BasBQ
Beef en Steak

Eerste keer Pulled pork

 
 

freaky-d

Tondelzoeker
Berichten
12
Na veel te lang te wachten ga ik mij ook eens wagen aan pulled pork.

Hiervoor heb ik een mooi stuk spiering (procureur) gehaald wat ik ga bereiden volgens het Noskos wedstrijd recept met de rub uit het boek Smokey Goodness.
20200624_165051.jpg


Gisteren avond heb ik deze geïnjecteerd en voorzien van een goede laag rub
20200625_224858.jpg


en vervolgens mocht het vleesje een nachtje ingepakt gaan slapen in de koeling.
20200625_225403.jpg


Deze ochtend dan de GMG opgestart met fruithout en eenmaal deze op temperatuur was kon het vlees er op.
(Aangezien ik de GMG nog niet zo lang heb gebruik ik de 2 losse probes om het temperatuurverschil tussen beide zijden te weten en te zien of er veel verschil zit op de ingestelde temperatuur)
20200626_080436.jpg


Bij 74°C voorzien van een laag glaze. Dit is vroeger dan verwacht dus hoop dat het goedkomt voor het avondeten.
20200626_114229.jpg
 
Laatst bewerkt:
Na veel te lang te wachten ga ik mij ook eens wagen aan pulled pork.

Hiervoor heb ik een mooi stuk spiering (procureur) gehaald wat ik ga bereiden volgens het Noskos wedstrijd recept met de rub uit het boek Smokey Goodness.
Bekijk bijlage 4097

Gisteren avond heb ik deze geïnjecteerd en voorzien van een goede laag rub
Bekijk bijlage 4098

en vervolgens mocht het vleesje een nachtje ingepakt gaan slapen in de koeling.
Bekijk bijlage 4099

Deze ochtend dan de GMG opgestart met fruithout en eenmaal deze op temperatuur was kon het vlees er op.
(Aangezien ik de GMG nog niet zo lang heb gebruik ik de 2 losse probes om het temperatuurverschil tussen beide zijden te weten en te zien of er veel verschil zit op de ingestelde temperatuur)
Bekijk bijlage 4100

Bij 74°C voorzien van een laag glaze. Dit is vroeger dan verwacht dus hoop dat het goedkomt voor het avondeten.
Bekijk bijlage 4102

Klinkt goed! Rond de 70° heb je een ‘stall’, dan stijgt de temperatuur een paar uur niet, als je deze nog niet hebt gehad, zou ik me niet teveel zorgen maken.
Als je deze al wel hebt gehad en je bent te vroeg klaar, lekker even uit laten dampen en verpakken in aluminiumfolie, handdoeken en een koelbox. (laat hem zelf dan altijd even uitdampen omdat ik anders bang bent dat dat de bark beschadigt, of de hitte teveel naar binnen slaat en daardoor te ver doorgaart.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Ondertussen zit de glaze er 2 uur op en kan hij in de folie tot dat hij klaar is.
Kerntemperatuur is al 85°C, dus denk niet dat het nog heel lang zal duren.
Vin het wel gek dat het zo snel gaat en ik eigenlijk geen 'zone' gehad heb tot nu toe.
20200626_133625.jpg
 
Je zou er van kunnen verschieten hoe tergend traag die laatste graden soms gaan tot hoe ver ben je van plan te gaan in temp?

Verstuurd vanaf mijn Nokia 7 plus met Tapatalk
 
Je zou er van kunnen verschieten hoe tergend traag die laatste graden soms gaan tot hoe ver ben je van plan te gaan in temp?

Verstuurd vanaf mijn Nokia 7 plus met Tapatalk
Ik heb nog wel even, dus verwacht wel dat het goed komt.

Ga tot 88 à 90 en dan voelen met een prikker tot ik denk dat hij gaar is.
Aangezien het de eerste keer is ben ik benieuwd of mijn gevoel goed is.
 
Bij 90°C vond ik het vlees aan 1 kant nog vrij stevig, dus nog laten liggen en bij 97°C gleed de thermometer er overal in.

Eerst even laten uitdampen
20200626_153032.jpg


En dan een uurtje laten rusten, dus perfect op tijd klaar voor het avondeten.
20200626_155305.jpg
 
Mooi! wij hebben vandaag en gisteren op hetzelfde moment hetzelfde gedaan :D, enkel maak ik hem voor morgen en is er iets later opgegaan. Op het moment dat ik dit schrijf moet hij nog een half uurtje in de glaze, en daarna inpakken. Mijn draadje volgt nog, wordt een bijzonder weekend!:cool:
 
Beetje later, maar toch nog even het resultaat laten zien.

Na het rusten was dit het resultaat
20200626_162818.jpg


Het was een zeer mals stuk vlees wat makkelijk uit elkaar trok (naar mijn mening voor een eerste keer toch)
20200626_162926.jpg


Dan nog even de saus erdoor mengen en klaar om aan te vallen
20200626_165212.jpg


Het vlees is zeer mals, geen droge/harde stukken er tussen en er zit voldoende smaak aan.
Ik heb er lekker van kunnen smullen samen met de oudste dochter.
Nu van de overschot misschien nog PP kroketten maken en de rest in porties invriezen.
 
Ik krijg honger zeg. Wat ziet het er goed uit.
Gefeliciteerd met je knor
 
Mooie run. Je PP ziet er goed uit. Als ik die smoker zo zie passen daar veel meer stukken nek op . Wat je overhoud gewoon in gangbare porties verpakken en invriezen. Komt altijd van pas wat PP in de vriezer.
Gefeliciteerd met je knorrie
 
Lekkere P.P. gefeliciteerd met je knor.
 
Mooie pulled pork geworden 👍gefeliciteerd met je Knor🥳
 
Terug
Bovenaan Onderaan