BasBQ
Beef en Steak

Eerste keer koud zalm en makreel roken

 
 
 

Macheteros

Stoker
Berichten
468
Naar aanleiding van 1 van de filmpjes van Dennis wilde ik toch een keer zelf zalm koud roken.
online een setje mot met csg gekocht en begonnen met de pekel.
helaas ontbreken daar de foto’s van maar wel een paar onduidelijke foto’s dat ze in de koelkast liggen.
Na 24 uur uit de pekel en goed afgespoeld En hup terug de koelkast in voor een dagje welverdiende rust.
gister was het dan zover en de kamado klaar gemaakt en mocht de zalm en de makreel erop.
12 uur later was de csg uit gerookt en heb ik de vis eraf gehaald en door de vacuümmachine gehaald en mag even rusten een paar dagen. Wel even een klein stukje geproefd en smaakte nu al heerlijk.


48E1644E-2C32-4B89-B851-85764B385363.jpeg


632933C1-4BF7-42DE-9256-01450F8F9044.jpeg


CF8FA97D-4B86-44E7-B511-FE164CDFF740.jpeg


2A671C7B-7342-4FE9-83F6-F297F3B537FF.jpeg
 
Laatst bewerkt:
heb je de zalm etc. ook laten uitdampen? of direct gevacuumeerd?
 
Dacht dat het nu te warm was om koud te roken. Dacht dat de temperatuur in het ei niet hoger dan 30° mocht komen, en met deze buitentemperaturen zit je daar zeer snel aan. Maar blijkbaar kan het perfect. En ik maar wachten tot het kouder wordt :ROFLMAO:
 
Dacht dat het nu te warm was om koud te roken. Dacht dat de temperatuur in het ei niet hoger dan 30° mocht komen, en met deze buitentemperaturen zit je daar zeer snel aan. Maar blijkbaar kan het perfect. En ik maar wachten tot het kouder wordt :ROFLMAO:

Of je maakt er nachtwerk van... mijn bbq's staan in de zon onder een beschut afdakje en de temperatuur loopt dan overdags zomaar tot 50 graden op.
 
Of je maakt er nachtwerk van... mijn bbq's staan in de zon onder een beschut afdakje en de temperatuur loopt dan overdags zomaar tot 50 graden op.
Ik heb nog geen lange rooksessies gedaan, maar 's nachts is idd wel een mogelijkheid. Bij mij voorlopig beperkt tot roken van kaas en dat is maar 2 uurtjes.

Ga er deze winter wat meer mee doen.
 
Vooral bij vis is die T wel erg belangrijk. Ik heb ook wel eens een paar zakken ijs in mijn waterpan gedaan om te koelen.

Maar herfst en winter, perfect, kan je lekker al die geuren oppikken in de tuin en een mooi donker biertje erbij drinken. Zalig!
 
Gister de zalm gegeten en die was echt verrukkelijk 😋
echter was de makreel binnenin hoog op de rug nog rood en niet goed gerookt.
iemand nog een tip. Ik dacht om er gewoon filets van te snijden voor het roken
 
Ziet er wel heerlijk uit. Genoeg bubbels in de koelkast trouwens 🥂
 
Gister de zalm gegeten en die was echt verrukkelijk 😋
echter was de makreel binnenin hoog op de rug nog rood en niet goed gerookt.
iemand nog een tip. Ik dacht om er gewoon filets van te snijden voor het roken
Ik wist eerlijk gezegd niet dat je die koud kon roken. Ik rook ze altijd warm
 
Dacht dat het nu te warm was om koud te roken. Dacht dat de temperatuur in het ei niet hoger dan 30° mocht komen, en met deze buitentemperaturen zit je daar zeer snel aan. Maar blijkbaar kan het perfect. En ik maar wachten tot het kouder wordt :ROFLMAO:
Ik hou zelf max 10 graden aan voor koud roken. 30 graden is hetzelfde als het een dag buiten laten liggen.....
Aangezien de csg totaal geen aandacht vraagt en 10 a 12 uur loopt doe ik dat sowieso over de nacht. S'avonds aanzetten en na een half uurtje ofzo even controleren dat ie nog loopt, en naar bed 😅
 
Terug
Bovenaan Onderaan