BasBQ
Beef en Steak

Eerste keer Pulled Pork (op de kamado)

 

rvdm

Tondelzoeker
Berichten
17
Hoi allemaal!

Zoals in m'n intro post te lezen valt, ben ik nieuw op het forum, vandaag ingeschreven, en begonnen met een poging tot het maken van pulled pork op m'n relatief nieuwe Kamado Joe Classic II (standalone en (nog) zonder tafeltje tot ik er een gevonden heb die niet een rib uit m'n lijf kost). De vorige keer pulled pork is jaren terug, en was een interessante ervaring met een weber gasbbq die moeilijk 'laag' te houden is, dus ik kijk uit naar de ervaring met de kamado.

Het plan is om het wedstrijd pulled pork recept van noskos te volgen, met zo hier een daar een kleine aanpassing.

Gisteravond (heel) laat ben ik begonnen met het uitsnijden en marineren van een stuk van zo'n 1.5 kilo procureur van bbquality. Achteraf had ik meer willen bestellen, maar dat is voor de volgende keer. De procureur is gemarineerd met kruiden van noskos (dat pulled pork zakje), en heeft ruim 8 uur in een kruidenjasje ingepakt in de koelkast gelegen.

Vanochtend ben ik begonnen met het op temperatuur krijgen van de bbq, en na bereiken van rond de 120 graden heb ik de platesetters, en rookhout er in gelegd. Weer na een tijdje en relatief stabiele temperatuur (ik moet m'n Joe nog leren kennen, dus ik stuiter 2-3 graden heen en weer) 3 (kersen) rookhout blokjes er bij, en nog iets later het stuk vlees.

Dat zag er zo uit:
m4WG.jpg


Ik gebruik een ouder model inkbird met 4 sensoren voor de temperatuurmeting. Het plan is om te wachten op 74 graden, en dan te gaan insmeren (volgens recept). Of ik 2 uur later ga inpakken of niet, laat ik van de tijd afhangen (hoe dicht ik op etenstijd zit :) ). Ik ga proberen dit draadje zoveel mogelijk up to date te houden als ik weer wat doe of er verandering is :)
 
Succes met je sessie. Ik zou wel de roosters op de bovenste stand zetten. Dan heb je minder last van de strakingswarmte van de deflectorstenen. En als je een lekbak hebt dan kan die daar mooi op staan. Blijven die stenen een beetje schoon 😉
 
Dankjewel @noskos ! Ik heb je advies maar meteen ter harte genomen. Had nog wat (eigenlijk wat te kleine) bakjes staan.
IMG_0052.jpg
 
Nog een kleine update tussendoor. De temperatuur is inmiddels stabiel - ik moet ontzettend de neiging onderdrukken om 'veranderende temperatuur' te stoppen door de instellingen aan te passen. Het lijkt er op dat je het beste kan 'denken in standjes', en als de standjes van de topvent en schuif aan de onderkant goed zijn, de juiste temperatuur er wel uit komt. Ik heb stapels youtube-filmpjes gekeken over 'temperatuur onder controle houden' in een kamado, toch grappig hoe je er een veel beter gevoel bij krijgt door het zelf te doen. Ik heb niet de illusie dat ik dat gevoel al helemaal heb, maar 't begint te komen :)

Trotse screenshot van de richttemperatuur van 121 graden:
IMG_0053.PNG


De kerntemperatuur van de procureur loopt langzaam op. Ik kan niet wachten tot ik de deksel weer open mag maken :)
 
Ik doe ook niet aan hoe je de schuifjes moet zetten in mijn video’s. Dat is een beetje als een video maken over hoeveel gas je moet geven in je auto om 50km per uur te rijden.
Sommige dingen moet je echt doen om te leren 😉
 
De boel ingesmeerd op 74 graden. Duurde even om daar te komen, maar dat was wel verwacht. Hij ligt inmiddels alweer een tijd gelakt onder de kap. Wel even wat temperatuur-gestoei door de extra zuurstof als de kap open gaat - de boel steeg snel door naar 140+ graden. De boel goed dicht gezet, en laten afzakken naar waar ik was. Plaatje van de ingesmeerde pork:
IMG_0058.jpg

.. en hier kan je ook zien dat @noskos helemaal gelijk had met z'n tip over het lekbakje, want die troep had ik niet graag op m'n hitteplaten willen hebben :)
 
Dat gaat goed zo!
lekbakje inderdaad handig. Als de steen vies is dan brand je hem ook weer gemakkelijk schoon door hem om te keren richting vuur, maar het geeft een hoop onnodige rook.
 
