BasBQ
Beef en Steak

Eerste keer Pulled Pork

Na de vorige update is het hier wat hectisch geworden met instromende visite en dergelijke.

Even een update van het Pulled Pork avontuur.

Om 12:30 was de glaze op het vlees gegaan. Ik had besloten deze ongeveer 1,5uur te laten zitten zodat het beter uit kwam met de MOINK balls. Rond 14:00 een starter met 20 nieuwe briketten erbij gegooid, de PP in alu folie gedaan en op het onderste rooster van de smoker gedaan. Het bovenste rooster kon vervolgens gevuld worden met de MOINK balls en er is rond 14:15 weer wat rookhout toegevoegd (voor de MOINK's). Daarna is de Q temp hard gestegen en ging de kerntemperatuur ook omhoog.

Rond 15:15 was de kerntemperatuur tegen de 88 aan en zijn de MOINK balls gesaused. Het was de bedoeling om de MOINK's tegelijk met de PP van de Q af te halen maar de temperatuur zat om 15:30 al op 92 graden. Besloten om toen het bovenste rooster eraf te halen en het vlees uit de Q te halen.

De PP is toen in een nieuwe laag alu folie gegaan en vervolgens in een handdoek gewikkeld en in een koelbox gelegd.

om 17:15 was het tijd om het vlees uit de koelbox te halen en uit te pakken.
20160427-pulledpork11.jpg


Gepulled:
20160427-pulledpork12.jpg


Lekkere broodjes ervan gemaakt, onderin een stukje augurk en daar bovenop het vlees.
20160427-pulledpork13.jpg


We hebben heerlijk gegeten. Alle gasten waren erg positief! Uiteindelijk is alle PP opgegeten (27 broodjes met 12 man en 4 kinderen) en zijn ook alle 50 MOINK balls opgegaan. De PP was perfect gegaard en erg goed van smaak. Ik zou zo geen verbeterpunten weten. Ik was wat voorzichtig met de eindsaus aangezien deze erg pittig leek (als je hem proefte was hij in eerste instantie zoet, maar daarna een scherpe tik)

De MOINK balls waren ook lekker. De eerste batch was iets te zwaar gerookt, bij de tweede batch iets minder rub gebruikt en minder rookhout in de Q gedaan, dat viel beter in de smaak (smaken verschillen natuurlijk).

Erg geslaagde dag maar wel erg vermoeiend! Ik maak morgen de Q wel schoon  :D :p
 
Ziet er erg lekker uit Leon. Dat het vaak vermoeiender is dan je van tevoren verwacht heb ik ook al gemerkt, je bent er toch maar de hele dag mee in de weer. Vraagje: je hebt een mooie afbeelding van je temperaturen van je pit en meat, met welk apparaat heb je dit gemeten?
 
rkersten zei:
Ziet er erg lekker uit Leon. Dat het vaak vermoeiender is dan je van tevoren verwacht heb ik ook al gemerkt, je bent er toch maar de hele dag mee in de weer. Vraagje: je hebt een mooie afbeelding van je temperaturen van je pit en meat, met welk apparaat heb je dit gemeten?

De temperaturen zijn handmatig gemeten, daarna in Excel gezet en daar een grafiek van laten maken, handmatig dus. Pit temperatuur is afgelezen van de Q zelf (zit een temperatuurmeter net onder het bovenste rooster) en Meat temperatuur is gemeten met de Ikea Fantast.
 
Lekker hoor, gefeliciteerd met je Knorretje.
 
Dat zijn weer de betere broodjes. Lekker man.
 
Gefelicteerd met je dochter en je sticker. Mooi verslag van een mooie maaltijd
 
Proficiat!
 
LeonQ zei:
rkersten zei:
Ziet er erg lekker uit Leon. Dat het vaak vermoeiender is dan je van tevoren verwacht heb ik ook al gemerkt, je bent er toch maar de hele dag mee in de weer. Vraagje: je hebt een mooie afbeelding van je temperaturen van je pit en meat, met welk apparaat heb je dit gemeten?

De temperaturen zijn handmatig gemeten, daarna in Excel gezet en daar een grafiek van laten maken, handmatig dus. Pit temperatuur is afgelezen van de Q zelf (zit een temperatuurmeter net onder het bovenste rooster) en Meat temperatuur is gemeten met de Ikea Fantast.

Zo'n staartje in Excel heb ik ook klaar staan. Nu nog ergens mijn 'balls' zoeken om aan een PP te beginnen...;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan