BasBQ
Beef en Steak

Eerste keer porchetta ?

 
 
 

Cherrywood

Gemarineerd
Berichten
2.173
Tijdens het shoppen voor de Kerstperiode bij de Makroslager was er een voor verpakte porchetta in het winkel karretje beland.
Mede in het kader van de goede voornemens van het topic gestart door @SandyMan en gesteund door het mooie weer werd dit het doel voor afgelopen zondag: porchetta!!

Heerlijk gekruid buikspek met een knapperig korstje! Het water liep ons al in de mond! Zou de zwoerd knapperig te krijgen zijn? Moet ik hem nog extra behandelen met bakking poeder en zout :unsure:........
Na een onrustige nacht bleek het , na uitpakken, een porchetta zonder zwoerd te zijn. 🫣o_O:cry:🤪 (vraag: is dit nog wel porchetta of "gewoon" een buikspek rollade????)

IMG_20240128_133216.jpg


Na een korte inzinking toch besloten hem gewoon klaar te maken.
Lekker een uurtje roken op appel bij 110 graden, Vervolgens door op 150-160 graden tot de kerntemperatuur de 65 graden aantikte.


IMG_20240128_133458.jpg
IMG_20240128_133937.jpg
IMG_20240128_161835.jpg
IMG_20240128_161826.jpg
IMG_20240128_161821.jpg


Ondertussen een jam of chutney van rode ui bereiden vrij naar het recept van Simones Kitchen
In plaats van rode wijn rode port gebruikt en de kruiden vervangen door laurier.
Bij de porchetta met rode ui chutney en risotto met spinazie.

Al met al heerlijk gegeten! Zowel de rollade / porchetta als de rode ui chutney zijn een blijvertje.

Wel een nieuwe to do: porchetta ZELF maken MET zwoerd .
 
Toch niet verkeerd.
Lekker bezig geweest.
Toevallig zondag een prochetta met zwoerd gemaakt. Ook nog niet geheel gelukt..maar ja.
 
Na een korte inzinking toch besloten hem gewoon klaar te maken.

Tja, weggooien is ook zonde. 😂

Verder, lekker gemaakt, zou ik gewoon opeten hoor.

Volgende keer lekker zelf een stuk buikspek vlinderen en oprollen.
 
De kleur is echt top!!
 
Porchetta ziet er wel heerlijk uit 🥰
Volgende keer gewoon lekker zelf maken.
Ik vind wel jammer dat je geen doorsnede foto heb van de porchetta, ik had de binnenkant wel willen zien 😉
 
Porchetta ziet er wel heerlijk uit 🥰
Volgende keer gewoon lekker zelf maken.
Ik vind wel jammer dat je geen doorsnede foto heb van de porchetta, ik had de binnenkant wel willen zien 😉
Foto was er maar te veel bewogen.
Garing was wat mij betreft iets te ver maar werd door de anderen juist gewaardeerd.
Vlees is vet genoeg om wat aan te kunnen. Erg sappig.
-edit- garing was wel vergelijkbaar met de foto van @Peter64
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan