BasBQ
Beef en Steak

Eerste keer spareribs 3-2-1

 

DaBigBastard

Vuurmaker
Berichten
59
Vandaag voor het eerst spareribs volgens de 3-2-1 methode gemaakt. Recept kwam van The Bastard, maar ik heb hun rub en saus niet in huis. Dus geïmproviseerd met Twisted Q Wicked Bourbon rub en Saus Guru Cola BBQ saus.

Gisteravond heb ik de spareribs in de rub gezet en zo’n 14 uur in de koelkast laten staan. Vanmorgen om half 12 de Bastard aangezet, op laten warmen tot 130 graden, kersenrookhout erin, platesetter erop en het feest kon beginnen.

Na 20 minuten op 130 en 2 uur en 40 minuten op 110 graden heb ik de ribbetjes ingepakt in slagerspapier nadat ik ze eerst gemopt had met een mengsel van honing en Jack Daniels Tennessee Honey Liquor. Vervolgens de Bastard naar 120 graden gebracht en twee uur laten liggen.

Het laatste uur iedere 10 minuten gelakt met de Cola BBQ saus, die ik als saus iets te zoet vind, maar waarvan ik vermoedde dat deze in combinatie met de overige ingrediënten wel eens prima tot zijn recht zou kunnen komen.

Mijn vermoeden bleek juist: de ribbetjes waren prima (de kipspies heb ik er het laatste uur bijgegooid, mijn vrouw houdt niet van spareribs). Ze hadden iets sappiger gemogen (iemand tips?), maar voor een eerste keer ben ik zeker tevreden.

AD07BBAF-C669-4C9E-AE1C-155B19562B36.jpeg


45F6E5AD-0A13-40B7-8C0C-9184E497C9B1.jpeg


EBBB23F9-0E96-4D45-9CA1-3D8CDFCB373C.jpeg


D901F281-52A3-4E9B-A7F3-EF4AC17E8C33.jpeg
 
Ze zien er goed uit hoor.

Je zou ze bij het “2” gedeelte wat langer kunnen laten liggen, dan worden ze malser.

Je moet de 3-2-1 ook niet als harde uren zien, meer als leidraad.
Bij mooie saint louis style ribben klopt dit een heel eind, maar bij wat dikker bevleesde ribben al niet meer.
Je zou bij jou ribben makkelijk op 2-1-0,5 uit kunnen komen, maar ook 3-2,5-0,5.
 
Mooie ribben ! Ik zou ze volgende keer inpakken in aluminiumfolie om ze malser te krijgen. Of ze inderdaad langer ingepakt laten als het hele dikke ribben zijn.
 
Ze zien er goed uit hoor.

Je zou ze bij het “2” gedeelte wat langer kunnen laten liggen, dan worden ze malser.

Je moet de 3-2-1 ook niet als harde uren zien, meer als leidraad.
Bij mooie saint louis style ribben klopt dit een heel eind, maar bij wat dikker bevleesde ribben al niet meer.
Je zou bij jou ribben makkelijk op 2-1-0,5 uit kunnen komen, maar ook 3-2,5-0,5.
Dank je. Ik heb dat vaker gelezen, maar het was m’n eerste keer, dus ik heb me maar aan de uren gehouden. Dat doe ik meestal, zodat ik dat als referentie kan gebruiken om te experimenteren. Wat ik wel lastig vind, is hoe ik nou bepaal wanneer ik de voorbeeldtijden die jij noemt, gebruik. Hoe bepaal je welke tijden de juiste zijn? Of is dat gewoon ervaring? Vaak proberen en op een gegeven moment weet je het?
 
Mooie ribben ! Ik zou ze volgende keer inpakken in aluminiumfolie om ze malser te krijgen. Of ze inderdaad langer ingepakt laten als het hele dikke ribben zijn.
Dank je! Ik had speciaal papier gebruikt omdat dit in het recept stond. Volgende keer ga ik zeker alufolie gebruiken. Dat doe ik normaal namelijk altijd. Ik had echter goede verhalen gelezen over papier en dit recept trok me over de streep. Ik ga ook zeker met tijden experimenteren.
 
Dank je. Ik heb dat vaker gelezen, maar het was m’n eerste keer, dus ik heb me maar aan de uren gehouden. Dat doe ik meestal, zodat ik dat als referentie kan gebruiken om te experimenteren. Wat ik wel lastig vind, is hoe ik nou bepaal wanneer ik de voorbeeldtijden die jij noemt, gebruik. Hoe bepaal je welke tijden de juiste zijn? Of is dat gewoon ervaring? Vaak proberen en op een gegeven moment weet je het?

De “3” is het gedeelte waar je wil dat hij rook oppikt en de rub vast komt zitten.
Vaak zie je na een 2/3 uur dat dit zo is en mag hij ingepakt worden.
Aluminiumfolie zou zeker kunnen helpen, hier is meer discussie over geweest op op het forum maar volgens mij heeft nog niemand het eens langs elkaar geprobeerd.

