BasBQ
Beef en Steak

Eerste keer Ribs en MOINK balls

Niek

Tondelzoeker
Berichten
15
Een paar weken terug mijn gasser ingeruild voor een Weber OTP 47. Na wat standaard bbq sessies, maar al wel gespeeld met indirect. Vond ik dat het tijd was voor een eerste echt Low en Slow sessie. Ik wilde niet al te moeilijk beginnen, dus ik had MOINK balls gekozen, maar toen ik aan het shoppen was wil er zo ineens ook een stuk ribs in mijn mandje  B-)

Voor de MOINK balls het recept van Noskos gebruikt
voor de Ribs heb ik beetje een combi gedaan die mij goed leek.

Zaterdag de rib in de rub gezet:
IMG_0470.JPG


Zondag bbq klaar gemaakt voor indirect
IMG_0471.JPG


Mijn hot devil briketten zijn al wel warm:
IMG_0472.JPG


BBQ was warm, deksel temp gaf 150 aan. Dome temp (ikea meter erin) 118. Was in het begin er lastig om het op temperatuur te houden. Had er naar mijn idee te veel briketten in. Daardoor stond de schuif bijna dicht onder:

MOINK balls erop:
IMG_0473.JPG

Spek was een beetje kleiner dan ik dacht. Rub was het zelfde als voor de ribs (Noskos basis rub). Pakketje rookhout van appelsnippers gemaakt.

Ondertussen bier glaze zelf gemaakt helaas geen foto's van.

Na 45 min was heb ik even gekeken, leken me prima, mooi gaar. Tijd voor een beetje glaze.
IMG_0474.JPG

Ik heb geen kwast meer dus moest het met een klein lepeltje doen

De MOINK balls waren tegen de middag klaar. Gelijk de balls gewisseld voor de rib. Vanaf dat moment ben ik bezig gegaan met schuren en verven in huis, dus de temp wel af en toe in de gaten gehouden, maar tussendoor geen foto's meer gemaakt. Dome temp moest ik af en toe een beetje knijpen. Maar is altijd tussen de 100 en 120 gebleven.

Voor de ribs heb ik het volgende gedaan: 1 uur erop, daarna elke 30 min in smeren met mop suas (appelsap boter en soja) na 3 uur heb ik hem nog even inpakt in folie met de3 overgebleven mopsaus en nog 30 min weer terug op de bbq. Bewust de temp iets op laten lopen naar 130 om zo het stoom effect goed te krijgen. Na 30 min uitgepakt en weer terug op de bbq, ingesmeerd met een flinke laag van de bier glaze en nog 30 min laten liggen.
Na 4 uur totaal lag hij zo op het bordje
IMG_0477.JPG


Hap hap hap
IMG_0478.JPG

Mooi rood van het roken (denk ik)

IMG_0479.JPG

en op.

Al met al volgens mij een zeer geslaagde eerste keer. Volgende keer iets minder briketten met het starten, en eventueel bijvullen. Maar de hot devil (halve starter) is zat voor een sessie ribs.
Ik wil de volgende keer nog wel iets meer pikant in de ribs, maar dat zal met de rub op te lossen/aan te passen zijn/

de MOINK balls gaan er hopelijk van het weekend weer komen, en dan voor een bbq met wat vrienden.
Eventuele tips zijn welkom

 
niks mis mee, de foto's zijn smakelijk!  ;-)
 
mooie ribs hoor, en ik zou best wel even in je ballen willen happen  ;)
 
Lekker hoor
 
Ziet er plezierig uit!
 
Terug
Bovenaan Onderaan