BasBQ
Beef en Steak

Eerste keer ribs

 
 

Gasburner

Kooltjesharker
Berichten
149
Vandaag voor het eerst ribs gemaakt. Gekozen voor een Kansas city style rib, niet te zoet en niet te pittig zodat iedereen het hier kan eten.
Gisteren zelf een kansas style rub gemixed en vannochtend de ribs hiermee ingesmeerd. Toen 2 uur in de koelkast in laten trekken. Voor het verdere proces gebruik ik de 3-2-1 methode die ik op de site van Noskos heb gevonden.





Na wat onderzoek op het internet over een manier om  de Weber voor indirect bbq-en te gebruiken in combinatie met de char baskets tot de volgende opzet gekomen:



Deze opzet samen met de Minion methode, basket bijna vol met kolen, wat appelhout erop en toen 5-6 hete brikets erop gelegd en gewacht tot een dome temperatuur van 120 graden (Ik ga ervan uit dat de rooster temperatuur omgeveer 10 graden lager is dan de dome).

Ribs erop:


Na 3 uur in de folie met boter, suiker en agavesiroop:


Na 40 min weer zonder folie op de bbq en na een halfuur ingesmeerd met bbq saus, ik gebruikte Crate Goods Kansas City Red om in de Kanas style te blijven .



Ondertussen op de gas bbq de groenten gegrilled:



En toen waren de ribs klaar en iedereen tevreden hier  :D




Dit was de eerste keer dat ik zolang bezig was, heb een aantal dingen geleerd:
- (kokos) brikkets gaan verbluffend lang mee, ik dacht dat 1 char basket te weinig was, maar uiteindelijk gingen de brikets ruim 5 uur mee.
- De Weber houdt makkelijk een constante temperatuur (zonder water of stenen). Het weer zal wellicht ook meegeholpen hebben
- Ik heb een probe voor het rooster nodig, vandaag zat ik uren als een pitbull bij de bbq om de temperatuur in de gaten te houden.

Al met al een leuke dag en zeker voor herhaling vatbaar.


 
Lust ik wel
 
Leuk verslag, zien er lekker uit en weer wat geleerd vandaag zo te lezen.
Dat kan niet iedereen zeggen op deze heerlijke eerste paasdag.
 
Heb je mooi gedaan. Die ribben zien er geslaagd uit.

Ik heb de weber igrill 2 om eea in de gaten te houden. Maar zou nu toch voor een Maverick ET-733 gaan of een Smoke van thermapen. Beter bereik. En minder poespas. M'n igrill wil nog al eens ontkoppelen.
 
Mooie ribjes hoor! Goed geslaagd.
 
Zien er mooi uit, temperatuur meter voor je rooster is zeker niet overbodig. 


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
 
Lekkere ribbels en het is wel handig een thermometer maar als je het vaker doet weet je dat hij wel op temperatuur blijft  :)
 
Hele mooie ribbels en dat voor de eerste keer. :)
 
Ohhhhh ik wil zo graag een keer zelf ribs maken, ik moet dat dit jaar echt eens gaan doen.
Watbetreft de thermometer, moet je inderdaad doen. ik heb zelf een Easy BBQ Pro van HerQs, fijn ding. 2 probes waarvan je er een door een clipje in het rooster kan vast maken.

super mooie rippies!
 
Zien er prima uit, jij wil voortaan geen spareribs meer eten op restaurant.
 
Terug
Bovenaan Onderaan