BasBQ
Beef en Steak

Eerste keer short ribs

cassowari

Vuurmaker
Berichten
50
Vandaag voor de eerste keer short ribs, USA choice, op de kamado gegaard. Gisteren had ik de ribs al ingewreven met een rub van groene, witte en zwarte peper, zout en de zeste van vier citroenen. Iets wat mij op het eerste zicht best veel leek maar toch nog vrij subtiel was in smaak. Het karameliseert wel goed mee met de rest van de bark. En hoewel ik geen rookhout gebruikt heb, hebben ze toch wel een mooie rookring. Ik heb ze ook niet ingepakt met folie tijdens het garen en de bark vond ik echt wel geslaagd. De ribben hadden wel ietsje dikker bevleesd mogen zijn, of schiet er altijd zo weinig van over? Bij een kerntemperatuur van 93°C heb ik ze eraf gehaald.

De smaak was echt goed, volgende keer nog een beetje meer zeste. Het vlees zelf was nog zeer sappig dus ik vond deze sessie zeker geslaagd. Het heeft er bijna 8u over gedaan dus dan mocht er ook wel resultaat zijn .😅
IMG20231011130639.jpg


Tijdens het garen;
IMG20231011185629.jpg


Zo zag hij eruit toen hij 93°C bereikt had:
IMG20231011205600.jpg


Ik vind persoonlijk het vlees er versneden erg goed uitzien en de smaak was navenant:
IMG20231011223956.jpg
 
Dat ziet er goed uit!

Heb je je voor niks zorgen gemaakt.
 
Alsnog een mooie homp vlees!
Wat was het gewicht voordat hij erop ging?
1800-1900g. Ik heb maar een medium kamado, qua short ribs denk ik dat een beetje meer dan 2kg zowat het max zal zijn dat er op past. Of de ribben moeten kort genoeg zijn en dikker bevleesd.

Mooi gemaakt. Je hebt geen rook nodig voor een rookring.

Dat wist ik niet. Voor mij moet roken zeker niet iedere keer omdat ik het nogal snel intens vind, maar op deze manier vond ik het perfect. Doordat het uren op de kamado ligt heb je altijd wel die bbq/rook smaak, maar dat is voor ons eigenlijk voldoende. Wat veroorzaakt eigenlijk de rode kleur van een rookring? Ik vind het wel mooi tonen zo.

Die zien er idd wel heel goed uit. 8u zonder inpakken is wel snel. Des te beter.

Is dat zo snel voor een stuk van 1800g? Op het internet vond ik veel bronnen die 5 tot 7u schatten, maar dat was misschien met inpakken dan? Ik laat het vlees wel volledig op kamertemperatuur komen voordat het erop gaat en toen het 93°C aantikte heb ik het er wel direct uit gehaald.

Mijn eerste brisket een paar weken terug had ik niet ingepakt en ik moet wel zeggen dat ik de bark zonder inpakken toch echt wel lekkerder vind. Bij de brisket had ik ook een dunne laksaus gebruikt om het vochtig te hebben terwijl ik deze keer helemaal niets gedaan had buiten een bakje water op het hitteschild. Ook vond ik de rub deze keer beter, zeker qua zout. Dat was toen veel te weinig.

In ieder geval ik geniet er de gehele tijd van. Ik ben zo blij om deze nieuwe hobby ontdekt te hebben. Van een mooi maar taai stuk vlees zo'n lekkere maaltijd maken is voor mij de tijd echt waard. Ik voel nu al wel dat mijn passie bij de low en slow gerechten ligt en niet bij de hot and fast, hoewel snel een lapje spek of mooie entrecote grillen natuurlijk nooit verkeerd is;).

Voor volgende week twijfel ik nog, een Iberico procureur of een Black Angus chuckeye roast. Kan je een chuckeye eigenlijk ook low en slow bereiden? Of beter als een gewoon gebraad?
Mocht ik de tijd niet vinden dan heb ik ook nog een cote a l'os van een Pustertaler rund.
 
Laatst bewerkt:
De rookring wordt gevormd door een reactie van de myoglobine in het vlees en de stikstof oxide in je barbecue. NO komt ook gewoon van houtskool af
 
Wat ziet dit er fantastisch uit!:love:
Short ribs blijft voor mij toch wel een persoonlijke favoriet. Zo lekker! Alleen jammer dat het zo lang duurt om te maken. :ROFLMAO:
 
Ziet er echt heerlijk uit. Top gedaan!
 
Wat ziet dit er fantastisch uit!:love:
Short ribs blijft voor mij toch wel een persoonlijke favoriet. Zo lekker! Alleen jammer dat het zo lang duurt om te maken. :ROFLMAO:

De prijs houdt me ook wel tegen. Ze stonden nu aan -50% bij inamood, maar de volle pot had ik toch wat veel gevonden, zelfs voor USA choice.
 
Terug
Bovenaan Onderaan