BasBQ
Beef en Steak

Eerste keer brisket

 
 
 
 

NonSens

Pitmaster
Berichten
705
Vandaag heb ik een whole packer brisket gehaald bij de boer. 10 dagen dry aged 100% grasgevoerde hereford. Straks gaat de peper,zout,koffie rub erop en dan op de BBQ. Ik twijfel alleen of ik er vanavond of morgenochtend vroeg aan moet beginnen, kan iemand mij een goed advies geven hierin? Beefribs begin ik meestal in de ochtend aan maar dit is wel iets dikker, maar het heeft weer geen botten.
d2f5631f3b194b5288ce440c362a275c.jpg
b351cd721d91632f3d2ba10b2e30a46b.jpg


Update:
Vlees ligt in de rub in de koelkast.

4482a0ba153cf410f8bf92219dca4581.jpg


Update: vlees ligt inmiddels op de Kamado joe. Twee blokjes hout er onder om te voorkomen dat er poeltje vormen en om het vlees met een lichte bolling te leggen om het beter te laten passen.

https://cooks.cloud.meater.com/cook/47a7d768-773a-49d0-99ef-29b739311fd0 voor de geïnteresseerden kan je hier de cook volgen.
693247115f00e9f651606e2d0080a751.jpg


Een ochtend update: het vlees is inmiddels ingepakt. De BBQ is mooi stabiel gebleven door de nacht heen, de meater geeft alleen wel erg laag aan (75C terwijl de maverick 95C en de Dome 100C aan gaven). Waarschijnlijk omdat de omgevingsvoeler van de meater het vlees aan de buitenkant aanraakte. Ik heb daarom maar vertrouwd op de maverick, die gaf 95C aan toen ik ging slapen (00:30) en 90C toen ik wakker werd (06:30) dus ik ben hartstikke tevreden tot nu toe.
7b8889eceaefe8e308cbfb04aebd87d3.jpg
5af1ba0ee6652e299cbec969b3f75b1d.jpg



Laatste update voor het aansnijden: de brisket is klaar, overal boterzacht dus netjes ingepakt in folie+handdoek+koeltas. Bij gebrek aan brede alu folie maar een folie bakje gebruikt om het vlees in te leggen, direct alle sappen uit het lekbakje er in gekiept. Wat een geur komt daar vanaf zeg, onvoorstelbaar lekker. Ik kan niet wachten tot vanavond!

a959f8758b5a64a75a5091bface4f3fe.jpg
be7feae07aaa94500223b2872e4cbbdb.jpg
de278110acb1bbea44c9368d3399dd6a.jpg



Laatste update: wat was dat lekker zeg. Samen met beide buren en wij zelf met vijf man hebben we het bijna helemaal op gekregen.
Helaas niet zo heel veel foto's genomen, en op de foto ziet het er veel droger uit dan het werkelijk was. Zo sappig en zo mals, en dat voor gras gevoerd rund!
6bb22c28d1918079955928ad30987921.jpg
ee5fac6cb5639630cd9ffddf918fd840.jpg
a65b90b001c2d9936ab7f56b99f77d4e.jpg
 
Laatst bewerkt:
Hoeveel kg is dit en wanneer wil je het gaan eten?
Welke temperatuur wil je het klaarmaken?
PS te weinig ervaring om jou zinnig advies te geven, maar denk dat dit wel vragen zijn die de experts nodig hebben om een inschatting te maken
 
Wat cold zegt over gewicht en tijd is essentieel. Ik ga morgen ook een brisket bereiden. Whole packer Angus grainfed 5 kg. Wil morgen rond 19u dat hij van de bbq af gaat, waarschijnlijk vannacht rond 4:30 opstaan...
 
5,5kg ongeveer en een BBQ temp van 100-110 en het liefst rond half zeven eten dus half zes uiterlijk van de BBQ af. Als ik 06:00 begin en vroeg inpak zou het moeten lukken zegt mijn gevoel maar als ik savonds begin zit ik qua tijd sowieso safe maar ik ben er nog niet helemaal van overtuigd dat de BBQ de hele nacht stabiel blijft.

Verstuurd vanaf mijn moto g(8) power met Tapatalk
 
Veel plezier met de run! Komt vast goed

(Even voor het detail: gewicht speelt met de tijdsduur niet echt een rol, dikte daarentegen wel natuurlijk... ;) )
 
Veel plezier met de run! Komt vast goed

(Even voor het detail: gewicht speelt met de tijdsduur niet echt een rol, dikte daarentegen wel natuurlijk... ;) )
Dankje, plezier gaan we sowieso hebben uiteraard. En goedkomen doet het ook wel onder het motto van: "Ik heb het nog nooit gedaan, ze zeggen dat het moeilijk is, dus het komt goed"
 
Hahaha, inderdaad!
En bij twijfel: geduld ;)
 
We zijn de nacht in ieder geval goed doorgekomen, nu moet de rest ook wel lukken. inmiddels al 62C dus nog tijd zat.
 
@NonSens had jij deze brisket in Kessel gehaald? Of kwam deze uit Zeeland ergens? Kan me even niet meer herinneren welk forumlid in de buurt van Kessel woonde.

Hoe dan ook ben ik zeer geïnteresseerd in de uitkomst aangezien hereford brisket ook op de todo lijst staat.
Had je hem overigens nog geïnjecteerd?
 
@NonSens had jij deze brisket in Kessel gehaald? Of kwam deze uit Zeeland ergens? Kan me even niet meer herinneren welk forumlid in de buurt van Kessel woonde.

Hoe dan ook ben ik zeer geïnteresseerd in de uitkomst aangezien hereford brisket ook op de todo lijst staat.
Had je hem overigens nog geïnjecteerd?
Deze komt uit het prachtige Zeeland, ik weet niet of ik hier namen mag noemen/reclame mag maken maar het komt uit Lewedorp.
Ik heb eerder al beefribs van hun gehad en die waren werkelijk fantastisch, zeker net zo lekker als de grainfed black Angus die ik eerder al eens heb klaargemaakt terwijl er op het oog toch minder vet in zat.

Verstuurd vanaf mijn moto g(8) power met Tapatalk
 
Zo dat schiet al op. De bbq temperatuur is wel laag met 100C of minder. De kern temperatuur zal toch naar de 96C plus moeten en dat gaat heel lang duren als het verschil zo klein is. Je kan de bbq temp nu gewoon opvoeren naar 120C

Eet ze straks.
 
Zo dat schiet al op. De bbq temperatuur is wel laag met 100C of minder. De kern temperatuur zal toch naar de 96C plus moeten en dat gaat heel lang duren als het verschil zo klein is. Je kan de bbq temp nu gewoon opvoeren naar 120C

Eet ze straks.
Ja klopt, vannacht wilde ik op safe spelen om uitdroging te voorkomen. Ik heb hem nu zo rond de 105-110 ongeveer. Dankje dat komt hopelijk wel goed.
 
Ik zou niet weten waarom niet, je wordt hier om de oren geslagen met Hanos en Sligro, dan mogen we https://www.dekokherefords.nl zeker wel noemen hier :D
Mooi vlees zeg.

Heb nog een stuk dry aged cote de boeuf van hereford die al ligt te ontdooien voor morgen, kan niet wachten 😊
Dat is ook weer zo ja, bij deze is het benoemd dan ;).
Hmmm cote de boeuf is ook lekker, eetsmakelijk alvast!
 
Dit gaat de goede kant op. Ook een leuk idee om de link te delen.
 
Als hij eerder klaar is, moet je hem even laten uitwasemen met het folie open. (10-15 min). Dan gaart hij niet meer door.
Dan weer inpakken in aluminium folie en een handdoek. Dan in in koelbox. Blijft het makkelijk vier uur heet!
 
Ziet er goed uit. Bewust voor grassfed gegaan voor je eerste run? Blijf dat toch een vak apart vinden. Then again je had al ervaring met de beefribs... Succes!
 
Als hij eerder klaar is, moet je hem even laten uitwasemen met het folie open. (10-15 min). Dan gaart hij niet meer door.
Dan weer inpakken in aluminium folie en een handdoek. Dan in in koelbox. Blijft het makkelijk vier uur heet!
Ja dat heb ik gedaan, minuutje of tien ofzo. Moest sowieso even wat foto's maken en bedenken hoe ik het ging inpakken

Verstuurd vanaf mijn moto g(8) power met Tapatalk
 
Ziet er goed uit. Bewust voor grassfed gegaan voor je eerste run? Blijf dat toch een vak apart vinden. Then again je had al ervaring met de beefribs... Succes!
Nou ik probeer zoveel mogelijk lokaal vlees te eten. Dan heb je sowieso eigenlijk geen grain fed. Toen ik de beefribs van deze boer op had zag ik dat die zo sappig waren dat ik het wel aandurfde om een brisket te proberen. Het was eigenlijk altijd een beetje een droom maar dan moest ik van mijn principe van lokaal vlees afstappen, nu hoefde dat niet.

Verstuurd vanaf mijn moto g(8) power met Tapatalk
 
Nou ik probeer zoveel mogelijk lokaal vlees te eten. Dan heb je sowieso eigenlijk geen grain fed. Toen ik de beefribs van deze boer op had zag ik dat die zo sappig waren dat ik het wel aandurfde om een brisket te proberen. Het was eigenlijk altijd een beetje een droom maar dan moest ik van mijn principe van lokaal vlees afstappen, nu hoefde dat niet.

Verstuurd vanaf mijn moto g(8) power met Tapatalk
Ik ben zeer benieuwd naar het eindresultaat... En of jullie aan het einde van de avond Brisket mensen zijn, of juist niet... 😉🤣
 
Terug
Bovenaan Onderaan