BasBQ
Beef en Steak

Eerste keer (halve) Boston Butt voor PP

  • Onderwerp starter copywrong1982
  • Startdatum
C

copywrong1982

Gast
Hoi allemaal,

Ik heb wel me al voorgesteld in het voorsteltopic, maar toch nog maar eens:

Mijn naam is Oliver, bouwjaar 1982 (vandaar de nickname). Ik lees al een tijdje mee op het forum, maar vond dat het nu ook wel tijd werd om wat te posten.

Na al een keertje geoefend te hebben met een 2kg stukje procereur, deze keer toch maar eens een halve Boston Butt (3700gr) besteld. Ik moet zeggen dat dit veel sappiger is (vermoedelijk door het vet) dan de procereur, voortaan alleen nog maar Boston Butt voor de PP!

Avond van tevoren ge?njecteerd en in de rub gezet. Vetkap teruggesneden tot een cm of 2.





De dag erna om 7 uur WSM aangegooid en vlees rond 8.30 erop. Ik had nogal moeite om de temp laag te houden, schuifjes vrijwel helemaal dicht en nog ging hij tegen de 120 graden aan. Nu was het wel 37 graden die dag, dus dat hielp niet mee. Nog snel naar bouwmarkt gereden voor parasolletje B-)



Na 5 uur (13.30 en 69 graden) ingesmeerd met glaze:



Helaas sloeg hierna het weer om en begon het te waaien en onweren. :(
Uiteindelijk toch maar de WSM verplaatst naar de garage (met gevaar voor eigen leven: hete waterpan, maar ik had geen andere optie.). De WSM uit elkaar gehaald en in 3 delen voorzichtig verplaatst. Ik had verwacht dat dit de temperatuur omhoog zou laten schieten, maar dit viel gelukkig wel mee. Wel ruikt mijn garage nu nog steeds naar PP, geen ramp overigens.



2 uur (15.30 na het glazen zat er een goeie bark op en heb ik hem ingepakt:



Om ongeveer 18.00 uur zat ik op 89/90 graden, en ging hij eraf: hij viel al bijna vanzelf uit elkaar :)



Opnieuw ingepakt en een uurtje later gepulled.

Eindresultaat:



Ik was tevreden :). en mijn gasten ook.

Viel me alleen tegen hoeveel er over bleef van bijna 4 kg boston butt. Ik was procereur gewend en dan heb je vrijwel alleen maar vlees. Bij de butt verlies je veel gewicht door de vetkap en door het bot. Het was ruim voldoende voor mijn gasten, maar ik had stiekeem gehoopt nog 2 dagen PP te mogen eten  ;)

Volgende keer een hele dus :).












 
Lekker man! Ziet er goed uit
 
Ziet er lekker uit Oliver, lusten we hier ook wel. ;)
Gefeliciteerd met je knor. <:p
 
mooie bak pulled pork.
 
Lekker hoor en gefeliciteerd met je sticker  :)
 
Dat ziet er goed uit. Gefeliciteerd met je knor.
Mijn voorraad is er door. Enkel nog Pulled Beef. Ik heb nog nooit een schouder gebruikt. Moet ik misschien maar eens doen.
Wat reductie betreft, toen ik de PP en PB ging maken heb ik voor dat ik begon het vlees gewogen. En toen het uiteindelijk gepulled was het eindproduct gewogen. Ik begon met 2,5kg procureur en hield 1,6kg PP over. En voor de beef. Ik begon met 3,2kg klapstuk en hield 1,8kg PB over. Vond ik ook een behoorlijk verlies. Maar het eindresultaat smaakte wel geweldig.
 
toch wel het stuk met de money muscle meegenomen...?
 
Bram zei:
Dat ziet er goed uit. Gefeliciteerd met je knor.
Mijn voorraad is er door. Enkel nog Pulled Beef. Ik heb nog nooit een schouder gebruikt. Moet ik misschien maar eens doen.
Wat reductie betreft, toen ik de PP en PB ging maken heb ik voor dat ik begon het vlees gewogen. En toen het uiteindelijk gepulled was het eindproduct gewogen. Ik begon met 2,5kg procureur en hield 1,6kg PP over. En voor de beef. Ik begon met 3,2kg klapstuk en hield 1,8kg PB over. Vond ik ook een behoorlijk verlies. Maar het eindresultaat smaakte wel geweldig.

Ik vang het vocht op, laat het afkoelen en schep het vet eraf. Dan door de zeef en weer toevoegen.... Scheelt in gewicht en het geeft meer smaak.
 
FireNQ zei:
Bram zei:
Dat ziet er goed uit. Gefeliciteerd met je knor.
Mijn voorraad is er door. Enkel nog Pulled Beef. Ik heb nog nooit een schouder gebruikt. Moet ik misschien maar eens doen.
Wat reductie betreft, toen ik de PP en PB ging maken heb ik voor dat ik begon het vlees gewogen. En toen het uiteindelijk gepulled was het eindproduct gewogen. Ik begon met 2,5kg procureur en hield 1,6kg PP over. En voor de beef. Ik begon met 3,2kg klapstuk en hield 1,8kg PB over. Vond ik ook een behoorlijk verlies. Maar het eindresultaat smaakte wel geweldig.

Ik vang het vocht op, laat het afkoelen en schep het vet eraf. Dan door de zeef en weer toevoegen.... Scheelt in gewicht en het geeft meer smaak.

Heb ik ook gedaan. Alleen niet door de zeef. Vocht opgevangen. En af laten koelen. Kon toen het vet er af halen. Overgebleven vocht gebruikt voor door het vlees.
Kwamen behoorlijke stukken vet en vlies uit de beef.
 
Mooie pulled pork Oliver, gefeliciteerd met je Knor <:p en voor de volgende keer inderdaad een hele dan kun je volgende dag ook nog een keertje genieten ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan