BasBQ
Beef en Steak

Eerste keer met de Bastard

 

Gerardb

Vuurmaker
Berichten
50
Hi, zaterdag de eerste keer wat klaar gemaakt op de BBQ, omdat dit de eerste keer was, dacht ik ‘simpel beginnen’.

De bbq was in de ochtend gekomen, heb ik samen met mijn dochter in elkaar gezet, en toen ‘de fik erin’ - klooien met vuur blijft leuk! Voordat ik met het daadwerkelijke bbq-en begon heb ik eerst, conform de aanbevelingen van Bastard, de bbq niet te hoog gezet. Wat redelijk makkelijk om de temperatuur rond de 110 graden te houden. De diverse filmpjes die ik op internet heb gezien ging het aanmaken met een ‘wokkel’ makkelijk, 10 minuten wachten en toen de dome naar beneden om op de juiste temperatuur te komen. Ook viel het mij op hoe weinig de onderste schuif open moet, echt een heel klein stukje! Toen de bbq ongeveer 2 uur rond de 110 graden was kon ik beginnen met het daadwerkelijke menu. Eerst het spek uitbakken met indirecte warmte. Daarna de plate setter eruit gehaald (blij dat ik bij de Welkoop nog een paar handschoenen had gehaald), en toen de hamburgers erop. Doordat er wat vet van de hamburgers druppelde kreeg ik wel wat vuur, toen maar snel de dome naar beneden zodat ik had gelezen. De laatste minuut de hamburgers voorzien van een plakje Cheddar, en smullen maar. Family was zeer tevreden, op naar het volgende bbq avontuur!
e81709b7043fab0dfea2851a7b26b1d8.jpg

c29a9e6bbe4d9c738ed118e9f8bad626.jpg


6c21e6a1dcd82b7c8947df718be23d97.jpg

7e00ff234f1e0b3ed4730ae38c325d68.jpg



Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
 
Mooi begin van hopelijk nog veel heerlijke avonturen.
 
Eens moet de….
 
Gefeliciteerd, mooie start man! Een ding snapte ik niet als je zegt: Toen de bbq ongeveer 2 uur rond de 110 graden was kon ik beginnen met het daadwerkelijke menu. Wat is er in die 2 uur gebeurd?
 
lekker hoor. een mooi begin zo een burgertje
 
Nu kan ie aan de binnenkant ook zwart worden. Altijd lekker een burger! Op naar de volgende
 
Leuk, gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst!
 
Ze zeggen dat je hem eerst moet schoonbranden
Dat klopt inderdaad, stond op de site van Bastard. Laat ik die instructies voor de zekerheid maar volgen voor de zekerheid, is een duur speeltje. Ondertussen ook al een entrecote gedaan, waarvoor de complimenten van schoonmoeder ;), en nu voor de eerste keer spareribs
 
Het avontuur lekker begonnen samen met je dochter, top
 
Ze zeggen ook een uur of twee op 200 graden is dat zo
Of het nodig is verschillen de mening over. Ik verwacht zelf overigens dat vooral de eerste paar keer gebruik de temperatuur langzaam laten oplopen belangrijker is dan exact 2 uur op 200 graden de Q laten bakken.

Persoonlijk hou ik altijd de instructie van de fabrikant aan en doe de eerste runs altijd zonder vlees op de Q. Kan dan beter letten op de temperatuur en laat deze over meerdere uren oplopen naar 200 graden (1ste x langzaam naar 200 graden en dan 2 uur vast houden, 2x keer iets sneller naar 200 graden, 2 uur vasthouden en dan naar 250 graden. 3x keer zelfde verhaal als run 2). Zelf vind ik dat ook gewoon een mooi process, maar dat is vooral mijn OCD (want je bent wel twee dagen bezig met de Q zonder een mooi stukje vlees als resultaat ;)).
 
Leuk om te lezen, ik heb gisteren de Bastard opgehaald en ook vandaag de eerste run, veel plezier met de Bastard.
 
Mooie eerste run om je nieuwe Q eens lekker vies te maken. Daar ga je nog veel plezier aan beleven.
 
Goed begin en dat er nog vele mogen volgens.
 
Terug
Bovenaan Onderaan