BasBQ
Beef en Steak

Eerste keer spareribs

 
 
 

Gent

Kooltjesharker
Berichten
240
Hi all,

Hierbij mijn log voor de eerste sparerib. Ik begin er met een om te testen. Ik ga de 3-2-1 methode van Noskos volgen.

Om te beginnen spareribs gehaald bij de Makro extra bevleesd. Zojuist ontdooid en “een” vlies eraf getrokken maar ik vraag me af of ik nu alles heb. Ik
Krijg het verder niet voor elkaar: wat denken jullie? Updates volgen.

1DE1F1B6-CAEA-4DD5-8544-07BEA694E341.jpeg
 
Ziet er schoon uit! Maar, hoe laat wil je eten? Je hebt nog wel wat uurtjes te gaan

Verstuurd vanaf mijn SM-G981B met Tapatalk
 
Is voor morgen haha, bedankt! Dan ga ik hem marineren en in de koelkast zetten.
 
Ah, dan snap ik hem . Succes en geniet ervan!

Verstuurd vanaf mijn SM-G981B met Tapatalk
 
  • Leuk
Waarderingen: Gent
Goedemorgen, bbq staat aan, rookhout erin. Maar hij rookt wel fors, maar is de bedoeling zo neem ik aan? Temp kruipt naar de 110 graden

image.jpg
 
Dat roken komt door je rookhout. Is prima zo.

Een volgende keer zou je beter het rookhout erin kunnen doen vlak voor je het vlees erop legt.
 
Oke bedankt, het is nu al een stuk minder, temperatuur netjes op 110 graden en vlees ligt er nu op.

Heb ook the bastard houtskool erop liggen voor de eerste keer 😅.

Over drie uur update 😎
 
Mooi dag in het vooruitzicht. Geniet ze :)
 
  • Leuk
Waarderingen: Gent
Dat gaat goed komen denk ik, veel plezier met de bereiding en natuurlijk lekker eten straks.
 
  • Leuk
Waarderingen: Gent
Maak er een mooie dag van! Zelf gooi ik het rookhout erop vlak voordat het vlees erop gaat. Je zou het ook nog onder het houtskool kunnen begraven. Zoveel verschillende manieren maar het belangrijkste is dat jij geniet 😁
 
  • Leuk
Waarderingen: Gent
Update: 3 uur later
Het ziet er goed uit: net in de folie en nu 1 uur?? Erop. Noskos zegt 3 kwartier a 1 uur. Ze mogen van mij wel wat zacht zijn. Tips welkom.

7A78372F-2EB8-4D6A-B379-5C3F0409DAE2.jpeg


CB5028A5-B729-445B-9143-EED27A3D4B48.jpeg
 
Nou daar zijn ze dan:
Fase 1: exact 3 uur op 120 graden
Fase 2: 1 uur op 130 graden (temp liep op)
Fase 3: 20 minuten op 135 graden denk ik. Hij bleef heel langzaam oplopen en kreeg hem niet stil. Desondanks heerlijke spareribs. Mocht iets meer smaak in het vlees dus misschien wat meer marinade gebruiken de volgende keer.

Hierbij de fotos:

7F407F43-435F-4532-BCE5-6A8CFC6E3656.jpeg


C6168F4E-E0FE-4163-BBBB-562C5C78F49B.jpeg
 
Voor de eerste keer goed gelukt lijkt mij, ik zou wel een stukkie willen proeven 😃
 
  • Leuk
Waarderingen: Gent
Nou dat ziet er toch heerlijk uit!

een flesje bier erbij en mijn middag zou niet meer stuk kunnen. 😋😋
 
  • Leuk
Waarderingen: Gent
mooie ribben hoor. had graag geproefd.
lekker vaak maken.
dan ga je hem helemaal naar je eigen smaak aanpassen met
andere bereidingstijden (2-2-1 bijv)
andere smaken, rubs marinades, bbq sauzen
etc.
 
  • Leuk
Waarderingen: Gent
Lekker hoor. Voor mij alweer veel te lang geleden.

Ik hou ook altijd exact de 3-2-1 aan, ook al zijn de meningen hier over verdeeld. Toch werkt dit het best voor mij en zijn ze altijd subliem! Fase 1 en 2 hou ik altijd maximaal 115 graden en het liefst net onder de 110. Fase 3 mag altijd iets hoger en lekker blijven schilderen!

Zien er goed uit, zo zullen ze ook vast gesmaakt hebben 👍🏻
 
  • Leuk
Waarderingen: Gent
Nou daar zijn ze dan:
Fase 1: exact 3 uur op 120 graden
Fase 2: 1 uur op 130 graden (temp liep op)
Fase 3: 20 minuten op 135 graden denk ik. Hij bleef heel langzaam oplopen en kreeg hem niet stil. Desondanks heerlijke spareribs. Mocht iets meer smaak in het vlees dus misschien wat meer marinade gebruiken de volgende keer.

Hierbij de fotos:

Bekijk bijlage 37692

Bekijk bijlage 37693
Wat zit jouw rooster hoog in de Q zeg, mijne komt in de hoogste stand niet boven het gasket uit. Lijkt alsof jouw D&C installatie er daardoor ook wat makkelijker uit te krijgen is, dat is bij mij nogal een gepruts (omdat die haakjes niet boven de rand komen)
 
Terug
Bovenaan Onderaan