  • Leuk
Waarderingen: rvdm
Nog een kleine update op 88 graden. Het vlees ligt nu zo'n 7 uur op de bbq - de temperatuur stijgt heel langzaam door. Ik heb de inpakfase overgeslagen - merk wel dat het nog wat zachter mag worden, dus ik laat 't rustig liggen en check elk kwartier hoe 't voelt met 'n prikkertje.

De 88-graden shot:
IMG_0060.jpg
 
En dan de laatste! De PP is uiteindelijk doorgegaard tot rond de 92-93 graden. Daarna voelde het zacht genoeg om uit elkaar te trekken. Heb het vlees nog zo'n 20 minuten laten rusten, en daarna ge-pulled. Boterzacht! Een stuk aan de 'dunne' kant was wat harder en droger, ik denk dat ik de volgende keer net even wat korter wacht. Aan de smaak deed het niets af. De eindsaus gemaakt obv het noskos-recept, waarbij het vleesvocht kwam te vervallen gezien ik de PP niet heb ingepakt.

Omdat dit de eerste keer PP van de kamado was, heb ik natuurlijk ook wat dingetjes geleerd:
- Ik zou graag wat meer rookrand zien. De volgende keer gebruik ik iets meer hout, en denk ik ook wat beter na over de plaatsing. Ik kreeg in het begin van de cook wat last van hogere temperaturen - wellicht heeft dit te maken gehad met het ontbranden van het rookhout. Naar mijn gevoel was het vrij snel weg. Ik stook de volgende keer de kamado wat rustiger op, en neem wat meer de tijd om 'm te laten stabiliseren, en leg het rookhout wat meer van elkaar af.
- Grotere lekbakken, en direct plaatsen. Meteen de roosters op de goede plek :)
- Ik heb het injecteren overgeslagen, omdat ik (nog) geen injectiespuit had voor de marinade. De volgende keer doe ik dit wel.
- Gewoon een stuk vlees van 2.5 kilo, en dan dus wel inpakken.

Het resultaat, vers van de bbq en 'gepulled' (na toevoeging eindsaus, dus wat bruiniger dan het was):
IMG_0063.jpg


IMG_0064.jpg
 
Nou, dat ziet er heerlijk uit!

Een echte beloning voor het harde werken.
Gefeliciteerd met je 🐷
 
  • Leuk
Waarderingen: rvdm
Goed bezig, smakelijk eten.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
 
  • Leuk
Waarderingen: rvdm
Ik zou de volgende keer ook inpakken. Je had nu wat drogere stukken, dat kan want de “money muscle” is een magerder stuk vlees. Maar ook het niet inpakken zorgt voor meer verdamping van vocht dan nodig is.
 
Dat gaat goed zo!
lekbakje inderdaad handig. Als de steen vies is dan brand je hem ook weer gemakkelijk schoon door hem om te keren richting vuur, maar het geeft een hoop onnodige rook.
Oh dat is een handige… maak je hem dan eigenlijk nooit in een sopje schoon?

Pulled pork ziet er top uit!
Wordt mijn volgende projectje 😊
 
  • Leuk
Waarderingen: rvdm
Oh dat is een handige… maak je hem dan eigenlijk nooit in een sopje schoon?
Nee, nooit sopje gebruiken. De steen is poreus. Schoonbranden en hij is weer mooi wit!
 
Nee, nooit sopje gebruiken. De steen is poreus. Schoonbranden en hij is weer mooi wit!
De mijne heeft een grijze gelakte kant en een witte kant…maakt het voor de werking uit welke boven/onder ligt? Schoonbranden kan lijkt me aan allebei de kanten.
 
Gefeliciteerd met je knor! Schoonbranden is echt het makkelijkst.
Moet er niet aan denken dat ik de BBQ elke keer moet poetsen...:eek:
 
De mijne heeft een grijze gelakte kant en een witte kant…maakt het voor de werking uit welke boven/onder ligt? Schoonbranden kan lijkt me aan allebei de kanten.
Heb je daar een foto van? Kan me niet voorstellen dat er een echte lak laag op de steen zit.
 
Terug
Bovenaan Onderaan