BasBQ
Beef en Steak

eerste keer gerookte kip

 

PaulRutten

Kooltjesharker
Berichten
163
Aangezien mijn Kamado net 2 weken oud is, en volgens de gebruiksaanwijzing de eerste 3x niet hoger dan 200graden opgestookt mag worden heb ik bij de 2de keer maar gelijk gerookte kip gemaakt. (1e keer "schoon gebrand").

Dit heb ik volgens het recept van NOSKOS gedaan. Verdere uitleg is denk ik niet nodig. Hieronder het resultaat.
O ja, ik heb voor het roken appelhout gebruikt.
IMG-20230408-WA0009.jpg
IMG-20230408-WA0005.jpg
 
Uiteraard heb ik er 1tje geproefd. Smaakt veel lekkerder dan die van de super.
De kids vonden deze ook lekker en beter dan de super.
Mijn vrouw vond er te veel rooksmaak aan zitten.

Ik had 2 appelchunks gebruikt, de volgende keer doe ik er 1 (kom ik de vrouw tegemoet ;) ).
 
Ik heb nog geen vacumeermachine, dus heb de overige 3 stevig ingerold in een paar lagen huishoudfolie en daarna in een vrieszakje.

dit was de eerste keer, de volgende keer zal de kamado vol liggen.
 
Ik heb nog geen vacumeermachine, dus heb de overige 3 stevig ingerold in een paar lagen huishoudfolie en daarna in een vrieszakje.

dit was de eerste keer, de volgende keer zal de kamado vol liggen.
Zal mogelijk niet zo goed zijn als een vacuummachine maar je kan de watertechniek toepassen, het voedsel in een zipzakje, sluiten met uitzondering van één hoekje en dan langzaam onderdompelen in een kom water bv en als het water bijna aan die laatste opening is die ook sluiten. Heb dit al een paar keer toegepast en werkt goed.
 
Uiteraard heb ik er 1tje geproefd. Smaakt veel lekkerder dan die van de super.
De kids vonden deze ook lekker en beter dan de super.
Mijn vrouw vond er te veel rooksmaak aan zitten.

Ik had 2 appelchunks gebruikt, de volgende keer doe ik er 1 (kom ik de vrouw tegemoet ;) ).
Bijna alles is lekkerder als je het zelf van de barbecue haalt. Als je een keer ribbetjes zelf klaar maakt, bestel je nog 1 keer in je leven ribs in een restaurant, daarna nooit meer. Idem dito voor pulled pork.
Eigenlijk smaakt alles gewoon beter van de barbecue/kamado. 😁
 
Als je ze vacuüm in vriest zijn ze na ontdooien iets minder van rooksmaak vind ik persoonlijk.
Ik maak ze altijd met een volle Q.
Eens. De rooksmaak is dan minder geconcentreerd. Dus zeker nog een keer proeven na vacuüm invriezen.

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Die zien er lekker uit.
 
Terug
Bovenaan Onderaan