BasBQ
Beef en Steak

Eerste keer L&S op de OTP57

 
 
 

eikie

Kooltjesharker
Berichten
175
Twee bbq fora, twee posts dus ;)

Omdat mijn WSM tijdelijk in de mottenballen staat vanwege een missende waterpan, leek het mij leuk om eens te kijken hoe ik de OTP57 kon gebruiken voor low and slow. Ik had nog een halve kilo onbestemd varkensvlees (van de AH, label gaf aan varkensgebraad) en als backup een kilo kippenpoten, mocht het zo uit de hand lopen met de temperaturen...

Varkentje gerubt met een standaard rub van stegeman en de BBQ ingericht zoals te vinden op bbq-nl.com, met dien verstande dat ik een (ecobrasa) briketje of 20 onaangestoken in de BBQ gedaan heb met wat appelhout(snippers) en daarop 14 aangestoken briketten (minion dus).
Al snel kwam de temperatuur op de 110 graden en dat was het moment om het varken op het rooster te leggen. Na wat gedoe met het regelen van de temperatuur (bleek steken op 130, maar na de onderste schuif op nog geen 5% en de bovenste op 75% gezet te hebben kwam het naar beneden en bleef het een comfortabele 110 graden voor de rest van de cook).

Bij 62 graden (werd me aangeraden) het vlees eruit gehaald, ingepakt in aluminiumfolie en tijd laten rusten.

Varken eruit, kip erin, alle schuiven vol open, en bij 170 graden (hoger ging het niet) de kip erop. Half uurtje op 170-175, daarna ingesmeerd met baby ray honey bbq sauce en op 110 graden nog een half uurtje laten na garen.

Resultaat? Een sappig stukje varken, waarvan de helft in dunnen plakken is gesneden voor op brood, de rest gaat morgen de nasi in. De kip, botergaar met een lekkere sticky saus. Vel wat rubberig uiteraard, maar dat krijg je met de lagere temps.

Qua foto's is het wat karig, bijna alles is geschoten met de ipad van de zaak (wegens even geen toegang tot mijn telefoon) en ook al zei hij elke keer "klik", er is geen foto meer terug te vinden. Met mijn telefoon twee foto's van het resultaat, dat dan nog wel.

Moet zeggen dat L&S me bijzonder meeviel. Nu was het een klein stukje vlees met daardoor een redelijk korte bereidingstijd, maar het leek erop alsof het regelen van de temperatuur beter ging dan op mijn WSM en dat het ook stabieler bleef.

307vxqf.jpg


dxzddx.jpg
 
je had me wel mogen uitnodigen  ;)
 
Bidle zei:
Ziet er goed uit. Vind die kippepootjes er ook erg lekker uit zien. Wat heb je daarmee gedaan??
Half uurtje op 170-175, daarna ingesmeerd met baby ray honey bbq sauce en op 110 graden nog een half uurtje laten na garen.
 
Had ik bijde ook wel gelust.
En ook goed om te lezen dat de temperatuur goed te regelen is.
 
nix13 zei:
Had ik bijde ook wel gelust.
En ook goed om te lezen dat de temperatuur goed te regelen is.
Het ging mee ook eigenlijk om het laatste, het vlees was toevallig slachtoffer, had ook iets totaal anders kunnen zijn geweest.
 
Lekker hoor! En in het begin is het altijd een beetje spelen met een nieuwe manier, als je het een paar keer hebt gedaan stel je hem zo op 110 graden in ;)
 
Maccie zei:
Dat moet gesmaakt hebben.
Inderdaad, de kip ging zowat met bot en al naar binnen, het varken gedeeltelijk op brood en de rest in blokjes door de nasi. Dat laatste was eigenlijk het lekkerste, ondanks de kruiden toch een vleugje bbq door de rijst.

Volgende halte, Maple bacon..
 
Terug
Bovenaan Onderaan