BasBQ
Beef en Steak

Eerste keer buikspek kamado

Bronin

Tondelzoeker
Berichten
13
Dag allemaal,

Afgelopen weekend voor het eerst een groot stuk vlees gemaakt, hierbij gekozen voor buikspek. Al veel stoofpotjes en gerechten gemaakt met een skillet, maar wilde nu ook een lekker stuk vlees maken. Had via een neef en op dit forum veel gelezen en dit leek me leuk om mee te beginnen.

Het recept gaf aan zonder zwoerd, maar via een boerderijwinkel toch gekozen voor een stuk buikdspek met zwoerd van 1.3kg en met succes. De zwoerd bij het marineren droog gehouden en bestrooid met zout.

Na ruim 3 en een half uur op ongeveer 140 graden indirect had de buikspek een kerntemperatuur van 85 graden bereikt en heb ik de indirecte opstelling veranderd in een directe om de zwoerd knapperig te braden.

Al met al is het heerlijk geworden en hebben de gasten ook erg genoten! Dit smaakt letterlijk en figuurlijk naar meer!
ef63438574448ec1fdbf597a458a3511.jpg
eefb8cb5a8f4bc3441c9e139a166633c.jpg
59a4e65365d3874f7d1faaca533f5f29.jpg
cde1a3730ffb80826b369a83a129ab3a.jpg
a3edffa1e5cf21bab362db0c9638d2b0.jpg
aec311e3e522d0590f83c59e82cf57a0.jpg
9b845d74384bce47ec3f2b8c707ef551.jpg


Verstuurd vanaf mijn Pixel 6 met Tapatalk
 
Dat is een lekker stukje spek geworden!

Was de zwoerd knapperig of stug?
 
Mooie run🤤! Mogen er nog vele volgen👍🏻
 
Ziet er zeer gemakkelijk uit

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
wat jammer dat het maar zo'n klein stukje is :cry:
wat had ik graag geproefd
 
Dat is een mooi stuk spek en mooie bereiding, op de 1e foto ligt het stuk spek helemaal in de vloeistof/marinade wil je daar het recept van delen ? lijkt me lekker om te maken.. ( ik ben nu bijna toe aan het aansnijden van mijn stuk Zeeuws spek na de 2e run ) en wat heb je er bij gegeten ?
Het zijn in elk geval mooie plaatjes, dat belooft veel goeds voor de toekomst ;)
 
Je buikspek ziet er heerlijk uit! Wat een feestje moet dat zijn geweest. Had graag een stukje geproefd.
 
Dat is een mooi stuk spek en mooie bereiding, op de 1e foto ligt het stuk spek helemaal in de vloeistof/marinade wil je daar het recept van delen ? lijkt me lekker om te maken.. ( ik ben nu bijna toe aan het aansnijden van mijn stuk Zeeuws spek na de 2e run ) en wat heb je er bij gegeten ?
Het zijn in elk geval mooie plaatjes, dat belooft veel goeds voor de toekomst ;)
Hier ben ik ook wel benieuwd naar 😄
 
Buikspek gegarandeerd succes!!!
Als je een goede hebt of van vet houdt :ROFLMAO:
Heb in mijn korte BBQ periode 3 x buikspek gemaakt (Porchetta, burnt ends en parijs buikspek). De Porchetta was heerlijk, maar die andere 2 kwamen van een lokale boer en je moest de stukjes vlees er tussen gaan zoeken. Porchetta weet ik niet meer welk ras, maar die andere was van Duroc.

Die op de foto's lijken dik in orde.

Voortaan koop ik het enkel nog als ik het effectief gezien heb en niet meer op bestelling :ROFLMAO:
 
Als je een goede hebt of van vet houdt :ROFLMAO:
Heb in mijn korte BBQ periode 3 x buikspek gemaakt (Porchetta, burnt ends en parijs buikspek). De Porchetta was heerlijk, maar die andere 2 kwamen van een lokale boer en je moest de stukjes vlees er tussen gaan zoeken. Porchetta weet ik niet meer welk ras, maar die andere was van Duroc.

Die op de foto's lijken dik in orde.

Voortaan koop ik het enkel nog als ik het effectief gezien heb en niet meer op bestelling :ROFLMAO:
Ik weet dat het voor veel mensen hier not done is, maar mijn stukken buikspek komen gewoon bij de Dekamarkt vandaan, het zit in folie geseald dus je kan zo zien wat je koopt, en mij en smaakt het goed. ( bij gebrek aan financiën voor de groente en vleesjuwelier moet je toch iets .. ;) )
 
Laatst bewerkt:
Ik weet dat het voor veel mensen hier not done is, maar mijn stukken buikspek komen gewoon bij de Dekamarkt vandaan, het zit in folie geseald dus je kan zo zien wat je koopt, en mij en smaakt het goed. ( bij gebrek aan financiën voor de groente en vleesjuwelier moet je toch iets .. ;) )
Dat spek van jou ziet er goed uit en maakt toch niet uit van waar het komt? Ik geef wel kapitalen aan vlees, maar dat komt door de hoeveelheid en niet door het ras :ROFLMAO: Het duurste dat ik al betaald heb voor vlees is €32/kg voor Dry aged black angus.
 
Terug
Bovenaan Onderaan