BasBQ
Beef en Steak

Eerste keer pulled pork

  • Onderwerp starter john.kielman
  • Startdatum
J

john.kielman

Gast
Zoals zovelen van jullie wilde ik altijd al een keer pulled pork maken, het kwam er alleen nooit van... Tot je dan een keer in een Duitse supermarkt loopt en daar varkensschouders in de aanbieding ziet. Direct een mooi stuk van 2,7KG meegenomen
110cgsg.jpg


Thuis aangekomen eerst maar eens ontdaan van z'n huidje
727yb6.jpg


Ge?njecteerd met een mengsel van appelsap, water, azijn, een beetje rub en een scheutje bourbon.
xqkhh3.jpg


Tot slot in de rub gezet
15nk9oi.jpg


De volgende ochtend vroeg de BBQ klaar gemaakt met (een soort van) snake. De bloempot is ervoor zodat ik hoger kan stapelen. Het rookhout is een mix van beuken en eiken.
rtnrr8.jpg


De schouder erop en gaan
33cvo79.jpg


Start temperatuur
2efrj84.jpg


Temperatuur verloop:
na 1 uur: 50? C
na 2 uur: 58? C
na 3 uur: 60? C
na 4 uur: 63? C
na 5 uur: 81? C
na 6 uur: 80? C
na 7 uur: 67? C
na 8 uur: 72? C
na 9 uur: 72? C
na 10 uur: 72? C
na 11 uur: 80? C

Eind temperatuur
154wtgx.jpg


Ik schrok wel een beetje van de enorme temperatuur daling (van 81? terug naar 67?) Ik had hier wel gelezen over een kleine daling maar nooit zo extreem. Uiteindelijk is het wel weer goed gekomen.
Ik heb helaas geen foto van toen het net van de BBQ afkwam maar wel van na het pullen
2lau4w6.jpg


En natuurlijk van het uiteindelijke broodje
21cb415.jpg


Het vlees had in eerste instantie wel een erg sterke rooksmaak maar in combinatie met de coleslaw en het broodje viel dit gelukkig mee. Het viel bij iedereen erg goed in de smaak (zelfs bij ons zoontje van anderhalf)
Wel doe ik er de volgende keer waarschijnlijk iets minder rookhout op.

Al met al een geslaagde poging. Er zit al een procureur van 2,5KG in de vriezer voor de volgende sessie :-D
 
Gefeliciteerd. Ziet er lekker uit hoor en een mooi duidelijk verslag. Mijn daling was ook van 82 naar een graad of 72 pure paniek... Maar toch eind goed al goed
 
Ziet er heerlijk uit, gefeliciteerd met je knorretje.
 
Lekker hoor, gefeliciteerd met je stickertje!
De volgende keer het wedstijdrecept van Noskos aanhouden qua tijd, temperatuur en methode. Klaar binnen 9 uur. Dit geeft een constant en perfect resultaat!
 
Gefeliciteerd met je knorretje.

Ceriel +1

Ik heb eerlijk gezegd nog nooit een (kern)temperatuurdaling gehad tijdens het maken van PP.
 
Lowietje72 zei:
Ik heb eerlijk gezegd nog nooit een (kern)temperatuurdaling gehad tijdens het maken van PP.

Waarschijnlijk is hier het recept van BBQ-helden gebruikt, waarbij het vlees bij 82gr weer uitgepakt moet worden..... Door dit uitpakken blijkt de temperatuur ineen te klappen, waarna het erg lang duur totdat de 88gr is bereikt
 
Thx Ceriel voor de verduidelijking. Ik gebruik het recept/de werkwijze van bbq-helden niet, dus daarom nog nooit tegen gekomen......
 
Die koken ook hun ribs... Nuff said ;)

Je pakt in om de zone over te slaan. In de zone verdamp je vocht aan de buitenkant van je vlees.
Nu ga je midden in dat stuk uitpakken en het vlees terugleggen.
Het vlees is nat aan de buitenkant en gaat gelijk staan verdampen, dus je vlees koelt af. Lik maar eens aan je arm en blaas er dan overheen. Dat is wat er gebeurd, het wordt koud.
Als je dan toch de buitenkant op wil laten stijven doe dat dan nadat je de 88+? hebt aangetikt. Als je temperatuur dan instort is hij tenminste al gaar.
 
noskos zei:
Die koken ook hun ribs... Nuff said ;)

Je pakt in om de zone over te slaan. In de zone verdamp je vocht aan de buitenkant van je vlees.
Nu ga je midden in dat stuk uitpakken en het vlees terugleggen.
Het vlees is nat aan de buitenkant en gaat gelijk staan verdampen, dus je vlees koelt af. Lik maar eens aan je arm en blaas er dan overheen. Dat is wat er gebeurd, het wordt koud.
Als je dan toch de buitenkant op wil laten stijven doe dat dan nadat je de 88+? hebt aangetikt. Als je temperatuur dan instort is hij tenminste al gaar.
Aha, weer wat geleerd :)

Maar jij laat hem dus tot het einde ingepakt? Is de zogenaamde 'bark' dan voldoende? En bij welke temp pak je hem in?
 
http://www.bbq-nl.com/2012/11/wedstrijd-pulled-pork.html

En ik snap niet waar het idee vandaan komt bij veel mensen dat de buitenkant knapperig moet zijn. Procureur of schouder op lage temperatuur krijg je alleen hard door het uit te laten drogen.
Pulled pork hoort zacht, de bark ook ;)
 
Gisteravond het laatste restje pulled pork opgemaakt dus vanochtend de q weer opgestookt. Dit keer een procureur en de wedstrijdmethode van Noskos gehanteerd. Was zo'n 3 uur eerder klaar dan vorige keer. Na iets meer dan 9 uur tikte hij de 88 graden aan. Nu wachten tot ik mag pullen en proeven :)
 
Ceriel zei:
Lekker hoor, gefeliciteerd met je stickertje!
De volgende keer het wedstijdrecept van Noskos aanhouden qua tijd, temperatuur en methode. Klaar binnen 9 uur. Dit geeft een constant en perfect resultaat!

Ja, die is zeker lekker!

Iemand wellicht nog tips?
Ik zou graag een keer pulled pork maken die wat kruidiger smaakt.
Nu zag ik in de finale van grillmasters op tv dat Huub en reinata hun varken ge?njecteerd hadden met bier en gembersiroop. Iemand dit ooit voor PP geprobeerd,  eventueel nog met het een en ander toegevoegd?
 
Terug
Bovenaan Onderaan