BasBQ
Beef en Steak

Eerste keer Picanha en spare ribs on the side

Erikvdl

Tondelzoeker
Berichten
5
Hallo alle,

Afgelopen jaar veel meegelezen hier, maar nauwelijks wat gepost. Daar moet maar eens verandering in komen :) Kleine moeite om wat te schrijven en vind het leuk om andere hun ervaringen te lezen, hopelijk jullie ook die van mij.

Vorige weekend hebben we spare-ribs met Picanha gemaakt. Spare ribs heb ik al een aantal keer gemaakt en moet zeggen, hier zijn we echt goed in ! Inmiddels komen bij elke zomerse dag de de papjes van vrienden binnen “of we weer gaan bbqen” 😉. Methode is de welbekende 321 methode waarbij de laatste stap vaak verminderd wordt met een half uur oid.

Deze keer had ik geen voorgemaakte rub in huis, en heb ik zelf een rub gemaakt van 4 el bruine suiker, 4el zout, 2 el paprikapoeder, 2 el knoflookpoeder, 1 el cayennepoeder en wellicht nog iets wat ik even niet meer weet. Nachtje laten intrekken en zaterdagmiddag om 1300 lagen de jongens erop (iberico spare ribs van de Makro)
8AB7DDB3-A62D-4BEF-A104-B5ED656D0F8E.jpeg



Na 3 uur ingepakt, 2 uurtjes later lichtjes insmeren met een saus en nog even een half uurtje afgrillen en smullen maar.

80027133-47C0-4485-8112-C74B4B2644D4.jpeg

Het lekkerste vind ik als je het vlees nog goed proeft en niet “alles camoufleerd” met een dikke laag saus. Dat gedeelte ging nu al een stuk beter tov vorige keren. Less is more,

Daarna stond de Picanha op het menu. Ook bij de Makro gehaald, 2200 gram. Drooggedept met keukenpapier, ingesneden en 2 uurtjes in het zout en peper gezet.

871FA318-D071-4D94-9E61-BA874607C495.jpeg


2 probes erin en terwijl we van de ribbetjes aan het genieten waren wachten we geduldig tot de Picanha de 45 graden had bereikt. Na een kleine 2 uurtjes was dit het geval en kon ik de bbq opstoken tot + 250 graden en beginnen met grillen.

B1D4B1FA-C4BF-41BD-9BFE-96F4E5CFFFD7.png


Al die medice adviezen in de wind geslagen, en lekker de Picanha door het vuur dansend de 52 graden kern temperatuur aangetikt. Leuk om eens te doen, als het teveel vlammen werden snel de deksel en schuiven dicht en weg waren de vlammen. Het eindresultaat was goed, heerlijke self Made chumchurrie saus gemaakt (aanrader!!! ) Sommige stukken waren well done maar dat is logisch met zo’n stuk vlees. Het vet randje vond ikzelf heerlijk, andere lieten hem links liggen, dat is denk smaakgebonden

941C3AA6-DCBC-4C94-A2FA-9D67CF885F60.jpeg
5CB849BE-CBE6-4B0F-AE8D-81FF091A129C.jpeg


Al met al een top avondje, ook het een en ander weer geleerd en aandachtspunten voor de volgende keer;

* ik liep altijd te klooien met de juiste kolen voor high en fast. Heb 3/4 verschillende soorten kolen gebruikt zoals. dammers, BGE en nog een paar waar ik de naam niet meer van weet, maar het werkte niet naar me zin. Heb nu 4 dozen van houtskool.nl gebruikt en de eerste was meteen goed, blauwe namibiaanse houtskool. Low en slow ging super en high en fast reageert het ook direct goed op. Ben hier we blij mee, ook omdat ik nu mijn pizza avontuur weer aan kan beginnen :)

* Picanha van 2200 gram, volgende keer beter 2 van 1200 gram als 1 groot stuk vlees. Het duurde langer voor die gaar is en is ook niet overal even gaar

* draad mee snijden. Volgens mij heb ik dat verkeerd gedaan, kwamen we te laat achter. Desondanks was het niet taai ofzo.

* was bang dat ik teveel vlees had, dat viel reuze mee. Met 6 personen 4 spare ribs en 1 Picanha was precies genoeg.

* meer foto’s maken 😉
 
Dit ziet er lekker uit.
Stevige picanha.

Met de kolen vab F&F is inderdaad weinig mis. Gebruik ze ook frequent.
 
Dat ziet er allemaal erg lekker uit!

Als je Iberico ribben hebt moet je ze ook echt een keer met alleen peper en zout proberen, hooguit nog een klein beetje lak.
Heerlijk.
Bereiden op de “easterwood” methode en smullen maar.
 
Ziet er heerlijk uit, lekker zo’n weekend !
 
Ziet er allemaal top uit.
Vet randje eten is ook meer smaak gebonden.
Iberico heeft al veel smaak van zich zelf
 
Dat ziet er super uit. Het valt soms niet mee om de draad te ontdekken als het vlees gebakken is, je kan voordat je begint een kleine snee maken, op de draad, zodat je weet waar je na afloop moet beginnen.
 
Mooi spul! Lekker experimenteren en ontdekken wat wel en niet werkt. En bbq is als pizza, zelfs als het slecht is, is het (meestal!) nog steeds 'pretty good'.
 
ziet er lekker uit allemaal hoor!!

op de foto lijkt het wel of je fatcap erg dik is.. wellicht als je die heel iets kleiner zou meken dat meer mensen het lekker vinden.

en sowiso beter 2 van 1200 gram. volgens mij is het zo dat staatrtstuk ( picanha) tot 800 gram gaat.
het gedeelte wat er dan nog aan vast zit is de rosbief. dus feitelijk zou je in dit geval een pichana prijs betalen voor rosbief
 
Ben het niet eens met derkzz ligt namelijk aan de grootte van de koe zelf
En zo te zien is hij goed afgezet van de gehele plattebil
 
Potver dat is genieten hoor! Heerlijke stukken vlees!!
 
Dat ziet er goed uit! Spareribs zou ik nu wel lusten, die zien er fantastisch uit. Trek heb ik zeker.
 
Terug
Bovenaan Onderaan