BasBQ
Beef en Steak

Eerste keer Moink balls...

WimpierPad

Kooltjesharker
Berichten
119
Vandaag mijn eerste keer Moink balls gemaakt,. Hoe dan!? Had ik eerder moeten doen.

Was erg lekker. Combinatie van #noskos recept en een beetje extra zoals ui en knoflook.

In de meditirraanse rub gezet en afgelakt met een appel bbq saus, erg geweldig.

Heb ze wel op een grillpan bereid wat in eerste instantie veel vocht in de pan opleverde (100ml melk op kilo gehakt rund) terwijl de bovenkant al mooi gekleurd was, vocht af gegoten en toen ging het perfect.

De grillpan gebruikt om gesmeer te voorkomen wat voor mijn gevoel echt ook nodig was. Hoe doen jullie dat allemaal eig? Een pan op de platesetter? Gewoon laten druipen?

Ontbijtspek was helaas op dus pannekoek spek genomen en doorgeknipt, de spek was echter de kort voor de 40 grams balletjes. Dus ze waren wat ovaal geworden.
Ga het zeker weer maken, maar moet ff nadenken wat er mis ging en wat verbeterd moet worden
Kerntemperatuur 70 graden

Mooie rookring en mals maren ze zeker, maar ergens ging er iets niet goed....

ebfbad98-a462-4d75-ad1c-f288a8bc8446.jpeg


IMG_4508.jpeg


IMG_4509.jpeg


18A418E4-52FA-40F3-9268-1013C4CE5A76.jpeg


IMG_4513.jpeg
 
Vandaag mijn eerste keer Moink balls gemaakt,. Hoe dan!? Had ik eerder moeten doen.

Was erg lekker. Combinatie van #noskos recept en een beetje extra zoals ui en knoflook.

In de meditirraanse rub gezet en afgelakt met een appel bbq saus, erg geweldig.

Heb ze wel op een grillpan bereid wat in eerste instantie veel vocht in de pan opleverde (100ml melk op kilo gehakt rund) terwijl de bovenkant al mooi gekleurd was, vocht af gegoten en toen ging het perfect.

De grillpan gebruikt om gesmeer te voorkomen wat voor mijn gevoel echt ook nodig was. Hoe doen jullie dat allemaal eig? Een pan op de platesetter? Gewoon laten druipen?

Ontbijtspek was helaas op dus pannekoek spek genomen en doorgeknipt, de spek was echter de kort voor de 40 grams balletjes. Dus ze waren wat ovaal geworden.
Ga het zeker weer maken, maar moet ff nadenken wat er mis ging en wat verbeterd moet worden
Kerntemperatuur 70 graden

Mooie rookring en mals maren ze zeker, maar ergens ging er iets niet goed....

Bekijk bijlage 58826

Bekijk bijlage 58827

Bekijk bijlage 58828

Bekijk bijlage 58829

Bekijk bijlage 58830
Gerookt met appelchunks
 
Moink balls op het rooster plaatsen. Indien nodig een druippan on de platesetter onder de balls plaatsen.
Druippan afdekken met alu folie. Tussen druippan wat grote moeren of stelhoekjes plaatsen. Anders gaatmje vet alsnog koken en roken.

Verder, lekkere balletjes.
 
Ik wist niet eens van het bestaan van "pannenkoekspek". Wat is het verschil?
 
Ze zien er erg lekker uit en als ze ook lekker waren is het toch goed?
 
Ik heb ze dus ook nog nooit gemaakt.
Maar wel een dikke aanrader als ik het zo lees.
Zeker een aanrader, bij mij is het bijna een verplichting om de moinks te serveren!
 
Zoals reeds gezegd gewoon op het rooster leggen met druippan onder.

En het is ook geen ramp dat de deflector vies wordt. Ik vergeet regelmatig die druippan en dan ga ik er na het afkoelen even me een plamuurmesje over.
 
Geef het beestje een andere naam en je kan er meer geld voor vragen ;)
Zelfde met pijnboonpitten... Liggen op 3 verschillende plekken in de supermarkt. Met 3 verschillende prijzen haha.
 
Beter om ze op een apart rekje op het normale rooster te zetten . Dan kan je ze gemakkelijk allemaal tegelijk eraf halen en insmeren met bbqsaus. Uiteraard wel met een lekbak in alu folie zoals de rest ook al aan heeft gegeven.
 
Geef het beestje een andere naam en je kan er meer geld voor vragen ;)
Zelfde met pijnboonpitten... Liggen op 3 verschillende plekken in de supermarkt. Met 3 verschillende prijzen haha.
Soms is dat beestje een stuk goedkoper in de aanbieding. Zo heb ik regelmatig pannekoekenspek voor de helft van de kg prijs van ontbijtspek. Dan is het niet erg dat je met hetzelfde gewicht iets minder plakjes hebt.
 
Ik pak altijd pannekoekenspek omdat het net wat dikker is. ook wel eens van de Makro gehad, maar die was bijna te dik.

Zien er heerlijk uit die ballen!
 
Terug
Bovenaan Onderaan