BasBQ
Beef en Steak

Eerste keer Ribben 3.1.1 methode

 
 
 

Marnix

Kooltjesharker
Berichten
210
Ribben 3.1.1 methode

Ben nog volledig afhankelijk (beginneling) van de recepten hier op het forum en vind het super leuk en voor al lekker om dit uit te proberen, dus tips en advies is welkom

Ribben nachtje in de rub laten trekken.



BBQ aangestoken met de sneak methode en 3 stukjes kersenhout, wilde toch het vuur voor 5 uur gaande houden in de ketel, de ribben waren niet al te groot bij gevolg 3.1.1.



Maar na 2 ? vond ik dat de ribben al een aardige donkere kleur hadden, nu veronderstel ik dat de temperatuur toch hoger was als het temperatuur metertje in het deksel aan gaf en met de Infrarood Temperatuurmeter  kwam ik ook al niet verder, die gaf ongeveer de zelfde waarden aan,




dus dan ook maar een kwartiertje minder in de allu folie





De stress zat nu boven tegen en nog wat aan het klungelen met een rekje wat wat nipt was om de heette ribben weer te plaatsen voor nog een halfuurtje en ze dan in te smeren met de glazuur????ben ik vergeten nog een foto te maken van het eind resultaat  ?

De ribben waren in no time verdwenen, op, heb niemand horen klagen dat ze te zwart (donker) waren, smaak super, goed gaar, de paniek van mij was dus niet echt nodig, beginners fout neem ik aan, denk dat het nu tijd is voor een degelijke temperatuur meter, Maverick ET-733, langs waar gaan de kabeltjes van de thermometer probes in de BBQ , en ook eens langs de Ikea voor  http://www.ikea.com/be/nl/catalog/products/70154800/

En dan gaan we voor de perfecte run, het oog wil ook wat.

?


 
heel herkenbaar.
maar gelukkig smaakt het goed. vanaf nu gaan de ribben in restaurants tegenvallen  :D

het ziet er goed uit.

een kerntemperatuurmeter is altijd handig, een must zelfs. Bij ribben kan je die gebruiken om de temp op het rooster te meten.
en waarlangs je de draden van de probes laat lopen? gewoon het deksel erop lijkt me. (heb zelf (nog) geen weber ketel  :( )
Bij mijn wsm is hiervoor een siliconen doorvoer aangebracht.

en verder is het bij ribben een kwestie van de temp constant houden en proberen, proberen, proberen totdat je de voor jou perfecte methode heb. Bijvoorbeeld 2-1-1, 3-2-1, 2-2-1, enz.
Vergeet trouwens eens niet de Easterwood-methode te proberen. Is lekker snel.
 
Ridevi71 zei:
heel herkenbaar.
maar gelukkig smaakt het goed. vanaf nu gaan de ribben in restaurants tegenvallen  :D

Ja, over het algemeen wel, maar gisteren in een ribhouse geweest dicht bij het hutje waar we een weekje vertoeven, en die ribs waren ?cht geweldig!

 
Ziet er goed uit! Een kerntemperatuurmeter is zeker een must.
 
ziet er goed uit, had ze graag willen proeven
 
Ben blij dat ze jullie goed gesmaakt hebben!
Het bereiden is al leuk, maar als ze dan ook nog eens goed smaken........  :D


Ik kan je zelf de ET-732 aanraden, ik heb deze via Ebay in de VS besteld, was goedkoper uit als dat ik 'm hier in NL zou bestellen.
Verder heb ik silicone doorvoor tules besteld bij VuurenRook http://www.vuurenrook.nl/webwinkel/p-1/Grom2st--proq%26trade%3B.html?_globalsearch=gromlets. Deze heb ik vlak onder de rand van mn Q (Weber OKP 57) gemonteerd zoals te zien is op de foto:


De afwijking bij mij met de dekselthermometer boven de kolen; 175?C deksel is ?120?C op de grill.
 
Terug
Bovenaan Onderaan