BasBQ
Beef en Steak

Eerste keer low&slow ribs op de Weber Master Touch

Jameson

Tondelzoeker
Berichten
3
Afgelopen weekend was het tijd om voor de eerste keer iets anders te doen dan direct grillen op mijn Weber Master touch die ik vorig jaar heb aangeschaft. Het viel nog niet mee, maar uiteindelijk was ik (en anderen) tevreden met het resultaat. Ik liep wel tegen een aantal dingen aan, dus hieronder een kort verslagje waar andere starters misschien weer wat informatie uit kunnen halen. En wellicht kunnen jullie mij nog van tips voorzien voor de volgende keer!

Na het kijken van vele Youtube filmpjes en het lezen van veel topics op dit forum maar besloten om spareribs te gaan maken. Door al die verschillende filmpjes en mogelijkheden ging ik steeds meer twijfelen over mijn plan van aanpak. De een zegt dit en de ander dat. Omdat het wat dunnere ribs waren en ik ribs met een beetje bite wel prefereer, heb ik uiteindelijk besloten om ze te gaan bereiden via de Easterwood methode en gebruik te maken van de diffuser plate die meegeleverd werd met de Weber.

Ik wilde eigenlijk maar 1 ribbetje uitproberen, maar ik was een beetje te lomp met het losmaken van de bevroren ribben. Er braken 2 stukken af dus toen maar besloten om alles te ontdooien.

De voorbereiding (Het maken van de rub van Noskos, het verwijderen van het vlies etc.) gingen allemaal prima. Ze roken al behoorlijk appetijtelijk! So far so good. Toen was het tijd om ze op de bbq te leggen. Hier liep ik tegen mijn eerste uitdaging aan.

Ik wilde gebruik gaan maken van de minion methode met de diffuser plate erop en de bbq op 160 graden. Vervolgens op de gok maar 15 briketten (kokosbriketten van de Welkoop) heet gemaakt en deze tussen de koude briketten gegooid die al klaarlagen in de bbq met een beetje appelhout. Achteraf gezien waren dit er denk ik te weinig. In het begin liep de temperatuur mooi snel op. 110..120..130...maar toen begon de snelheid te stagneren. Uiteindelijk kroop hij richting de 150 en het duurde me allemaal wat te lang. Toen bedacht ik me dat die diffuser plate er ook nog op moest. Snel de diffuser plate erop gedaan en de spareribs erop gelegd. De koude diffuser plaat die al een tijdje buiten klaarstond zorgde ervoor dat de temperatuur weer naar beneden kelderde. Hij kroop weer langzaam richting de 140. Oh oh, in alle haast de lekbak vergeten, nog maar een keer open.

Vanaf hier ging het heel langzaam omhoog. Ik had er weinig vertrouwen meer in dat ik ooit die 160 nog zou gaan halen. Toen maar besloten om m'n hele plan van aanpak overboord te gooien en te switchen naar de 3-2-1 methode op 110-120 graden.

Het omlaag brengen van de temperatuur ging prima. Maar hoelang lagen ze er nu ook alweer op?? In de haast geen tijd bijgehouden en de bbq was ook nog een tijdje 140 graden geweest, terwijl de spareribs er al op lagen. Ook had ik gelezen dat 3-2-1 veel te lang is voor dunne baby back ribs. Daarom maar besloten om alle methodes een beetje los te laten en te improviseren.

Na een uur en 45 minuten heb ik maar besloten om ze voor de 1e keer van de bbq af te halen. De ribs bogen al behoorlijk door, ik zag hier en daar al wat 'pullback' etc. Ook nog her en der de kerntemperatuur gecheckt die zat rond de 70.

Ik had niet veel van de gebruikelijke ingrediƫnten in huis en heb ze daarom maar in aluminiumfolie gedaan met daarin een laagje appelsap. Na ongeveer een uurtje zat de kerntemperatuur zo rond de 85 a 90 graden. Ook bogen ze nog verder door en was het op meer plekken al redelijk teruggetrokken. Vervolgens heb ik ze ingesmeerd met de bbq saus (recept van de Easterwood methode) en weer teruggelegd. Na volgens mij zo'n 45 minuten zat de kerntemperatuur rond de 95 (het zou ook een half uur geweest zijn) en vond ik het wel welletjes.

Al met al had ik de balen van het moeten afwijken van mijn plan, totdat ik de spareribs ging proeven. Wat smaakte dat goed! Waarschijnlijk puur geluk, maar ze hadden precies de bite die ik prefereer. Ook hadden ze een mooie roze rookring. Mijn vrouw en vader vonden het ook erg lekker (m'n vader wil ze snel weer eten en gaat de volgende partij z.s.m. voor me bestellen zegt hij šŸ˜€).

Het was leuk om te doen en ik heb er meteen veel van geleerd. Ik heb een wat uitgebreider verslagje getypt in de hoop dat iemand die hier tijd en zin in heeft mij misschien wat tips vanuit eigen ervaring kan meegeven. De concrete vragen die ik eigenlijk heb zijn:

1. Hoe moet ik weten hoeveel briketten ik moet gebruiken om de gewenste temperatuur te bereiken waar je uiteindelijk mee wil gaan werken?

2. Gedurende het proces had de bbq na rustige periodes soms de neiging om in 1 keer behoorlijk snel over de 120 graden te willen gaan. Dit gebeurde vooral in de fase dat ze erop lagen in aluminium folie. Het enige wat ik dan kon doen was de schuiven bijna helemaal dicht doen en een paar keer de klep open en dicht doen. Ook was het vocht in mijn lekbak (bier zoals beschreven in de Easterwood methode) 2 keer helemaal verdampt. Omdat ik het zonde vond van mijn bier ben ik vervolgens maar overgestapt op appelsap. Iemand een idee waar deze snelle temperatuurstijgingen door komen? Zou dit kunnen komen doordat het vocht op was?

3. Als ik de klep van de Weber opendeed dropte de temperatuur behoorlijk snel richting de 80-90 graden. Hoelang kun je verwachten dat het duurt voordat hij weer op de gewenste temperatuur zit? Nu duurde het me soms te lang en ging ik schuiven met de luchttoevoer, waardoor hij daardoor misschien weer te snel steeg?

De volgende keer zal ik het verhaal wat korter houden en wat meer foto's proberen te maken!

1000031340.jpg


1000031354.jpg


1000031393.jpg
 
Ziet er erg goed uit! Fijn dat het ook zo in de smaak viel,

Het aantal briketten is niet zo te zeggen hangt van veel dingen af maar vooral veel ervaring opdoen en al doende leert men.

Op het moment dat de ribbels in de folie liggen hoef je echt geen blinde paniek om wat temperatuur extra te hebben de ribbels zijn beschermd door de folie, wat je zeker niet moet doen is de deksel open en dicht hierdoor krijgt het vuur nog meer zuurstof waardoor het nog meer kan stijgen in temperatuur.

Kerntemperatuur van de ribs kijk ik al helemaal nooit naar omdat ze na zoā€™n periode op de bbq echt wel gaar zijn.

Gewoon vaker maken en goed bijhouden wat je gedaan heb. Ik maak zelf altijd even een foto als ik een stap gedaan heb dan kan ik aan de hand van de foto zien hoe lang ze er al op liggen.
 
Die zie er goed uit. Nu willen ze nooit meer anders.
 
Terug
Bovenaan Onderaan