BasBQ
Beef en Steak

Eerste keer rookworst

 
 

Ramsteen

Kooltjesharker
Berichten
166
Afgelopen week via vuur en rook mijn CSG binnen gekregen. Gister gelijk mee aan de slag gegaan.
Ik wil komende week samen met mijn slager rookworst van waterbuffelvlees gaan maken. Heb aren nog nooit koud gerookt, vandaar gister even een test run.
CSG bleef mooi steady branden. Eerst met mot, wat steeds uit ging, later met meel wat wel prima bleef branden. Denk dat de mot te grof was.
Ik heb wat saucijzen en braadworsten van de Lidl gehaald om te proberen. Deze voor 7,5 Uur gerookt bij een temperatuur van 16 graden. Daarna gevacumeer en 20/25 min in water geweld bij een temperatuur van max 74 graden.

Nu heb ik wat vragen, en hoop wat antwoorden te vinden ;)
De rooksmaam was ik best tevreden over. Mag van mij wat meer, volgende keer uurtje langer erop.
Alleen de kleur... wat een bleekscheten! Het ziet er niet uit. Ik vermoed dat dit te maken heeft met dat de worsten geen toeging hadden van nitrietzout.  Dit gaat mijn slager wel doen. Zullen ze daardoor echt de mooie rode bruine rookkleur  krijgen van een rookworst? Of moet er op een hogere temperatuur gerookt worden?
Ook het velletje / darm is niet naar mijn zin. Deze is niet zo lekker knapperig, maar nog te elastisch.
Wie help mij even verder?
9b4d652d2e194bafebb20f29764f86ef.jpg
27d04445d55fbccc9c1f92495924876a.jpg
7ad371db36ff084f30b462ac7349645c.jpg
d8bc88162bab00da83395a52c1917dce.jpg
181adf3e6c06bbbdbfab1643a8974d0b.jpg
bef018fe40eeca75ebebb760542d004e.jpg

 
Warm roken geeft meer kleur. Zorg ervoor dat de darm stroefdroog is voor het roken door ze enige tijd in de koelkast te hangen/leggen. Hierdoor krijgt de worst ook meer kleur.
Na het wellen de worsten terugkoelen in ijswater (en naar Lichtenvoorde brengen :p )
 
Met koud roken alleen krijg je niet veel kleur is mijn ervaring, met warmroken wel. Het laten drogen voor roken werkt ook. Vind 7,5 uur trouwens kort, doe dat wel 14 tot 24 uur (een of twee x de CSG vol)
 
Ceriel zei:
Warm roken geeft meer kleur. Zorg ervoor dat de darm stroefdroog is voor het roken door ze enige tijd in de koelkast te hangen/leggen. Hierdoor krijgt de worst ook meer kleur.
Na het wellen de worsten terugkoelen in ijswater (en naar Lichtenvoorde brengen )
Haha! Ga er donderdag 30 stuks roken. Als er wat over blijven.. ;)
Voor nu denk ik dat ik ze eerst een uurtje of 10 koud rook, en daarna nog even een half uur wat warmer voor de kleur.
 
Terug
Bovenaan Onderaan