuten.
Dan gaat de platesetter erin en het rooster en het vlees. En kan het inregelen beginnen.
Het is dus niet erg dat de bbq 180 c aangeeft na het ontwikkelen, doordat de platesetter koud is net als het rooster en het vlees zal de temperatuur na het inrichten zakken naar rond de 120. Gelijk de lucht toevoer boven en beneden goed knijpen. Dat vergt een beetje oefening, maar dat heb je zo in de vingers.

Mijn ervaring is dat je een beetje geluk moet hebben met je zak houtskool... De ene keer heb je een prachtige sortering, en de volgende keer zit er een flinke lading gruis in. Tot nu toe heb ik het bij elk merk wat ik gehad hebt wel eens meegemaakt dat er een mindere zak tussen zat.

Wat betreft het afstellen op lagere temperatuur, het vergt gewoon wat oefening voordat je er handig mee wordt.
De eerste keren dat ik low en slow wilde op mn bastard had ik de schuiven gewoon veel te ver open staan. Ik zag immers op youtube dat mensen hun onderste schuif op een duimbreedte hadden staan ofzo. Resultaat: bbq ging naar de 150 tot 170 gr.
Toen gewoon een keer geprobeerd om al vrij snel nadat de houtskool goed brand de schuif op minder dan een cm open te zetten. Het duurt dan wat langer voordat je op temperatuur bent, maar je hebt in ieder geval geen overshoot.
Kortom: gewoon vaak proberen en niet te veel/vaak aan je schuiven zitten, niet te veel zuurstof toevoegen en wacht minimaal 10-15 min voordat je weer een verstelling doet.

Succes!

Zoals Peter, Frits en Jan het uitleggen is het helemaal.

Ik weet van mijne KJ dat tussen 100 en 180° ongeveer de schuif beneden 1 vingerdikte open is. De range tussen 100 en 180° regel ik bovenaan.

Voornaam os schuiven en deksel open totdat de wokkels op zijn en de kolen branden. Even voornaam is dat elke wijziging een 5-tal minuten later pas resultaat geeft. Dus steeds geduld na een verandering in de toevoer en afvoer.

Gister en vandaag gewoon weer geprobeerd. Bij het opstarten onderste sleuf open, dome open en wokkel lekker laten fikken totdat er meer in vlam staat. Dan pas dicht. Gisteren een Tomapork lekker een rub gegeven, indirect op 150 gedaan en laatste paar minuten op 250 graden. Sodeju dat was lekker!

Het gaat al beter en dat wat eraf komt smaakt beter dan dat ik het ooit eerder wist te bereiden.

Oefening baart kunst. En ondertussen eet je al lekker. Wat wil Een mens nog meer?

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk

Vandaag vrolijk door met aantal kippenbouten indirect op de Bastard. Om ze uiteindelijk nog even direct af te grillen. Wederom prima gelukt alles!

Wat eet ik morgen? Wederom van de BBQ!

Terug
Bovenaan Onderaan