Beef en Steak

Eerste keer pizza op de kamado, tips gevraagd voor de tweede keer.

zyzzalive

Tondelzoeker
Ha kamadoraden,

Een lang gekoesterde actie op mijn to-do list geschrapt vandaag: pizza maken op de kamado! Ik zou graag eens wat tips willen voor de tweede keer.

Ik heb zelf deeg gemaakt met 00 bloem, instant gist, zout en water. Eigenlijk ging heel dit proces goed. Omdat ik ze vandaag wou bakken heb ik voor een reistijd van 4 uur op kamertemperatuur gekozen waarna ik er bollen van heb gemaakt. Voor een volgende keer ga ik eens 24 uur in de koelkast proberen.

De pizza maken ging ook verrassend goed. Het deeg naar de randen duwen en daarna je handen aan het deeg alsof het een autostuur is en doorgeven. Ze kwamen er mooi rond doorheen. Lepel pizzasaus er op en daarna de mozzarella.

Vraag: ik had buffelmozarrella van de AH gebruikt, ik vond deze erg nat. Iemand een beter alternatief of volgende keer een theedoek om de mozzarella, een pan er op zetten en zo zorgen dat er vocht uit komt?

Parallel aan dat proces mijn kamado aangezet. Kolenmand. uitgeschud, as verwijderd en kolen bijgevuld. 2 wokkels erop en totaal zo'n 20 minuten laten doen. Hierna de platesetter erop > rooster erop > proppen aluminiumfolie voor wat extra ruimte > pizzasteen. Kamado dicht gedaan.

Vraag: Ik heb het idee dat ik te snel de platesetter er in had gezet en de kamado gesloten. In de kolenmand was geen geheel gloeiend kolenbedje te zien. Dit lijkt mij beter voor een volgende keer?

De schuif onderin helemaal open en de topvent opengedraaid.

Ik kreeg m met moeite richting de 250 graden. Uiteindelijk met de infraroodmeter een temperatuur van 200 op de steen gemeten en toch maar er op gedaan. Omdat ik echt wil leren lekkere pizza's te maken vond ik het al een geslaagde dag omdat het deeg was gelukt. Na 8 minuten gekeken en de pizza werd niet bruin, na 10 minuten er af gehaald. Pizza nummer 2 na een kwartier er af gehaald, de dome temperatuur was ook al gezakt richting de 250.

Het probleem was dus een te lage temperatuur. Ik denk dat ik een volgende keer echt moet zorgen dat alle kolen roodgloeiend zijn en daarna pas de platesetter met steen er in en de kamado sluiten.

Naar mijn idee had ik de kolenmand ook genoeg gevuld, ik zal later eens kijken of er nog kooltjes in zitten maar kan het ook een probleem zijn dat ik te weinig kooltjes had gebruikt?

Hoi zyzzalive, ik heb hetzelfde probleen gehad. Ik heb bv. de Topkap er even afgehaald, de temp. moet echt richting de 300-350 gr.C. en de ik heb de Pizzasteen hoger in de Dome geplaatst door middel van een paar klinkers op het rooster en dat hielp ook.
Misschien heb je hier iets aan, wil je het a.u.b. even laten weten hoe je het hebt opgelost?

Bedankt voor je snelle reactie!

Ik las vanmiddag dat mensen de kamado na een gloeiend kolenbedje eerst opwarmen zonder platesetter er in zodat de dome makkelijker naar 300-350 kan oplopen en dan pas al het spul er in.

Ik heb een Kamado joe classic 1, de topvent kan ik helemaal openschuiven ipv gebruik te maken van de gaatjes op de margrietschijf.

Ik heb op de KJ1 de platesetter, die ligt vrij laag op dat model. en dan bovenop het rooster 3 proppen aluminiumfolie en daarbovenop de steen.

Ik denk trouwens dat dat het probleem was, ik heb gelijk bij het sluiten de platesetter erin gedaan.

Als ik pizza op het ei maak, doe ik de kolenmand helemaal vol, steek ik het op drie plekken aan je wil namelijk tering hitte, en na 20 minuten richt ik de barbecue in.
Dan laat ik hem zeker een uur helemaal opwarmen. De steen moet de hitte door en door hebben anders koelt hij teveel af bij het bakken van de pizza. Veel maïsmeel gebruiken Bie het vormen van de pizza zorgt er ook voor dat hij makkelijk op de schep kan en er weer vanaf.
Doe de pizza niet dik beleggen, less is echt more. En dan bak ik ze in twee tot drie minuten gaar.
Succes

Inderdaad hitte was het probleem. Alles wat hierboven gezegd niks aan toe te voegen.

Voor de kaas kun je geraspte mozarella of mozarella blokjes (Sligro) gebruiken. Deze is al droog. Gebruik geen pizza kaasmix, maar echt alleen mozarella. Pizza kaasmix zit vaak nepkaas tussen wat aangelegd kaaspoeder is.

Terug
Bovenaan Onderaan