BasBQ
Beef en Steak

Eerste keer Spareribs

chbrand

Kooltjesharker
Berichten
106
Afgelopen zaterdag was het eindelijk zo ver: voor het eerst zelf Spareribs gemaakt!

Donderdagavond de 3 Baby Backs uit de vriezer gehaald, vrijdagavond ontvliest en ingerubs met Pork Maffia Memphis Mud, en zaterdag om 11 uur de Primo aangezwengeld naar een roostertemperatuur tussen de 105 - 110 graden Celsius.

Ik heb de volgende tijden aangehouden:
- 2,5 uur indirect garen (met chunks appelhout).
- 2 uur in folie (ingepakt met appelsap, basterdsuiker en roomboter).
- 1 uur afgegrilld en afgelakt (met Hickory smoke BBQ sauce en het vocht dat uit de pakketjes kwam).

Daarna lekker opgepeuzeld met wat friet en salade.
De smaak was super!
Ze waren alleen niet 'fall off the bone', terwijl ik dat wel graag wilde.
Ik lees hier verschillende mogelijke oorzaken voor, graag hoor ik jullie mening hierover, voor de volgende keer.
b66da1a3d6bcb122aee07949ac052508.jpg
b61d228add53ffd1c98ad89e64371c3a.jpg
8252fdc1657781e62bfba241627a4393.jpg
f77a3f8844bc04cb6ca1ba28b86660d8.jpg

 
Ze zien er smaakvol uit, en zijn allemaal opgegaan zo te zien.
Het bijhouden van een 'logboek' is wel handig. Dan kan je hieruit soms achterhalen wat en waar in de processen het beter kan.

Gewoon heel veel oefenen en bij een proceswijziging nooit meer dan een deel van het laatste proces wijzigen.

Tip, gedurende het inpakken voldoende vocht / fruitsap toevoegen en goed inpakken zodat de stoom in de folie blijft.

Succes!
 
Ribbels zijn lekker, mooi werk hoor!

(ach... die eerste keer...)
 
Spareribs en friet altijd lekker ;)
 
Lijkt mij wel lekker ;)
 
Lijkt me heerlijk! Ziet er ook prima uit! Persoonlijk vind ik het juist lekkerder als de sparerib niet fall of the bone is..!  B-)
 
lust mij ook wel .......
en ik persoonlijk vind het erg lekker als je het vlees bijna van het bot kan zuigen...
zo zie je maar weer smaken verschil


Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

 
misschien dat er iets meer appelsap bij kon , zodat het meer stoomt in het pakje
en net iets langer ingepakt laten liggen dan.......

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

 
Bedankt voor de reacties!
Inderdaad de volgende keer nog een beetje langer proberen.
Er zat denk ik wel genoeg appelsap in, er kwam aardig wat vocht (en stoom) uit de pakketjes toen ik ze uitpakte.
Gewoon veel blijven oefenen :)
 
Hoi Chris.
Wat wellicht ook nog een idee is om ze lekker mals te krijgen (maar misschien doe je dat al) is de appelsap even op te warmen voor je het bij de ribben giet.
Ik zou dan wel een dubbel folie gebruiken dat houd ook de stoom beter binnen en uitkijken bij het uitpakken want de damp/stoom die er dan uit/af uitkomt is behoorlijk heet. ;)

 
heerlijk die ribbels met frietjes en voor fall of the bone ribbels gewoon veel oefenen is geen straf toch? :D
 
Die zien er lekker uit. Zijn dat extra dik bevleesde ribben?
Ik denk dat ze iets langer in de folie moeten. Misschien na 2u een keer prikken of er weinig weerstand is?
Hoe dan ook, ik had ze zeker willen proeven.
 
Heerlijk, vanaf nu wil je ze nooit meer in een restaurant ;). Volgende keer misschien 3 uur in de rook ipv 2,5 voor fall of the bone?
 
Terug
Bovenaan Onderaan