De “2” is het deel waar ze zacht en mals worden door ze te stomen/garen in boter, honing, siroop of wat je er dan ook bij doet.
Dit kun je testen door met een sateprikker of thermometer in je vlees te prikken. (Let op! Niet door je folie prikken)
Als je vind dat het zacht genoeg is kun je hem uitpakken en lakken met een saus naar keuze.
Is hij nog niet zo zacht als jij hem wil hebben dan pak je hem weer en kijk je over 15/20 min weer.

De “3” is het lakken met een saus naar keuze.
Zorg dat je een schaaltje of pannetje met saus opgewarmd hebt en lakken maar, zodra deze droog is kun je het nogmaals doen of de ribben eraf halen en opeten.

Smakelijk. 😋
 
@Zzzjon mooi verwoord. Met het ‘niet door de folie prikken’ bedoeld hij natuurlijk dat je niet door de onderkant heen prikt. Je kunt gewoon door de bovenkant van de folie heen prikken, maar als je door de onderkant prikt loopt natuurlijk al het vocht weg.
 
Ziet er heerlijk uit!

Ik ga er me vanmiddag ook aan wagen... (Ook papier gekocht om dat iedereen (tot ik hier op het forum kwam)zei dat het beter was).. misschien maak ik ze wel 1om 1 en zien we deze avond het verschil!
 
Mooie ribben geworden en dat voor de eerste keer (y) ik vind ze er heel smakelijk uitzien 😃
 
mooie ribben hoor. lekker man

qua tijden lekker variëren, zoals zzzjon zegt.
sappigheid kan je sturen door ze minder lang "te laten uitdrogen" en langer in te pakken in verhouding.
bijv 2-2-0.5
verder ben je ook afhankelijk van het vetgehalte in je vlees.
 
Dan zijn lekkere ribbels! Lekker blijven experimenteren. Je wilt nooit meer anders.
 
@Zzzjon mooi verwoord. Met het ‘niet door de folie prikken’ bedoeld hij natuurlijk dat je niet door de onderkant heen prikt. Je kunt gewoon door de bovenkant van de folie heen prikken, maar als je door de onderkant prikt loopt natuurlijk al het vocht weg.
Met als gevolg een rookwolk en vet brand...(ervaring) dus even opletten.
Ik zou de eerste fase de temperatuur niet boven de 110 graden laten komen als je boterzacht wilt.

Zoek anders ook even op de Easterwood methode. Die werkt met hogere temperaturen maar dan ook een kortere bereidingstijd.

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Zooo, dat had ik niet verwacht, zoveel reacties! Dank aan iedereen die de moeite heeft genomen te reageren. Een volgende keer ga ik zeker alle raad opvolgen, die ik hier gekregen heb. Ik zal dan ook betere (iberico ofzo) ribbels (mooi, die blijf ik gebruiken) kopen. Dit was een impuls aankoop bij onze MCD (die een prima slagerij heeft) en de dikte verschilde per stuk. Ik denk dat ik dan gewoon een stuk of 3 verschillende methoden uit ga proberen. Nogmaals superblij met al jullie reacties!
 
Zien er goed uit

Zou ze de volgende keer inderdaad inpakken in aluminium folie.
Werkt voor mij in inderdaad perfect.
 
Zooo, dat had ik niet verwacht, zoveel reacties! Dank aan iedereen die de moeite heeft genomen te reageren. Een volgende keer ga ik zeker alle raad opvolgen, die ik hier gekregen heb. Ik zal dan ook betere (iberico ofzo) ribbels (mooi, die blijf ik gebruiken) kopen. Dit was een impuls aankoop bij onze MCD (die een prima slagerij heeft) en de dikte verschilde per stuk. Ik denk dat ik dan gewoon een stuk of 3 verschillende methoden uit ga proberen. Nogmaals superblij met al jullie reacties!
Verschil heb je toch wel hoor ook bij de duurdere.
De dik bevleesde van de Makro bevallen hier prima en zijn niet duur.


Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Verschil heb je toch wel hoor ook bij de duurdere.
De dik bevleesde van de Makro bevallen hier prima en zijn niet duur.


Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
Die van de makro zijn inderdaad goed te doen! Laatst een doos gekregen van de neef van mijn vriendin, prima ribbels!

Zooo, dat had ik niet verwacht, zoveel reacties! Dank aan iedereen die de moeite heeft genomen te reageren. Een volgende keer ga ik zeker alle raad opvolgen, die ik hier gekregen heb. Ik zal dan ook betere (iberico ofzo) ribbels (mooi, die blijf ik gebruiken) kopen. Dit was een impuls aankoop bij onze MCD (die een prima slagerij heeft) en de dikte verschilde per stuk. Ik denk dat ik dan gewoon een stuk of 3 verschillende methoden uit ga proberen. Nogmaals superblij met al jullie reacties!

Ik heb nog nooit Iberico ribs gemaakt, maar ik meen me te herinneren dat dit varkentje toch wel hele andere ribbels levert dan we over het algemeen gewend zijn
 
Terug
Bovenaan Onderaan