BasBQ
Beef en Steak

Eerste keer pizza zonder geplak.

 
 
 
 

JaapAap

Pitmaster
Berichten
575
Vandaag maar weer eens een poging gedaan om pizza's te bakken. Vorige keren was het verplaatsen van aanrecht naar de Q nogal "traumatisch" . Nu ging het goed, ik heb voldoende bloem en ma?smeel(PAN) gebruikt waardoorheen deze keer super ging.

1326853f3fd2b6443165904f9e29d8d1.jpg

d4a76328fcae1f1b3bfbf6bfe1e585dd.jpg

1132c0c8dd2baccef6af133ce4ab41f4.jpg


68ea3abf160883089542cf22bf204874.jpg
a2c995325a3fe58be4583c616e81f404.jpg


De temp van de Q had wat hoger gemogen was nu 250 graden. Dit komt denk ik door dat er restjes oud houtskool in de Q zaten.

Thanks for watching.
 
mooi hoor, lekkere pizza's.
temperatuur voor pizza moet inderdaad veel hoger
 
Zelf pizza maken is altijd leuk! Ziet er goed uit.
Wij hebben dinsdag pizza's gemaakt was ook weer een groot succes. Ook heb ik deze keer voor het eerst griesmeel gebruikt op het aanrecht en een beetje op de pizza steen. Dit werkte veel beter dan bloem en brand ook niet aan.
 
Lekker hoor! Vandaag ook pizza gegeten, gisteren de Monolith schoongemaakt en vandaag dus met nieuwe houtskool. Wordt veel heter dan met oude kool.
Ik doe de eerste minuten altijd een bakpapiertje onder de pizza, hiermee trek ik hem ook op de steen.
Als de bodem droog is, haal ik het papier eronderuit en draai meteen de pizza een halve slag.
Hierdoor gaat de pizza eenvoudig op de steen, plak niet en wordt deze aan alle kanten bruin
 
Reboot zei:
Ook heb ik deze keer voor het eerst griesmeel gebruikt op het aanrecht en een beetje op de pizza steen. Dit werkte veel beter dan bloem en brand ook niet aan.

Dit moet ik eens gaan proberen. Heb ook vaak een gevecht met de pizza versus aanrecht.
Laatst een keer veel bloem gebruikt, dan gaat het goed om de pizza van het aanrecht te krijgen, maar vind al die bloem aan de pizza niet lekker.
 
Lekkere pizza!  De temperatuur gaat zowel op de Summit als op de Performer flink boven de 300C en de steen ligt er een hele tijd op voordat ik begin te bakken.  Na een paar oefenpogingen met verschillende types bloem, dikte van uitrollen, rijstijd, baktemperatuur, etc. gaat het bijna op automatische piloot.  Ik gebruik max 160 gr deeg per bolletje en rol het dan zo groot uit als de pizzasteen (de weber pizzaschep heeft de goeie afmetingen). 
 
Ik blijf het ook een drama vinden om het deeg op de schep te krijgen. Aanrecht moet een beetje plakken omdat het deeg anders teruggaat in z'n bolvorm..

Ei gaat hier trouwens op 300+ graden, laatste pizza zelfs op 370 omdat ik vergeten was dat de dop op half moon stond.. 5 minuten en klaar!

Ik zoek nog minder elastisch deeg, rest gaat dan beter denk ik
 
Het is inderdaad allemaal lastiger dan het lijkt. Eerst een mooie ronde vorm maken en dan voorzichtig delen optillen en flink bloemen zodat je m op de Peel kan schuiven. Oefening baart kunst iig
 
Ik gebruik als truck om het uitgerolde deeg van het aanrecht op de pizzaschep te krijgen de deegroller. Je houdt de rand van het uitgerolde deeg tegen de deegroller aan en rol dan met de roller het deeg op de rol. Als dan het deeg voor ongeveer 3/4 over de deegroller ligt kun je de bodem optillen en vervolgens op de pizzaschep terugleggen. Uiteraard zorg je er wel voor dat er al voldoende bloem op je pizzaschep ligt zodat hij er makkelijk van af komt in de BBQ.
Op de pizzaschep doe ik dan vervolgens de deegbodem volleggen met de ingredi?nten welke ik op dat moment voorhanden heb.
 
de enige truc tegen het plakken  zonder  papier of dergelijke is snelheid.    als je alle toppings  en saus klaar hebt voor gebruik  is het enige  waardoor je deeg gaat plakken is snelheid  meer niet  veel oefenen  en dan hoef je er ook niet zoveel semolina / griesmeel op te gooien.
 
Ik knip altijd rondjes van bakpapier dan heb ik ook gelijk de maat, beetje polenta op het bakpapier en daar de pizza op.
Dan schuif ik hem dan zo met papier en al op een bord en van het bord weer op de pizzasteen.
 
Jaakke zei:
Ik knip altijd rondjes van bakpapier dan heb ik ook gelijk de maat, beetje polenta op het bakpapier en daar de pizza op.
Dan schuif ik hem dan zo met papier en al op een bord en van het bord weer op de pizzasteen.

Hoi Robert,
nou begrijp ik wel dat dit bakoven papier is maar verbrandt dat dan niet in de BBQ??
 
RvH6511 zei:
Jaakke zei:
Ik knip altijd rondjes van bakpapier dan heb ik ook gelijk de maat, beetje polenta op het bakpapier en daar de pizza op.
Dan schuif ik hem dan zo met papier en al op een bord en van het bord weer op de pizzasteen.

Hoi Robert,
nou begrijp ik wel dat dit bakoven papier is maar verbrandt dat dan niet in de BBQ??

Het kleurt wat donker maar fikken doet het papier niet.
 
Hoi Robert,
nou begrijp ik wel dat dit bakoven papier is maar verbrandt dat dan niet in de BBQ??
[/quote]

Het kleurt wat donker maar fikken doet het papier niet.

[/quote]

Volgende keer dan maar eens proberen. Bedankt alvast voor de tip
 
Terug
Bovenaan Onderaan