BasBQ
Beef en Steak

Eerste keer Kamdo met Beer Can Chicken

 
 

Marc

Sprokkelaar
Berichten
29
Na een droge testrun met mijn eerste Kamado werd het vandaag tijd voor het eerste gerecht. Jaren geleden, toen ik voor het eerst een Kamado aan het werk zag bij een maat van me, was dat met Beer Can Chicken. Dit leek me dan ook een mooi gerecht voor mijn eigen Kamado-ontmaagding. Leuk om te doen en veel geleerd!

BCC1.jpg


Gisteren de rub van @noskos gemaakt, bedankt voor het recept! Vanmiddag mevrouw maiskip goed ingesmeerd en de Kamado klaargemaakt voor 190 graden. Dit was nog best even stoeien: ik had het idee dat de zo nu en dan flinke wind impact had op de temperatuur, waardoor deze nogal schommelde. Ook was ik te laat begonnen met knijpen, waardoor het even duurde voordat de temperatuur gezakt was. En tot slot had ik om de roostertemperatuur te meten 1 thermometer door een prop aluminiumfolie geschoven, maar die bleek op een gegeven moment gezakt te zijn waardoor het meetpunt in het (hete) aluminiumfolie zat. Daar kwam ik dus pas achter nadat ik me een half uur druk zat te maken over hoe de temperatuur toch zo hoog kon zijn 🙈

BCC2.jpg


Uiteindelijk alles redelijk stabiel gekregen rond de 190 graden. Hierbij kwam ik mezelf tegen: als ergens 190 graden staat, dan moet ik m van mezelf daar ook krijgen. Dus niet 188 of 193, nee, 190. Stabiel. De hele tijd. Geen idee of dat überhaupt mogelijk is, maar ik kan het in ieder geval nog niet ;) Ik denk dat deze hobby mij zeker een stuk geduld bij kan brengen 😊 Na een dik uurtje was de borst mooi op temperatuur van 76 graden en hebben we kunnen smullen van de kip! Heerlijke rooksmaak van het kersenhout en behoorlijk mals. Het vel smaakte heerlijk, maar was niet heel knapperig. Iemand nog tips hoe ik dit beter kan krijgen?

BCC3.jpg


De eerste run is geslaagd en smaakt naar meer: morgen staat de pulled pork op het programma!
 
Geduld klinkt me bekend in de oren 😱, maar mooi kippie
 
  • Leuk
Waarderingen: Marc
Heb ik hiermee ook meteen een Tokkie verdiend of is daar nog meer voor nodig? 😊
 
Lekker hoor. Volgende week ook maar eens achter zo'n tok aan.
 
Lekkere kip hoor en gefeliciteerd met je sticker :)
 
Lekker chick heb je daar klaargemaakt. En je eindfoto is een hele dikke. Daar houden we wel van
Gefeliciteerd met je tokkie.
 
Terug
Bovenaan Onderaan