BasBQ
Beef en Steak

Eerste keer spareribs op de weber

 

Bas V

Tondelzoeker
Berichten
17
Hallo mede barbecue fanaten!

Na een week aan voorbereidingen en opbouwende spanning, begon ik het proces vrijdag avond eindelijk. Mijn allereerste echte low en slow sessie op m'n nieuwe Weber master touch premium. ik heb het recept van Noskos gevolgd, die hij in zijn boek "het vuur de baas" heeft beschreven.

Ik heb twee soorten spareribs gekocht, 2 x 400 gram iberico ribs (met een bijgeleverde "gold rub") en bijna 1,5 kilo spareribs van de lokale slager. Het was niet mijn bedoeling om twee soorten ribs te kopen, maar na het bestellen van de iberico ribs kwam ik erachter dat mijn inschattingsvermogen niet zo goed was, als dat ik dacht. Ik was namelijk van mening dat twee 2x 400 gram wel genoeg zou zijn om onze(2 personen) honger te stillen, bij binnenkomst van de ribs moest ik daar hard om lachen.
Op donderdag dus toch maar wat bijgehaald.

De iberico ribs heb ik in de bijgeleverde gold rub gezet en de twee grote jongens in de Noskos de sparerib rub.

IMG_5033.JPEG
IMG_5034.JPEG


Zaterdag was het dan eindelijk zover, uit bed direct bezig geweest om de bbq voor te bereiden.
Na lang wikken en wegen, toch maar voor de indirecte opstelling met weber zijn diffuser plate gegaan ipv de snake/minion. Weber adviseerde 50 briketten, dus 40 in de kolen ring en 10 in de starter. Ik heb kokosbriketten gebruikt van de lokale bbq winkel hier. Het rookhout was 1 relatief groot blok kersenhout, gezien de diffuser plate niet veel ruimte bied om grote blokken neer te leggen, heb ik het blokje in wat kleinere stukjes gehakt(zie onderstaande foto).

De temperatuur kroop heel langzaam omhoog, maar ik heb geleerd van de vorige keer om niet direct extra brandende kolen op het vuur te gooien. Maar goed ook, want de temperatuur was na ongeveer een kwartier wel bereikt. Daarna heb ik diffuser plate erop gezet en de ribs op het rooster gelegd(tijd 10:45).

IMG_5039.JPEG
IMG_5043.JPEG


De temperatuur ging langzaam maar gestaag omhoog, toen de temperatuur 110 graden was heb ik de schuif op rookstand gezet. De temperatuur bleef stijging tot over de 130 graden. Na het verder knijpen van de onderste schuif en ook de bovenste schuif bijna dicht te hebben gedaan, bleef de temperatuur maar stijgen tot wel 140-145 graden. Het enige wat ik me kon bedenken waar het aan lag, was de sluiting van de deksel. Ik merkte dat er namelijk nogal wat rook lekte

IMG_5052.JPEG
Dit was aan beide kanten.

Het was ondertussen een uur verder en ik was bang dat me ribs zouden verbranden, dus ik heb het enige wat ik me nog kon bedenken gedaan en de deksel los gehaald en zonder het schanier op de bbq geplaatst, ook de schuiven heb ik helemaal dichtgedraaid. Tot mijn grote opluchting ging eindelijk de temperatuur omlaag, hierna was het wat spelen met de schuiven om op de juiste temperatuur te komen, wat opzich wel leuk werk was omdat de temperatuur nu wel luisterde naar het open en dichtschuiven van de luchttoevoer.

Rond een uur of 14:00(na de eerste 3 uur) was het tijd om de ribs in te pakken met boter, suiker en honing. Ik hou zelf van ahornsiroop, dus ik heb twee ribs (1 iberico en 1 slager variant) in de ahorn gezet en 2 ribs in de honing, ze zagen er al goed uit vond ik zelf.

IMG_5059.JPEG
IMG_5060.JPEG


Een uur later rond 15:00, de ribs uitgepakt, het zag er al super lekker uit. Volgens mij was ik wat te royaal met de boter geweest, dit heb ik weggegooid. Achteraf zonde, want dit had ik misschien kunnen vermengen met bbq saus of iets dergelijks voor een lekker dipje. Ik heb de ribs 1 uur erop gelaten in plaats van de 3 kwartier die het recept aanraadt, omdat ik mijn ribs wat zachter wil.

IMG_5062.JPEG
>1 uur later>
IMG_5065.JPEG


Rond 15:30 besmeerd met Noskos the orginal bbq saus en de vrouw op pad gestuurd om een zakje friet te halen.
Na lang wachten was het dan eindelijk zover, er mocht geproefd worden. het resultaat mag er wezen!

IMG_5072.JPEG

IMG_5077.JPEG


Eindoordeel:
Heel blij dat ik extra ribs heb gehaald, bijna alles is op gegaan. Wat ik over heb, ga ik vandaag op een broodje doen. Van Noskos begrepen dat dat ook erg lekker is.
Beide ribs waren echt heel lekker, er zat een mooie rookring op en de structuur was precies goed.
De iberico ribs waren wel een stuk malser dan de ribs van de slager, de golden rub daarentegen was heel heftig, wat in de eerste instantie lekker was, maar na een paar happen was je hier snel zat van.
De sparerib rub van Noskos was een stuk milder, maar je kon er lekker van dooreten. De ribs van de slager vond ik wel wat aan de droge kant.
Het verschil tussen de ahornsiroop en honing kon ik niet echt opmerken.

De opstelling heeft ook goed zijn werk gedaan, dit was wat ik nog over had aan kolen na ongeveer 5 uur gebrand te hebben (ongeveer 10:30 aangestoken, foto is van 16:30)

IMG_5080.JPEG


Al met al een goeie eerste sessie (al zeg ik het zelf), wel jammer van de slecht sluitende deksel. Ik zal hier vandaag nog is naar kijken en anders contact opnemen met de verkoper hoe we dit gaan oplossen.

