BasBQ
Beef en Steak

Eerste keer op de Kamado: MOINK balls!

 

NielsSande

Tondelzoeker
Berichten
24
Vanavond voor de eerste keer aan de slag gegaan met de nieuwe Bastard. Ik dacht laat ik maar beginnen met een avond snack in plaats van een volledig gerecht.

Eerst de voorbereiding:
09626cf8-05b1-4c8c-a792-70718207c3ef.jpg

6d81d910-1c41-4fa6-a346-33ebf09967ab.jpg


Spek eromheen, balletjes in de koelkast en de kamado maar voor het eerst aansteken. Ik ben bang dat ik daar iets te voorzichtig in ben geweest (het duurde ongeveer 45m voordat hij op temperatuur was). Ik moet denk ik meer briketten (Gebruik de Ecobrasa coco briketten die ik nog over had)

9c24090b-f392-47b2-8239-970fbd806e8d.jpg


Het viel me ook niet mee de temperatuur te meten, ik heb een MEATER+ gehaald, maar denk dat deze jongen iets te grof is voor dit fijner werk? Ik heb hem in 1 van de balletjes gestoken, klept dicht gemaakt en gaan met de banaan. De temperatuur van de 'ambient' liep niet veel hoger dan 80-90 (hij gaf op de bbq zelf 110 aan dus dat kan nog wel enigzinds kloppen) maar volgens de termometer waren de ballen na een half uur al 60 graden. Dit leek me niet helemaal te kloppen (zeker omdat mijn temperatuur wat aan de lage kant was) dus heb ik de ballen er nog wat langer op laten liggen (zodat ze er in totaal een uur op lagen).

Ze zagen er prima uit, dus de lak erop:
6e7e1b13-2f40-4b06-ab2e-0ad8fb42dec8.jpg


Vergeten handschoenen te halen, dus maar met de kwast aan de slag, niet ideaal maar goed te doen! Merkte dat hierna de kamado in temperatuur wat omhoog schoot (~130 graden). Omdat ik het vertrouwen in de thermometer opgegeven had ze gewoon 25 minuten laten liggen (ik dacht iets warmer dan de voorgestelde 107-120 graden, dus iets korter erop).

Eindresultaat:
84c096de-5e53-40cb-918b-7c652907782f.jpg


Uitstekende ballen! Al zeg ik het zelf. Het ging nog niet helemaal soepel, maar krijg er alleen maar meer zin in om het goed te doen, in al het gehannes met de bbq om temperatuur krijgen en de onkunde van de eerste keer totaal vergeten het rookhout erbij te doen, maar de smaak was prima!

Wat ik me wel nog afvroeg voor het aansteken van de kamado: aanmaakblokje erin, 10-15m open laten staan, platesetter derop en dan de klep dicht. Gooi je het rookhout er pas bij zodra je het vlees op de kamado legt neem ik aan, maar dan zit (in ieder geval bij de Bastard die ik heb) de platesetter in de weg? Of leg je de platen van de platesetter er pas op zodra je het vlees erop legt? Genoeg te leren in ieder geval, maar het forum is een enthousiasteling rijker :)
 
Balletjes zien er lekker uit! Ik kan het mis hebben maar ik heb altijd begrepen dat je nooit briketten en/of chemische aanmaakblokjes in een Kamado moet gebruiken. Er zitten chemische stoffen in die in het poreuze keramiek gaan zitten wat niet goed zou zijn. Houtskool en aanmaakwokkels is wat ik altijd gebruik.

Wat betreft de meater+ denk ik dat je gelijk hebt. Die probe is best dik en zal niet heel lekker blijven zitten in zo'n klein balletje.

Het aansteken doe ik als volgt:

Wokkel tussen het houtskool. Aansteken en de schuifjes boven en onder volledig open. Ik doe de deksel wel gewoon dicht en laat de Kamado vervolgens tot de gewenste temperatuur + 50 graden stijgen (op de thermometer die in de dome zit). Daarna zet ik de platesetter er in en monteer ik de thermometer op het rooster. Vervolgens zet ik de schuifjes op de gewenste stand (na een tijdje weet je wel hoe ze ongeveer moeten staan) en dan laat ik hem rustig op temperatuur komen.
 
Ik had begrepen dat de cocos gebaseerde briketten prima waren voor de Kamado, en ik noem het aanmaakblokje maar het was wel gewoon een natuurlijke, niet zo'n chemische witte)

Goede tip voor het aansteken, gaan we morgen gebruiken als ik met de pulled pork aan de slag ga
 
Mooie glimmende ballen!
 
Ik had begrepen dat de cocos gebaseerde briketten prima waren voor de Kamado, en ik noem het aanmaakblokje maar het was wel gewoon een natuurlijke, niet zo'n chemische witte)

Goede tip voor het aansteken, gaan we morgen gebruiken als ik met de pulled pork aan de slag ga

Je hebt gelijk. Meeste zoekresultaten zeggen inderdaad dat het kan maar dat je een hoop meer as hebt dan bij houtskool wat de luchttoevoer kan gaan blokkeren.

Ik heb altijd ecobrasa willen proberen op de Weber maar het is er nooit van gekomen. Heb eigenlijk altijd alleen houtskool in huis.
 
Je hebt gelijk. Meeste zoekresultaten zeggen inderdaad dat het kan maar dat je een hoop meer as hebt dan bij houtskool wat de luchttoevoer kan gaan blokkeren.

Ik heb altijd ecobrasa willen proberen op de Weber maar het is er nooit van gekomen. Heb eigenlijk altijd alleen houtskool in huis.
Ik ben vorig jaar voor 't eerst bij Basbq geweest en zij raadden mij Ecobrasa aan. Ik wil nooit meer anders. Op een kamado vind ik houtskool wel echt fijner omdat briketten meer zuurstof nodig hebben en kamado's veel efficiënter zijn.

Ontopic: ziet er weer erg lekker uit! Moink balls kunnen eat mij betreft altijd en overal!
 
Ik ben vorig jaar voor 't eerst bij Basbq geweest en zij raadden mij Ecobrasa aan. Ik wil nooit meer anders. Op een kamado vind ik houtskool wel echt fijner omdat briketten meer zuurstof nodig hebben en kamado's veel efficiënter zijn.

Ontopic: ziet er weer erg lekker uit! Moink balls kunnen eat mij betreft altijd en overal!

Wat maakt Ecobrasa dan zo fijn op de Weber in vergelijking met houtskool? Voor low & slow op de Weber kan ik het nog begrijpen, erg makkelijk met de snake method. Maar ik moet zeggen dat de Weber bij mij primair gebruikt wordt voor high & fast naast de Kamado die dan vaak low & slow staat.
 
Balletjes zien er lekker uit! Ik kan het mis hebben maar ik heb altijd begrepen dat je nooit briketten en/of chemische aanmaakblokjes in een Kamado moet gebruiken. Er zitten chemische stoffen in die in het poreuze keramiek gaan zitten wat niet goed zou zijn. Houtskool en aanmaakwokkels is wat ik altijd gebruik.

Wat betreft de meater+ denk ik dat je gelijk hebt. Die probe is best dik en zal niet heel lekker blijven zitten in zo'n klein balletje.

Het aansteken doe ik als volgt:

Wokkel tussen het houtskool. Aansteken en de schuifjes boven en onder volledig open. Ik doe de deksel wel gewoon dicht en laat de Kamado vervolgens tot de gewenste temperatuur + 50 graden stijgen (op de thermometer die in de dome zit). Daarna zet ik de platesetter er in en monteer ik de thermometer op het rooster. Vervolgens zet ik de schuifjes op de gewenste stand (na een tijdje weet je wel hoe ze ongeveer moeten staan) en dan laat ik hem rustig op temperatuur komen.
 
Zo jij hebt lekkere ballen.

Bij Moinkballs meet ik gewoon af en toe met een thermapen de temperatuur. Rond de 75C zijn ze goed.
 
Wat maakt Ecobrasa dan zo fijn op de Weber in vergelijking met houtskool? Voor low & slow op de Weber kan ik het nog begrijpen, erg makkelijk met de snake method. Maar ik moet zeggen dat de Weber bij mij primair gebruikt wordt voor high & fast naast de Kamado die dan vaak low & slow staat.
Je zegt het zelf al een beetje, low&slow op de Weber is wel echt set and forget met briketten. Het voordeel van ecobrasa is dat het heel lang en voorspelbaar brandt, weinig as en rook produceert en de vorm is heel prettig als je bijv. een snake wil bouwen, maar ook voor opslag. De dozen zijn hierdoor heel compact.

Kokosbriketten van andere goede merken zullen ongetwijfeld ook niet tegenvallen.
 
De meater is sowieso niet geschikt voor deze kleine stukjes vlees omdat je het minimaal tot het streepje er in moet steken. Tussen de punt en het streepje zit alle electronica en die vind het niet leuk om te warm te worden. Dus naast een meetafwijking is het ook nog eens slecht voor de meater. Nu denk ik dat 120 graden niet direct een probleem is maar ga je naar de 200 bijvoorbeeld dan echt tot het streepje er in. Het vlees beschermd dan de meater.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
moinks zijn altijd goed. lekker
 
Mooie ballen! Die doen het altijd goed op feesten en partijen.
 
Lekkere ballen heb jij zeg. Daar heb je de Q eens lekker vies mee kunnen maken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan