BasBQ
Beef en Steak

Eerste keer spareribs

 
 
 

cold_as_ijs

Pitmaster
Berichten
745
Vandaag spareribs
Ik heb wat kleine dunne ribjes, deze kwamen van mijn kune kune varkens (klein ras), waardoor ze ook zo dun bevleest zijn.
03B6695A-1A6B-4B91-A514-333877D0AA51.jpeg
2 gerubbed met magic dust en omdat hij op was de rest gerubbed met memphis dust (recept van meathead)
F5CF6AD5-E5D4-4F97-BAE4-E3988CF7AA1D.jpeg


oin eerste instantie op 125 graden gerookt met kersenhout, maar omdat ze te snel gingen de temperatuur teruggeschroeft naar 100. Laatste half uur nog gegaard op 120 graden.

32F13B3C-F538-4D79-B01D-B3785D673D05.jpeg

Resultaat heerlijke snackribjes, door de hoge rub vlees ratio proef je het vlees niet echt goed maar zo heerlijk om weg te peuzelen
9845BE67-CD42-46A2-91F3-20C94BCC3350.jpeg

Deze gaan we lekker opeten bij de snert, niet de beste combi maar desalniettemin lekker
 
goed gelukt ! maar de combi met snert had ik zelf niet bedacht, maar spare-ribs gaan er altijd wel in !:p
 
lijken mee hele lekkere ribbetjes
schuif maar door

combi? wat combi? lekker is lekker. dus een lekkere "combi" is altijd +1
 
Spareribs van eigen varken? Mooi dat je dan weet waar ze vandaan komen. Krijg je het het hele beestje als een kant en klaar pakket terug voor in de vriezer of slacht jezelf?
 
Spareribs van eigen varken? Mooi dat je dan weet waar ze vandaan komen. Krijg je het het hele beestje als een kant en klaar pakket terug voor in de vriezer of slacht jezelf?
Je krijgt een kant en klaar pakket terug. In mijn geval heb ik hem naar een zelfslachtende slager gebracht, maar je zou ook bv direct naar een slachthuis kunnen brengen en dan zelf het beest verwerken tot de verschillende delen. Prima te doen met dit weer maar in de zomer heb ik er niet de faciliteiten voor.

Zelf slachten mag niet en is met de regelgeving ook lastig om te doen. Je moet namelijk bij houden waar het varken zich bevind en als het doodgaat moet het afgevoerd worden naar de Rendac.

Het volgende varken is al bijna zover, dit keer is het een berkshire. Dus de volgende spare ribs zijn een stuk groter
 
Wil die combinatie zo best wel proberen.
 
Hier het recept van de Snert. Ouderwets van varkenspoot.
Je moet er echt 3 dagen voor eten aan beginnen, maar dan heb je ook heerlijke snert.
 
Als je het niet weet al je nooit weten of een combi gaat smaken / werken
Deze is lekker bevallen dus
 
Lekker hoor van die snack ribbetjes. Toch eens leuk om te maken. Volgens mij kom je deze ribben nergens tegen in de winkels. Toch een soort exclusief
 
Lekker hoor van die snack ribbetjes. Toch eens leuk om te maken. Volgens mij komd je deze ribben nergens tegen in de winkels. Toch een soort exclusief
Kune kune varkens worden niet echt gehouden voor het vlees. Ben er in mijn zoektocht 1 tegen gekomen in de VS of het VK weet ik niet meer precies en her en der wel een paar particulieren maar niks voor de verkoop. Komt omdat je na 10-12 maanden maar 25-30 kg vlees hebt tegen 100 - 140 kg voor een landras. Ook zit er relatief meer vet op het varken. Je moet er van houden varkensvet/reuzel, maar ik vind het heerlijk om mee te bakken frituren omdat het lekker verzadigd.

anyway als alternatief zou je heel dunbevleeste buikribben kunnen nemen waardoor je eigenlijk alleen de ribfingers tussen de botten hebt. Je zal altijd meer vlees hebben maar komt wel in de buurt verwacht ik zo.
 
