BasBQ
Beef en Steak

eerste keer koud roken

 
 

FelixH

Pitmaster
Berichten
586
ik wil dit weekend voor het eerst wat koud gaan roken.
heb een stukje zalmfilet en kaas in huis gehaald.

omdat ik geen CSG heb wil ik het gaan proberen met de eierdoos methode.
heb alleen geen idee wat voor tijden ik aan kan houden.

zalm is klein stukje van 2 ons.

is een nat eierdoosje van 6 eieren, vol met beukenmot en 2 briquetten voldoende?
heb echt geen idee...
 
Kijk even bij de recepten, daar staat een recept van Reitse op die manier. Kan even zo snel geen link gewon zit via de telefoon te kijken, sorry.
 
gevonden! hier kan ik mee aan de slag.
bedankt voor de snelle reactie!
 
Reitse snijdt de buitenkant eraf want die manier geeft heel veel rook, misschien iets minder doosjes als je alles gewoon op wilt eten.
Hij was echter wel erg lekker zo.
 
FelixH zei:
ik wil dit weekend voor het eerst wat koud gaan roken.
heb een stukje zalmfilet en kaas in huis gehaald.

omdat ik geen CSG heb wil ik het gaan proberen met de eierdoos methode.
heb alleen geen idee wat voor tijden ik aan kan houden.

zalm is klein stukje van 2 ons.

is een nat eierdoosje van 6 eieren, vol met beukenmot en 2 briquetten voldoende?
heb echt geen idee...
wat is de eierdoos methode?
 
Waarvan snijdt hij de buitenkant af?
Of halve eierdozen gebruiken (zeg maar  open)?
 
Nee de korte kanten zodat de lucht erdoor kan.

@fardo, je weekt eierdozen is water, doet daar mot en snippers is, in elk kuiltje een brandendkooltje, weer mot en snippers en doet de doos dicht.
 
Fardo: ik had dit gevonden:
http://www.bbqgenootschap.nl/forum/index.php?topic=2639

 
Helder: dank je wel
 
Gelukkig gaat het niet altijd in ??n keer goed.
Ik wilde beginnen met een stukje kaas.

Omdat de hoeveelheid klein was (400gram) dacht ik dat het handig was om het het in de de WGA te doen.
Nou; het aansteken van 2 of 3 briquetten was al een klus.

Toen die eenmaal goed heet waren heb ik een eierbakje gevuld met was mot.
Vervolgens 3 briquetten erin gedaan, afgedekt met mot en wat geweekt kersenhout.
Daarna bakje dicht; rooster erop en blok kaas op het rooster.

IMG_1042_zpse259459c.jpg


Roken deed de WGA zeker.
1 top rooster dicht en de schuiven geknepen.

Toen kwam ik na een half uurtje ging kijken zag ik dat de dome temperatuur was oplopen naar een graad of 91...niet echt een koud rook sessie...:-(
Oorzaak: de draad van de thermometer lag tussen deksel en de body van WGA ...

Na 1,5 was de rook op.
De kaas was behoorlijk zweterig en aardig gekleurd.
Ik vond het zonde om de kaas weg te gooien. Deze licht nu in een ziploc zakje te rusten.
Wellicht dat het over een paar dagen meevalt.


Ik begrijp nu het gemak van een CSG; dat hannessen met een paar briquetten en een slap eierdoosje lijkt leuk maar is gewoon niet handig.
 
Felix, je hoeft de eierdoos niet te weken, goed sproeien met de plantenspuit is genoeg. Drie briketten aansteken is niet te doen, het is makkelijker om er 10 aan te steken en slechts drie te gebruiken.
Gerookt eten altijd pas na 24 uur proeven, dan heeft de rook de tijd gehad om door het eten te trekken. Anders is het net of je tong door een asbak likt.
 
En kaas doe ik pas na een week ;)
 
Een week wachten maakt inderdaad het verschil. Nooit meer voorverpakte rookkaas!

 
Ik heb dit draadje even gevolgd, ik heb een CSG al een tijdje liggen maar nog niet gebruikt. Aanstaand weekend dus als eerste kaas proberen te roken begrijp ik  :D
 
Terug
Bovenaan Onderaan