BasBQ
Beef en Steak

Eerste keer Pulled Pork (op de kamado)

De mijne heeft een grijze gelakte kant en een witte kant…maakt het voor de werking uit welke boven/onder ligt? Schoonbranden kan lijkt me aan allebei de kanten.
Oh dat ken ik niet. Wellicht is de gelakte kant wel eenvoudiger af te nemen met een doekje. maar lijkt me dat beide kanten gewoon schoon te branden zijn.
 
Gefeliciteerd met je knor! Schoonbranden is echt het makkelijkst.
Moet er niet aan denken dat ik de BBQ elke keer moet poetsen...:eek:
Ik ben echt nog een newbie; hoe doe je dat dan? Na elke keer, met alles erin en dan…?
 
Heb je daar een foto van? Kan me niet voorstellen dat er een echte lak laag op de steen zit.

IMG_7960.jpeg


IMG_7959.jpeg
 
Mijn werkwijze is dat ik gewoon om de paar keer gebruik de steen omkeer en daardoor brandt hij bij de volgende sessies gewoon weer schoon aan één kant. Om erge vervuiling te voorkomen gebruik ik soms een rond alu lekbakje op de steen.
 
Mijn Bastard stenen zijn ook gelakt aan een kant en poreus gelaten aan de andere kant. Ik doe de laklaag altijd boven en schraap met mn smashburgergammaplamuurdingus de aangekoekte zooi er vanaf.
 
Mijn Bastard stenen zijn ook gelakt aan een kant en poreus gelaten aan de andere kant. Ik doe de laklaag altijd boven en schraap met mn smashburgergammaplamuurdingus de aangekoekte zooi er vanaf.
Oh zo’n smashburgergammaplamuurdingus heb ik nog niet 😜😂 maar goed idee!
 
Noskos heeft een artikel over het goedkope plettertje geschreven:
Is dus te koop bij de Gamma (plakspaan) daarnaast hangt in het schap een soort extra breed en stevig plamuurmes en die schraapt je burgers mooi van een gietijzeren plaat, en tevens de rommel van je stenen.
 
Noskos heeft een artikel over het goedkope plettertje geschreven:
Is dus te koop bij de Gamma (plakspaan) daarnaast hangt in het schap een soort extra breed en stevig plamuurmes en die schraapt je burgers mooi van een gietijzeren plaat, en tevens de rommel van je stenen.

Het zal je misschien verbazen, maar veel meer bouwmarkten hebber er zo een. 😉
 
Zzzjon dat geloof ik direct maar hier in het durp hebben we alleen een Gamma dus daar wist ik zeker van dat die het in de winkel hebben hangen.
 
Ik zou de volgende keer ook inpakken. Je had nu wat drogere stukken, dat kan want de “money muscle” is een magerder stuk vlees. Maar ook het niet inpakken zorgt voor meer verdamping van vocht dan nodig is.
Ah! Dat verklaart ook wat. Ga ik de volgende keer doen :) Dankjewel!
 
@Sabine : zou even in de handleiding kijken wat je er wel en niet mee kan en mag doen. Ik ken deze steen niet dus durf er niets over te zeggen.
Schoonbranden is een kwestie van wat je zelf wilt. Er is zijn heel wat draadjes aan gewijd.
Persoonlijk haal ik af en toe een natte doek over de buitenkant om hem wat te poetsen.
Binnen in borstel ik het rooster na het voorverwarmen schoon.
Het is wel iets om rekening mee te houden. Na veel lage temperatuur bereidingen kan de BBQ even stevig roken als je naar een hoge temperatuur gaat. Bijvoorbeeld bij pizza.
 
Mooie PP, gefeliciteerd met je knor.
Lekbakken zijn een must, die vetten op je deflectorstenen gaan roken en stinken bij het leven en komt de smaak van je vlees echt niet ten goede. Integendeel zelfs.
Vergeet alsjeblieft de rookring en concentreer je op smaak, ik begrijp nog steeds niet waarom iedereen zo geil is op een rookring.
Terwijl je die op een hele eenvoudige manier kunt namaken, faken dus. Het is niet voor niets dat op KCBS BBQ wedstrijden expliciet erop wordt gewezen aan de judges om niet op rookring te oordelen.
En bij PP is het helemaal waanzin want je trekt hem uit elkaar en zie je er niets meer van terug.

Ps. Volgende keer helemaal volgens de wedstrijdmethode van den Noskos en inpakken.
 
Laatst bewerkt:
Zo, flink draadje geworden voor een PP.
@rvdm , proficiatmet je knorrie award.

Neem de adviezen voor een lekbak ter harte en investeer hierin. Ik zet hem altijd met wat M20 moeren op de platesetter. Anders gaat het gelekte vocht alsnog verbranden. Is wat @Ewald zegt, dit is niet bevrderlijk voor de smaak.
Succes.
 
  • Leuk
Waarderingen: rvdm
Mooie PP, gefeliciteerd met je knor.
Lekbakken zijn een must, die vetten op je deflectorstenen gaan roken en stinken bij het leven en komt de smaak van je vlees echt niet ten goede. Integendeel zelfs.
Vergeet alsjeblieft de rookring en concentreer je op smaak, ik begrijp nog steeds niet waarom iedereen zo geil is op een rookring.
Terwijl je die op een hele eenvoudige manier kunt namaken, faken dus. Het is niet voor niets dat op KCBS BBQ wedstrijden exliciet erop wordt gewezen aan de judges om niet op rookring te oordelen.
En bij PP is het helemaal waanzin want je trekt hem uit elkaar en zie je er niet meer van terug.

Ps. Volgende keer helemaal volgens de wedstrijdmethode van den Noskos en inpakken.

Dankjewel! Ik ga de methode inderdaad de volgende keer helemaal volgen. Wat die rookring betreft: goed punt eigenlijk wel, ik weet ook niet goed waar dat vandaan komt. Zal er wel ingesleten zijn :) De smaak was prima, en ik denk dat dat met injecteren en inpakken nog beter gaat zijn. Dank voor de tips!
 
Als je je kamado qua temperatuur onder controle hebt kun je de procureur ook tijdens het opwarmen er op leggen.
Gewoon koud uit de koelkast, scheelt toch weer wat tijd ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: rvdm
Mooi hoor! Lekker!
 
  • Leuk
Waarderingen: rvdm
Terug
Bovenaan Onderaan