Had nog nooit van het ras gehoord, maar ziet er prima uit.
Zelf nog niet veel in zitten verdiepen, want varken is varken, dacht ik. De hoeve bij ons in de gemeente waar ik varkensvlees kan gaan halen heeft Duroc. Doch lees ik altijd veel over Iberico. Is daar dan zoveel verschil tussen?
 
Had nog nooit van het ras gehoord, maar ziet er prima uit.
Zelf nog niet veel in zitten verdiepen, want varken is varken, dacht ik. De hoeve bij ons in de gemeente waar ik varkensvlees kan gaan halen heeft Duroc. Doch lees ik altijd veel over Iberico. Is daar dan zoveel verschil tussen?
ja :D
wat betreft iberico, je hebt iberico en iberico. Iberico is bekend vanwege de eikels. Deze krijgen van oudsher laatste maanden voor de slacht eikels gevoerd die daardoor een specifiek smaak meegeven. Dit ras is ook een echt scharrelras wat buiten tussen de bossen hoort te grazen. Ik meende dat er verschillende gradaties zijn in iberico en dat de goedkooptste nauwelijks eikels eet.

Je moet zo zien, ieder ras heeft zo zijn kenmerken. Ook het landras wat je tegenwoordig in de industrie ziet, dat is al lang niet meer het deens/duits/nederland landras. Heb het hier eens met een varkensboer over gehad. Ze kruisen verschillende rassen erbij afhankelijk naar wat de vraag is van de consument. Tot voor kort zat er wat meer Pietrain ingekruisd. Pietrain is een magerder ras met goede vlees aanzet en grote hammen. Maar nadeel was dat ze ook gevoeliger zijn voor ziektes. Nu kruisen ze wat meer vettere rassen in omdat consumenten toch het vette weer beginnen te waarderen. Vet is in dit geval nog steeds relatief hoor.

Ik heb zelf nu een Berkshire voor de slacht, deze staat bekend als de wagyu onder de varkens. Deze heeft veel meer intramusculair vet, maar daarnaast heeft het vlees ook een hoger pH. Dat heeft als voordeel dat het roder van kleur is en veel beter zijn vocht vasthoudt. Blank varkensvlees is juist zuurder. Grappig is dat om in het amerikaanse stamboek register te komen je een DNA test moet hebben van het varken waar specifiek op 2 genen wordt gechecked. 1tje gerelateerd aan het pH en de 2e is het ontbreken van een stress gen. Ooh ja ook nog even ter info, als iemand denk dat de Duke of Berkshire de echte rasnaam is, dan heb je het fout. Duke of Berkshire is een trademark nam op een kruising tussen een berkshire en large white. Groter varken met minder vet en daardoor geschikter voor de markt.

dit zijn mijn varkens nu. Links is een kune, rechts is de berkshire
140DACDA-11BC-4DA2-99F9-6BC9BFA4B814.jpeg

Duroc is een amerikaans ras. Deze staat bekend vanwege een goede en vooral snelle vleesaanzet. Ras is ook wat agressiever, maar als je wat foto's op internet ziet dan snap je wel hoe dat komt. Zijn net pitbulls :D. Nu is de foto hieronder wel extreem hoor, de meeste hebben een gezonder uiterlijk.

1612444135412.png


Dan heb je nog een hele keur aan andere rassen met allemaal hun eigen kenmerken. Je ziet ook veel overeenkomst in verschillende rassen wat betreft stamboom. Het komt vanuit een wildvarken waar oudere gedomestificeerde rassen zijn ingekruist. Mocht je op zoek zijn naar speciaal varkensvlees van beesten die niet uit de industrie komen dan staat hier een goed overzicht voor nederland: https://www.varkensinnood.nl/varkensboeren

Ben van mening dat het sowieso goed is om bij dit soort locaties je vlees te kopen om zo bepaalde rassen in leven te houden. Want pas als er geld aan verdiend kan worden worden ze gehouden. Daarom zijn ook heel veel rassen vanaf de jaren 60 heel hard terug gelopen, waarbij sommige zelfs met uitsterven werden bedreigd.
 
Laatst bewerkt:
Mooie rapportage. Lekkere ribbels en een leuke beschrijving van enkele knorrie rassen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan