BasBQ
Beef en Steak

Eerste keer low and slow spareribs

 
 

vanburkenmark

Sprokkelaar
Berichten
49
Mijn grote wens was om een keer heerlijke spareribs te maken op mijn eigen bbq. De eerste echte test was vorige week.

Ik had bij de slager drie ribben gehaald. Omdat het nogal veel was en ik ze nog nooit gemaakt had heb ik 1 rib ingevroren, voor het geval het zou mislukken

De rub is de piggy mix uit Smokey Goodness, het boek wat me uiteindelijk heeft doen besluiten om zo'n bbq te kopen.
De rub had ik al van tevoren gemaakt.

Op vrijdagavond enthousiast begonnen om de spareribs te ontvliezen. Veel gelezen en gezien dat het lastig kan zijn maar met bepaalde trucjes moest het makkelijk lukken. Het was een groot drama.
Het vlies scheurde bij het minste of geringste, heb een kruiskop schroevendraaier, en bot mes, mijn vingers geprobeerd maar echt goed ging het niet.
Na drie kwartier frustratie was ik er wel klaar mee en had ik het gevoel dat ik ze al verpest had.
Toch maar goed ingerubt en in de folie gepakt, op hoop van zegen voor morgen.

Ik had de bbq om twaalf uur stabiel op 110 graden, en was van plan het volgens de 3-2-1 methode te maken.
De ribben drie uur in de kamado gehad, temperatuur bleef stabiel op 110 graden.
Na 2,5 uur liep de temperatuur iets terug en kreeg ik het niet goed hoger. Mijn vermoeden was dat er as op het kolen rooster lag zodat er niet genoeg zuurstof bij de kolen komt.

Omdat ze er toch drie uur opgelegen hadden, in de folie gepakt met beetje basterdsuiker en scheutje appelsap. Omdat ik naar de kolen wilde kijken de oven op 110 graden gezet en ze de spareribs daar even laten wachten.

Het kolen rooster asvrij gemaakt en de kolen weer goed aan het gloeien gekregen met de onderste schuif open.

Ribben er weer op, temperatuur zat op ongeveer  135 graden.

Na twee uur ze uitgepakt en ze om de tien minuten met de Smokey Goodness bbq saus ingesmeerd. In totaal een half uurtje nog op de bbq gelegen en toen vond ik het wel welletjes.

Ze waren fan-tas-tisch! Gruwelijk van smaak en net niet fall of the bone.

Achteraf heel tevreden, maar voor een volgende lange sessie ben ik toch benieuwd of ik wat kan doen aan die temperatuur daling, en of ik toevallig moeilijk te ontvliezen spareribs had of ik iets anders had moeten doen.
Andere op- of aanmerkingen zijn ook welkom!
da665b96a394830765397aa633264d2c.jpg
97547bffb16ce102f914ecac1054ef60.jpg
56bbd87e7e20f86007ab7994fdd8d3b7.jpg
13664802cf64cc935c745931ba9304c4.jpg
aa919c2e64d73decc4a1dfc26dcc52c2.jpg
ced139c684b06a9470f24ea59012fd1c.jpg
157829b480476f57e9e2b46c2944b327.jpg
679223737a948a30b38bff3993d801e1.jpg
be876dee1efef32de2aa26c79168d29e.jpg


Verstuurd vanaf mijn MIX met Tapatalk

 
Ondanks je temperatuur perikelen zien je ribben er prima uit en zullen best heerlijk gesmaakt hebben.
Wat betreft de temperatuur daling door v.m. te veel as op je rooster denk ik dat je wellicht eens een ander (beter) soort houtskool kan proberen, zelf heb ik daar geen ervaring mee omdat ik een briketten man ben maar dat gaat natuurlijk niet op een kamado.
Over houtskool staat vast wel iets in het zoekprogramma (derde van links)in de boven balk er is n.l. al veel over geschreven en ervaringen gedeeld.
Het ontvliezen van de ribben is niet altijd gemakkelijk en gaat de ene keer beter (makkelijker) dan een andere keer, wellicht eens proberen met je wijsvinger of steel van een lepel i.p.v. de kruiskop schroevendraaier en in het midden beginnen het stukje vlies wat je los heb beetpakken met een stuk keuken papier meestal trek je het vlies dan wel los.
De ribben mogen als ze uit de vriezer komen b.v. ook niet te koud zijn.
Veel succes met je volgende poging want als je eenmaal verslaaft ben aan je zelf gegrilde spareribs zal je niet meer zo gemakkelijk meer op je bordje bestellen. ;)
 
Soms is het vlies er al af. Dan sta je te pielen maar is er niks om weg te halen. Ik kan het op jouw foto niet goed zien.
 
ribbetjes zien er zeer smakelijk uit :) op de 1e foto is het vlies eraf, dat kan je zien omdat ze een beetje 'dof' eruit zien (als het vlies erop zit glimmen ze) zelf haal ik het vlies eraf met mijn nagel, beetje pielen bij het 2e botje (foto 1 en dan van bovenaf gekeken) en als je een stukje los hebt kan je je vingers eronder zetten en zo voorzichtig het vlies verwijderen.
zoals Hans al zei wellicht andere houtskool proberen om de kamado langere tijd op temperatuur te laten blijven, ik gebruikte de 1e keren Big Green Egg houtskool in de kamado, temperatuur is lang stabiel te houden (alleen is dit niet de goedkoopste houtskool :) )

8MW7afvH7EUCFF3Lqs418Q-aMSIrm_-6TBW8k4oBD9eyjT0J_t2y6sO2JJd0o68loSHqqDx2ZKVHJKvzdSPIBHNn0mE3B1a7WC2LN0k3vJaZz0k59icJRluJvt__V8zlawOrwB7IUQ=w640-h361-no


linker rib is doffer (zonder vlies) rechter rib heeft een glans (met vlies)
 
Als ik naar foto 1 kijk is het membraam er al af.

op foto 2 heb het 'zilvervlies er ook af, dat is niet nodig.

Voor de rest had ik graag aangeschoven ;).

 
Ik zal de slager nog eens vragen of het vlies er al af was, dat scheelt wellicht bij de volgende uit de vriezer!

Wat betreft houtskool, ik heb grill guru houtskool. Als deze op is ga ik andere testen.

Bedankt voor de reacties!

Verstuurd vanaf mijn MIX met Tapatalk

 
Ik heb een Kamado Joe en gebruik Dammers voor de L&S sessie, vaak mooie grote brokken. Je kan ook mixen met Black Ranche voor wat hogere temp sessies, die laatste alleen krijg je snel heel hoog. Zou gewoon eens paar zakken proberen naast elkaar.
Ben benieuwd of vlies er nu al af was. Denk het wel als ik commentaar van Ben zo lees, die zat in vlees dus kan het wel inschatten. Maar wel lekker dus toch prima uitkomst.
 
Ribben zien er heerlijk uit.
En houtskool van grill guru is niks mis mee.
 
Dat zag er prima uit. Ik had gister 4 ribs met vlies en 1 zonder. Toen had ik dus 4x een makkelijke klus met ontvliezen. Vervolgen net als jij lopen pielen aan die laatste tot ik en zat was en ze heb ingesneden. Onnodig lees ik zojuist.

 
Ziet er prima en lekker uit je gaat ze vast vaker maken  :D
 
Gewoon vlug nog eens maken, ervaring en succes komen maar door te oefenen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan