BasBQ
Beef en Steak

Eerste keer gerookte zalm

 

Spekkie

Pitmaster
Berichten
593
A la noskos. Ik ga jullie niet vervelen met een heel verhaal, want heb bijna precies het recept en methode van noskok gebruikt (https://www.bbq-nl.com/koud-gerookte-zalm/). Alleen wat dragon en dille toegevoegd. Net voor de eerste keer geproefd en een hele fijne structuur en rooksmaak. Vond hem alleen iets aan de zoute kant.

Hoe ik dat het beste/veiligste aanpakken de volgende keer? Minder lang pekelen?

Genoeg geouwehoerd, hier de foto's;
aeb883597c66f72dcc3eed2a11b0d2eb.jpg
4f922cf134fb10eddc84ea94a20a0d65.jpg
67282661d00d57c97cbf6697bdb0a7ef.jpg
7fb0555a24b41b6af019c9dc8feeeeb2.jpg
b05d34555593addf5ff004e71cccefe5.jpg
376555c6adecf26761945ca16d3823c9.jpg
cb624b6388b903f49db1ef0a22ddc987.jpg


Verstuurd vanaf mijn moto x4 met Tapatalk

 
Voor de eerste keer, een heel mooi resultaat!
Als hij te zout is kun je spelen met de hoeveelheid zout en de pekeltijd




 
je zou de verhouding zout-suiker kunnen verschuiven. maar uiteindelijk heb je wel voldoende pekel nodig om het geheel te kunnen bedekken. hou daar rekening mee.
iets minder lang pekelen is natuurlijk een hele goede optie.
 
Thanks! Hoe "kort" zou je kunnen pekelen voordat de veiligheid in het gedrang komt? En ik heb laatst wat gelezen over "ontpekelen". Wat doet dit met de smaak en houdbaarheid?

Verstuurd vanaf mijn moto x4 met Tapatalk

 
je zou kunnen proberen met 18 uur pekelen?
en het koud roken zorgt ook voor een zekere houdbaarheid.

maar eerlijk: waar precies de grens ligt mbt voedselveiligheid weet ik niet.
 
Jeetje wat een zalige beelden zeg!

Je zou de verhouding zout en suiker gelijk kunnen trekken en wat korter pekelen, da's beide al gezegd. Ik zou zeker niet ontzouten door in koud water te leggen. Heb je na het pekelen ook die droogtijd aangehouden? In die periode zou het zou zich ook mooi gelijkmatiger moeten verdelen in de vis. Na het roken ook minstens twee dagen gewacht om de rooksmaak (maar ook weer het zout) te laten doortrekken?

Ik houd zelf 2 zout en 1 suiker aan en pekel graag 24 uur maar da's echt persoonlijk, ik houd juist enorm van wat meer zout in mijn visje. Door de zalm op een zoetigere bagel (zoals op die verrukkelijke foto van Noskos) of brioche te serveren ben je ook weer wat zout kwijt in de smaak. Idem als je daar roomkaas bij serveert.

Ach, wat is dit toch lekker mensen, dan wil je nooit meer naar de winkel!
 
wat ook hier persoonlijk erg lekker gevonden wordt, is je zalmpje een klein beetje besprenkelen met wat citrus of citroensap
dan wordt ie minder zout en smaakt helemaal top.
 
Vorige week ook weer 3 kg gerookt, maar iets te lang in de koelkast gehouden tijdens het pekelen (kleine 30 uur).

Na flink schoonspoelen gewoon verder gegaan met het proces, maar het resultaat was gelukkig helemaal niet te zout..

Heb het recept van noskos gebruikt (zoals alles keren), vraag me af of het aan mijn/onze smaak ligt of TS echt iets anders heeft gedaan..
 
misschien ook een kwestie van smaak?
van mij hoeft het ook niet te zout hoor.
 
Bedankt voor alle tips. Gecombineerd smaakt het inderdaad beter, met wat zuur van citroen of roomkaas is het in balans. Heb inderdaad precies het recept van noskos gevolgd. Netjes gedroogd en gewacht. Misschien kan het afspoelen nog wat langer en het pekelen wat korter. Ik zal ook eens spelen met de zout/suiker verhouding. Bedankt voor alle tips!

Verstuurd vanaf mijn moto x4 met Tapatalk

 
Ridevi71 zei:
misschien ook een kwestie van smaak?
van mij hoeft het ook niet te zout hoor.
Kan zeker smaak zijn. Persoonlijk vind ik gerookte zalm uit de supermarkt inderdaad te zout, maar mijn eigen, ook na het te lang pekelen, lang zo zout niet.

Iets wat gepekeld wordt zal natuurlijk altijd iets zout zijn..
 
Terug
Bovenaan Onderaan