BasBQ
Beef en Steak

Eerste keer zalmzijde op een plak cederboom

 

D_SDennis

Sprokkelaar
Berichten
37
Vanavond voor de eerste keer op mijn Bastard een zalmzijde van 1,2 kg gerookt en gegaard. Een fijne collega van mij heeft een aantal plakken gezaagd uit een gevelde ceder dus goedkoop en groot, heel fijn! De zalmzijde voorzien van grof zeezout, zwarte en witte peper en een mix van verse dille en citroenzest. Afgedekt met een paar schijven citroen.

De Bastard op temperatuur laten komen tot circa 130-140 graden en de cederschijf alvast laten voorwarmen. Ik heb deze echter niet echt aan het roken gekregen en daar is vraag 1: hoe kan dat? Moet de plank dichter bij het houtskool of is het vuur nooit heet genoeg als je stookt op 130-140 graden?

Dus op een gegeven moment de zalmzijde in twee stukken (1 stuk zonder kruiden, alleen peper en zout) op de schijf gelegd en tegelijkertijd een chunk kersenhout tussen de kooltjes geworpen. Nou dat wilde prima roken dus thermometer er in en sluiten de boel.

Na ongeveer 1,5 uur de 55 graden kerntemperatuur bereikt. Nou, het smaakte echt heerlijk! Vrouw en schoonouders helemaal blij! Toch ben ik kritisch en vraag me af:

1: Hoe krijg ik de cederhouten schijf zelf aan het roken? Ik had m niet geweekt...
2. Is het een probleem dat zich wat eiwitten langs de zijkant en op een paar plekjes op de bovenkant verschijnen? Gaat het dan net iets te hard?
3. De chunk kersenhout was opgerookt na ongeveer 45 minuten. Is het lekkerder om er nog een aan toe te voegen zodat het visje wat langer gerookt wordt?
9i3YETk.jpg

QnCn2Lb.jpg

ORHgzsA.jpg

XWBNtAP.jpg

 
Ziet er gezond uit!
 
Eiwitten kan geen kwaad en gebeurt als ik het goed heb begrepen op elke temperatuur.
Ik doe mijn zalm wat hoger op 160-180?. Ik begin meestal wat lager en laat het dan oplopen.

Is je cederhout wel droog? Als het een net gekapte boom is zit er nog een hoop vocht in.
 
Dan heter opstoken
 
D_SDennis zei:
De schijven zijn goed droog. Hebben een half jaar in een droge schuur gelegen.
Een half jaar droogtijd is te kort om echt droog hout te hebben en binnen droogt het ?berhaupt slecht, dus denk toch dat de plank nog te nat is geweest. Eventueel zou je hem dichter op de kooltjes proberen te leggen, afhankelijk van je setup.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Zo zien mijn plankjes er uit na ?? uur stoken boven direct vuur.
1 keer gebruiken maar volop rook. ;)
Om te kijken wat beter ging had ik een plankje direct en een plankje indirect vuur gedaan.



 
Lekker visje
 
Dank voor de reacties. het hout voelt erg droog en erg licht aan en is ook sinds dat halve jaar hier en daar gespleten. Maar na het gebruik is het hout nog verder gespleten dus wellicht hebben jullie gelijk en is het nog niet droog genoeg. ik heb het verplaatst naar een tochtige hoek en laat het rustig verder drogen. Dank je!

Wat betreft de tip om hoger op te stoken, dat heeft uiteraard gevolgen voor de snelheid van garing en de dometemperatuur. Wat betekent dit voor je zalm? Kan deze ook op hoge temperatuur en sneller gegaard worden of is het voor de smaak en kwaliteit beter om dat laag te houden?

Ik heb ook recepten gezien waar de zalm op nog lagere temps gegaard wordt. En het is echt geen enkel probleem om een stukje rookhout toe te voegen.

@Hans: dank voor je beelden. Ik zie dat jouw plankjes echt een stuk dichter bij het vuur liggen dan in mijn Bastard. Ik ben toch ook benieuwd of bij een stooktemperatuur van 130-140 graden een wel volledig droge schijf cederhout wel wil roken op de afstand van de kolen tot het rooster in mijn Bastard, toch wel een cm of 30 schat ik zo in.

