BasBQ
Beef en Steak

Eerste keer longhaas: veel geleerd

 
 
 

Henk

Vuurmaker
Berichten
93
Laatst wilde ik warmgerookte zalm maken, dus ik naar de Makro voor een zalmzijde. Toen ik daar was zag ik grote stukken vacu?mverpakt vlees liggen. Omdat ik een paar dagen later eters zou krijgen, leek het me een goed idee om even te kijken of er iets bij lag wat in mijn Bastard zou kunnen ?n genoeg zou zijn voor 4 personen ?n een beetje betaalbaar.

Daar lag een pakketje longhaas. Nooit van gehoord. Dus ik kijk even in dit forum en lees dat het erg lekker moet zijn. Die ging dus mee naar huis.

Na wat zelfstudie was ik er achter dat er een zeen uit moest, net als laatst een slager had voorgedaan met een sukade. Een beetje eng is het wel om voor het eerst een mest in z'n stuk vlees te zetten om slagertje te spelen. Uiteindelijk is het aardig gelukt, maar ik had blijkbaar ergens een verkeerde afslag want ik eindigde met drie ipv twee stukken.
vJQPISH.jpg


Om de kans op succes te vergroten (ik ben een kamado-beginneling) leek het me een goed idee om het vlees eerst low&slow te garen tot zo'n 40oC, en het daarna even af te grillen. Dat plan ging niet goed. Bij een temperatuur van 110oC was het vlees veel sneller dan bedoeld op 40oC. Het bezoek zat nog niet aan tafel en er stond ook nog een voorgerecht op het menu. Dus het vlees uit de Bastard gehaald en onder alufolie gelegd.

Op het juiste moment de stukken longhaas afgegrild.
Km8AJ9W.jpg


Hierna enkele minuten laten rusten en vervolgens gesneden. Het was een groot succes.
6Z6S9Vy.jpg


Leerpunten
  • Ontzenen moet je oefenen, maar is best te doen
  • Longhaas kan prima in ??n keer high&fast
  • Een low&slow vuurtje kan je niet zomaar laten groeien tot een high&fast vuurzee: als je dat probeert krijg je slechts lokaal directe hitte
 
Al met al een leerzame smakelijke sessie, ziet er heerlijk uit.
Longhaas is superlekker, maar er zijn meer vergeten stukjes heerlijk rundvlees zoals de Diamanthaas (Jodenhaas)
Steaks tot 3 cm dik kunnen makkelijk alleen direct gegrild worden (zo'n 3 minuten per zijde (3cm dik) voor rare)


Het is ook handig om routine te krijgen om de verschillende combi gaartechnieken te proberen.

Wat je nu wilde doen was een "end sear" of "reverse sear" (eerst INdirect, daarna direct)
probeer ook eens een " initial sear" (eerst direct, daarna INdirect)
Doe zulke testjes wel met een goedkoper stukje vlees en niet meteen met een Wagyu steak van 50 euro..of meer. ;)

Initial sear heeft wel het nadeel dat je op hogere temperatuur nagaart of je moet een 2e BBQ Low&Slow ingericht hebben klaar staan.
 
Ow, daar is niets mis mee!
 
Longhaas is super lekker. Net als bavet vind ik deze stukken vlees veel meer smaak hebben dan runderbiefstuk of runderhaas.
Lekker direct grillen op hoog vuur. Top
 
Jammie. Lijkt mij lekker, een stuk vlees dat nog op mijn lijstje staat.  :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan