BasBQ
Beef en Steak

Eerste keer brisket

 
 

1bobby2

Sprokkelaar
Berichten
31
zaterdag een Brisket gehaald van 4,7 kilo
0C939C81-6C59-42C6-A89E-4B60A8D352A8.jpeg

FDFFEF4C-BA2B-4FAD-99C8-03D11D167FA6.jpeg

Alleen de keukenweegschaal gaat niet zover 😅
Toen heb ik deze getrimd wat toch nog wel een klusje was. Ik ben hier vergeten een foto van te maken. Daarna heb ik deze geïnjecteerd met runder bouillon en in de rub gezet
8E2CADEC-A9BC-4733-8650-87F4371D6895.jpeg

Nachtje in de koelkast gerust

Zondagochtend
7:30 de Q aangezet en naar een temperatuur van 110 graden gebracht met een paar blokjes eiken hout voor de rook

En toen mocht hij er op
265BB7E4-E833-4B25-B148-E89B9A60E3EE.png

Toch lijkt die klein op een big Joe

Ik heb de eerste 2 uren er niks aan gedaan
En daarna om het uur ingesprayt met een mix van water en appel azijn
6A57BAB5-20AA-4468-B5F3-47FA69073710.jpeg

Toen hij in de stall kwam ingepakt met butcher paper met wat beef tallow wat ik had gemaakt met het afgesneden vet van de Brisket

Om 18:30 bij z’n 96 graden ging de thermometer er als boter in en mocht hij er af
81AC6402-B687-416F-9C31-F15EDCB81090.jpeg

1,5 uur laten rusten of het al niet lang genoeg heeft geduurd haha

En hier dan wat foto’s van het eindresultaat
A314974C-950E-465C-B241-20F033876CB9.jpeg

F333F6B7-80C7-4859-9AF1-64B187E8E944.jpeg

de flat was iets aan de droge kant maar de smaak was heerlijk

Toen van de point nog wat burnt ends gemaakt
0A235E7B-09D4-4C23-9B4D-9FCF37152DC9.jpeg

17C69E97-C873-44ED-ACA3-365B1A1ACE6C.jpeg


Was erg lekker allemaal maar kon beter qua sappigheid. misschien toch iets anders gebruiken als runder bouillon als injectie vloeistof

Toch leuk om een keer gemaakt te hebben

Alleen een tijd rovend stuk vlees 😅
 
Lekker hoor! Gefeliciteerd met de koe
 
Heerlijk. Moet ik ook nog maken, staat op mijn to-do lijst voor dit jaar. Dit is weer een inspiratie om het snel te gaan maken

Verstuurd vanaf mijn SM-F731B met Tapatalk
 
Een mooie reportage van een whole packer inclusief de burnt ends. Dat verdient een koei. Gefeliciteerd.
Volgende keer gewoon in de alu folie
verlies je veel minder vocht, en de butcher paper een flinke zwiep richting papier kliko geven.
Mooie Staub pan op de achtergrond overigens;)
 
Laatst bewerkt:
Moet ik ook nog maken, staat op mijn to-do lijst voor dit jaar. Dit is weer een inspiratie om het snel te gaan maken
Dan snel maar een mooie Brisket kopen Bart en maken 😀 Het is bij ons thuis ook al weer een tijdje geleden dat ik een hele Brisket heb gemaak. Heb wel laats een Brisket- Ear gemaakt. Das alleen de point van een hele Brisket zonder de flat. En dat was om eerlijk te zijn goddelijker dan een hele Brisket. Al blijft het natuurlijk leuk om een groot stuk vlees van een aantal kilo’s op de bbq te maken 😋
 
Helemaal gelijk, grote stukken vlees op de bbq hebben wel mijn voorkeur. Meestal pulled pork. Ik heb wel een een kleine brisket gemaakt in het verleden (vandaar mijn badge) maar dit jaar moet er nog een stuk komen van zeker 6 kg.

Verstuurd vanaf mijn SM-F731B met Tapatalk
 
Mooi resultaat, gefeliciteerd met je knor.
Wat Ewald schrijft +1
Bij je runderbouilon kun je extra boter toevoegen, dan wordt hij wat dikker, en loopt het ook niet zo vlug het vlees uit, daarbij zorgt het voor minder uitdrogen van je vlees.
 
Hoeveel monden kan zn stuk ongeveer voeden?
Ik sta in de voetbalpoule stijf onderaan. BBQ is bij de verliezer... gezien de kosten wel gedeeld door ieder gaan lijkt het mij een mooie kans zn brisket te gaan maken

Verstuurd vanaf mijn SM-S911B met Tapatalk
 
Ziet er echt super uit. Heb je referentie? umi is volgens mij wel goede kwaliteit, mijn lokale leverancier levert het ook. Is wel redelijk aan de prijs vind ik maar ik denk dat het beter is dan bv inamood
 
Ziet er echt super uit. Heb je referentie? umi is volgens mij wel goede kwaliteit, mijn lokale leverancier levert het ook. Is wel redelijk aan de prijs vind ik maar ik denk dat het beter is dan bv inamood
Umi is inderdaad goede kwaliteit ik heb geen ervaring met inamood
 
goede poging, en een geen rookring om je voor te schamen zeg..
jammer dat die wat droog uit viel. ik ga het dit jaar ook proberen, zeker na het zien deze post
 
Terug
Bovenaan Onderaan