Wat ik ook kan doen is de schijf niet op het rooster te leggen, maar op de plek waar je de platesetter kunt leggen. Dan ligt het een stuk dichter bij het vuur.
 
noskos zei:
Eiwitten kan geen kwaad en gebeurt als ik het goed heb begrepen op elke temperatuur.
Ik doe mijn zalm wat hoger op 160-180?. Ik begin meestal wat lager en laat het dan oplopen.

Is je cederhout wel droog? Als het een net gekapte boom is zit er nog een hoop vocht in.

Eiwit in zalm begint rond de 62 graden te komen. Dat is een heel normaal natuurlijk proces wat geen kwaad kan en ook niet tegen te gaan is.
Het is wel zo dat je door heeeeeeeeellll langzaam te garen het kan verminderen. Maar tegengaan is een utopie.
 
Als je rook van je plankje wil moet je het wel op hogere temperatuur stoken anders gaat dat echt niet roken.
Als je het op lage temperatuur doet moet je wat rookhout toevoegen alleen dan zie ik het nut van een cederplank niet zo.
Op m'n Webertje zat geen dome meter dus ik wachte tot m'n kooltjes gloeide en dan ging de plank met vis er op na een ongeveer een kwartier
Was de kerntemp in de buurt van de 54 gr.C en de vis gaar.
Op lage temperatuur heb ik nooit geprobeerd.
Maar altijd leuk om eens te experimenteren natuurlijk ;)
 
Indirect moet je er chunks bijdoen voor de rooksmaak wat je in feite ook hebt gedaan.
Om cederhout te laten roken moet de temperatuur hoger zijn wat met de directe methode het makkelijkste is.
Positieve is in ieder geval dat je de plankjes volgende keer gewoon weer kan gebruiken.  ;)

Al met al ziet dit er enorm smakelijk uit en krijg er spontaan zin in om ook zalm te bereiden op mijn Bastard! jammie!  =P~

 
Bramster zei:
Indirect moet je er chunks bijdoen voor de rooksmaak wat je in feite ook hebt gedaan.
Om cederhout te laten roken moet de temperatuur hoger zijn wat met de directe methode het makkelijkste is.
Positieve is in ieder geval dat je de plankjes volgende keer gewoon weer kan gebruiken.  ;)
0
Al met al ziet dit er enorm smakelijk uit en krijg er spontaan zin in om ook zalm te bereiden op mijn Bastard! jammie!  =P~

@ BRAMSTER
Plankjes die je eens gebruikt hebt zou ik niet voor een tweede keer gebruiken.
De vissappen die er ingetrokken zijn was je er niet zomaar uit denk ik .
Ik zou het risico niet nemen i.i.g.
 
Mmm goed punt  :-?
 
Ik ga altijd voor Bobby Flay?s zalm op plank. Dat is goud. Super lekker en snel klaar. Dat is op hoog vuur. En het cederhout moet dan eerst een uurtje geweekt hebben in water.

De plankjes gebruik ik meerdere keren. Na gebruik laat ik ze weer weken in water. En schrob dan met een borstel alle resten er zo af. Gaat prima. Als ze te ?dun? gestookt zijn kun je ze klein maken en als rookhout gebruiken.
 
Bram zei:
Ik ga altijd voor Bobby Flay?s zalm op plank. Dat is goud. Super lekker en snel klaar. Dat is op hoog vuur. En het cederhout moet dan eerst een uurtje geweekt hebben in water.

De plankjes gebruik ik meerdere keren. Na gebruik laat ik ze weer weken in water. En schrob dan met een borstel alle resten er zo af. Gaat prima. Als ze te ?dun? gestookt zijn kun je ze klein maken en als rookhout gebruiken.


Deed ik ook altijd Bram totdat een (schoongemaakt) plankje eens een paar dagen in een zonnig hoekje had gelegen (gebeurd soms nog wel eens :D) moet je eens doen dan denk je er wellicht anders over. ;)
 
D_SDennis zei:
Henk zei:
Zie ik het goed dat je de plate setter gebruikte?

Nee, geen platesetter!

Op een groot scherm zie ik het nu beter. Jouw Bastard is nog zo maagdelijk roomwit dat ik me vergiste ;)

Misschien wat meer kolen erin zodat de stralingswarmte harder op het hout inbrandt?
 
Terug
Bovenaan Onderaan