Had nog nooit van het ras gehoord, maar ziet er prima uit.
Zelf nog niet veel in zitten verdiepen, want varken is varken, dacht ik. De hoeve bij ons in de gemeente waar ik varkensvlees kan gaan halen heeft Duroc. Doch lees ik altijd veel over Iberico. Is daar dan zoveel verschil tussen?
ja

wat betreft iberico, je hebt iberico en iberico. Iberico is bekend vanwege de eikels. Deze krijgen van oudsher laatste maanden voor de slacht eikels gevoerd die daardoor een specifiek smaak meegeven. Dit ras is ook een echt scharrelras wat buiten tussen de bossen hoort te grazen. Ik meende dat er verschillende gradaties zijn in iberico en dat de goedkooptste nauwelijks eikels eet.
Je moet zo zien, ieder ras heeft zo zijn kenmerken. Ook het landras wat je tegenwoordig in de industrie ziet, dat is al lang niet meer het deens/duits/nederland landras. Heb het hier eens met een varkensboer over gehad. Ze kruisen verschillende rassen erbij afhankelijk naar wat de vraag is van de consument. Tot voor kort zat er wat meer Pietrain ingekruisd. Pietrain is een magerder ras met goede vlees aanzet en grote hammen. Maar nadeel was dat ze ook gevoeliger zijn voor ziektes. Nu kruisen ze wat meer vettere rassen in omdat consumenten toch het vette weer beginnen te waarderen. Vet is in dit geval nog steeds relatief hoor.
Ik heb zelf nu een Berkshire voor de slacht, deze staat bekend als de wagyu onder de varkens. Deze heeft veel meer intramusculair vet, maar daarnaast heeft het vlees ook een hoger pH. Dat heeft als voordeel dat het roder van kleur is en veel beter zijn vocht vasthoudt. Blank varkensvlees is juist zuurder. Grappig is dat om in het amerikaanse stamboek register te komen je een DNA test moet hebben van het varken waar specifiek op 2 genen wordt gechecked. 1tje gerelateerd aan het pH en de 2e is het ontbreken van een stress gen. Ooh ja ook nog even ter info, als iemand denk dat de Duke of Berkshire de echte rasnaam is, dan heb je het fout. Duke of Berkshire is een trademark nam op een kruising tussen een berkshire en large white. Groter varken met minder vet en daardoor geschikter voor de markt.
dit zijn mijn varkens nu. Links is een kune, rechts is de berkshire
Duroc is een amerikaans ras. Deze staat bekend vanwege een goede en vooral snelle vleesaanzet. Ras is ook wat agressiever, maar als je wat foto's op internet ziet dan snap je wel hoe dat komt. Zijn net pitbulls

. Nu is de foto hieronder wel extreem hoor, de meeste hebben een gezonder uiterlijk.
Dan heb je nog een hele keur aan andere rassen met allemaal hun eigen kenmerken. Je ziet ook veel overeenkomst in verschillende rassen wat betreft stamboom. Het komt vanuit een wildvarken waar oudere gedomestificeerde rassen zijn ingekruist. Mocht je op zoek zijn naar speciaal varkensvlees van beesten die niet uit de industrie komen dan staat hier een goed overzicht voor nederland:
https://www.varkensinnood.nl/varkensboeren
Ben van mening dat het sowieso goed is om bij dit soort locaties je vlees te kopen om zo bepaalde rassen in leven te houden. Want pas als er geld aan verdiend kan worden worden ze gehouden. Daarom zijn ook heel veel rassen vanaf de jaren 60 heel hard terug gelopen, waarbij sommige zelfs met uitsterven werden bedreigd.