Volgende sessie wordt een pulled pork, waarschijnlijk ga ik dan wel de snake methode doen omdat ik niet denk dat deze opstelling de 8 uur gaat halen. Daarbij is de mogelijkheid om rookhout te gebruiken wat beperkt met de diffuser plate opstelling. Ook wil ik wat andere rubs en sauzen gaan maken om wat variatie in de smaak te krijgen, ondanks dat de Noskos producten heel lekker zijn, wil ik ook wel is wat afwisseling.

Groet,
Bas
 
lekker man. jij gaat nooit meer ribben bestellen in een restaurant. kan alleen maar tegenvallen
mooie run. top

Je kan ook gewoon in het begin al wat meer brandende kolen erop gooien. Dan ben je sneller op de gewenste temp. Ik leg dan meestal ook meteen de ribben erop en laat de bbq lekker klimmen naar de gewenste temp.
En eigenlijk moet je al gaan knijpen met je luchtschuiven voordat je de temp heb bereikt. Een bbq heeft even tijd nodig om te reageren.
Al kunnen ribben (en ook procureur voor pp) best wel wat hebben hoor. Eventjes 150gr is geen enkel probleem.
Dat het deksel lekt kan ook een beetje de nieuwigheid zijn. Hoe vaker je hem gebruikt, hoe beter het gaat. Er vormt zich dan een vettige aanslag die de kiertjes een beetje afsluit. Overigens lekt ie bij mij ook soms een beetje hoor, als er teveel rook is. Het moet uiteindelijk ergens naar toe.

goed bezig
 
De spanning niet alleen gehad naar aanloop van maar ook tijden de bereiding nog.
Maar wel lekker afgesloten 👍🏻, op naar de volgende run.
 
lekker man. jij gaat nooit meer ribben bestellen in een restaurant. kan alleen maar tegenvallen
mooie run. top

Je kan ook gewoon in het begin al wat meer brandende kolen erop gooien. Dan ben je sneller op de gewenste temp. Ik leg dan meestal ook meteen de ribben erop en laat de bbq lekker klimmen naar de gewenste temp.
En eigenlijk moet je al gaan knijpen met je luchtschuiven voordat je de temp heb bereikt. Een bbq heeft even tijd nodig om te reageren.
Al kunnen ribben (en ook procureur voor pp) best wel wat hebben hoor. Eventjes 150gr is geen enkel probleem.
Dat het deksel lekt kan ook een beetje de nieuwigheid zijn. Hoe vaker je hem gebruikt, hoe beter het gaat. Er vormt zich dan een vettige aanslag die de kiertjes een beetje afsluit. Overigens lekt ie bij mij ook soms een beetje hoor, als er teveel rook is. Het moet uiteindelijk ergens naar toe.

goed bezig

Bedankt voor je bericht en bedankt voor de tip!
Het resultaat was er ook niet minder om gelukkig, maar wel frustrerend als de bbq z'n eigen leven gaat leiden qua temperatuur. Want met de sluitende deksel doet hij het wel super.

Denk dat ik heel wat jaren moet barbecuen om dit gat te dichten:
IMG_5091.jpeg


Toch maar even een mail gewaagd aan allesvoorbbq.nl waar ik hem gekocht heb.
 
Mooie reportage met heerlijk resultaat.
Het is wel een heel groot gat
 
:oops:
Amaai. Nee, dat klopt niet.
Hopelijk wordt het snel en netjes opgelost
 
Dit slecht sluiten kan door een krom deksel komen, geen probleem, gewoon goed kijken en voorzichtig iets terugbuigen.
Verder heb ik de veren andersom bevestigd voor meer sluit kracht, de totaal onbekende noskos heeft hier een filmpje van online staan. Ten slotte heb ik nog vilt geplakt op de rand van het deksel.

Verder krijg ik wel honger van die ribs! 🤤
Ik moet zeggen dat het eruit ziet als heel veel brandstofverbruik als ik dit vergelijk met mijn ecobrasa in dezelfde opstelling, wellicht door bovengenoemde aanpassingen..
 
Ziet erg lekker uit. Mooie run en nu je de smaak eenmaal te pakken hebt.

Ik moet me ook weer eens gaan wagen aan ribbels. Een keer gedaan en ze waren best droog. Zal vast aan het vlees hebben gelegen.
 
Mooie ribs en een spannende eerste run. De ribbels zullen zeker lekker gesmaakt hebben.

Voor wat die deksel betreft. Bekend probleem. Truttige constructie van Weber.
Meerdere opossingen zij in dit draadje, op dit forum, door dhr. Noskos en op internet al aangedragen.

Tip.
- check of je deksel niet krom is. Gezien je verslag denk ik dat niet.
- kijk waar het deksel te ver open staat.
- alle boutjes los zetten en deksel opnieuw stellen. Kijken of dit soulaas geeft. Draai de boutjes niet te hard aan. Scharnier is niet van gelijke vorm als de ketel. Eea trekt dan krom.
- in zo'n sessie draai ik het bevestigingsboutje van het deksel met de scharnier los. Dit geeft ook iets meer speling.
- let wel op dat je geen vergissing maakt als het deksel los op de ketel ligt. Je zal niet de eerste zijn waar dit op de grond stuitert.
Succes. 😉
 
Laatst bewerkt:
Mooie Ribs! Dat moet een flink bordje geworden zijn! Jij wil nooit meer anders! 😋
 
Heerlijke ribbels, nu ben je voor het leven verpest :)
 
Zien er heerlijke ribben uit.
 
Terug
Bovenaan Onderaan