BasBQ
Beef en Steak

Eerste keer Brisket

 
 
 

tdp

Sprokkelaar
Berichten
26
Tja, dan wil ik het stickertje voor de brisket ook wel graag hebben.

Vorig jaar met mijn buurman eens zitten kletsen over wat nog echt op de BBQ een keer moest. Brisket! Wel, prima plan. Wel rekening houdend met het feit dat mijn buurman chefkok is, wel goed inlezen/voorbereiden.

Vlees besteld bij mijn lokale slager, helaas waren ze het vergeten uit te snijden. Toen ik uitlegde wat ik graag wou hebben, kwam hij met het volgende stuk aan;
IMG_4454.jpeg

Rekenen we goed ;)

Op z'n Texaans alleen maar zout en peper erop:
IMG_4460.jpeg


Op de Barbecook, +/- 110 graden:
IMG_4463.jpeg


Natuurlijk moet er ook Baked Beans bij geserveerd worden:
IMG_4464.jpeg


Uiteindelijk ingepakt, en na een run van zo'n 10u was het tijd om te eten:

IMG_4466.jpeg

IMG_4469.jpeg


IMG_4468.jpeg


Smaakte prima, had wat sappiger gemogen wellicht. Denk dat ik het niet lang genoeg heb laten rusten. Maar goed, wanneer je al een paar uur gezellig in de tuin zit, met een zelfgebrouwen biertje, heb je gewoon te veel honger ;)
 
Ziet er wel mooi uit zo met die ring
Aardig poosje bezig geweest, 10 uur. Niet te laat beginnen dus om op tijd te eten 😱
 
Wow ziet er echt heel mooi uit! Ook maar is serieus werk van maken om die sticker te halen!

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
 
Ziet er mooi uit Teun, krijg er honger van.
Brisket staat bij mij heel hoog op het verlanglijstje. Ik kom 1-2x per jaar in de VS en dan is een bezoekje aan het lokale BBQ restaurant een verplichting. Brisket, backed beans en corn bread is mijn standaard lunch daar, aangevuld met Ribs/Kip/Pulled pork :D
 
  • Leuk
Waarderingen: tdp
Mooie Brisket, als je hem volgende keer sappiger wil zou ik hem zeker injecteren (als je dat al niet gedaan had) en er zeker van zijn dat je een grain fed rund hebt.
Gefeliciteerd met je welverdiende Koei:)
 
Ziet er super uit. Maar stickertje? Kan je stickers verdiend ? Sorry ben nieuw op het forum


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Dit ziet er gaaf uit. Ik heb dit ook nog in de planning staan.
Graatz dat de big three met de koei vervolmaakt is
 
Thx allen!

Mooie Brisket, als je hem volgende keer sappiger wil zou ik hem zeker injecteren (als je dat al niet gedaan had) en er zeker van zijn dat je een grain fed rund hebt.
Gefeliciteerd met je welverdiende Koei:)

Vanochtend even bijgekletst met de slager, kregen het nog over ‘Grain Fed’; ‘doar doot wie nig an’ (daar doen we niet aan ;)). Hij heeft koeien van eigen slacht, meest lokaal.

Injecteren zou ik een keer kunnen doen, echter ben ik daar niet zo van, zie dat als een beetje valsspelen ;)
 
Thx allen!



Vanochtend even bijgekletst met de slager, kregen het nog over ‘Grain Fed’; ‘doar doot wie nig an’ (daar doen we niet aan ;)). Hij heeft koeien van eigen slacht, meest lokaal.

Injecteren zou ik een keer kunnen doen, echter ben ik daar niet zo van, zie dat als een beetje valsspelen ;)

Dan zul je toch moeten uitwijken naar een andere leverancier, want het is een wereld van verschil of je de Hollandse magere koeien hebt of die mooie gemarmerde stukken vlees van een grain fed Angus bijvoorbeeld, of nooit meer Brisket maken.
Brisket is geen Hollands recept en vraagt nu eenmaal om een stuk rundvlees waarvan de runderen worden gefokt in de landen waar brisket wel een gebruikelijk gerecht is.
Je moet ook een beetje de geschiedenis en achtergrond weten waarom onze runderen zo mager worden gefokt, maar dat is een andere discussie.
En injecteren is in wezen niks anders dan brinen/pekelen alleen hoef je het stuk vlees niet een week in de koelkast te leggen om te wachten tot de pekel/brine in het vlees zit.
 
Had daarom bij Beef & Steak besteld. Helaas zag mijn eindresultaat er anders uit dan bij hen op de foto 😱🤣🤣🤣
Maar het gaat me een keer lukken 😁
 
@Ewald Ik heb me een beetje lopen verdiepen in koeien en vleeskwaliteit. Ik ben verre van expert dus als ik onzin vertel corrigeer me aub.

Heb namelijk een weiland gekocht en mij leek het wel leuk om een paar koeien te gaan houden, naast mijn varkens en kippen.
De discussie grain fed/grass fed licht wat genuanceerder dan het op het eerste oog lijkt. Uiteindelijk gaat het om vet en vooral vet distributie door het vlees (intermusculair vet). Wat er vanaf jaren 60 gaande is, is dat verzadigd vet een slechte naam kreeg, wat geheel onterecht is overigens. Leuk om te weten is dat de rijke amerikaan die de aanjager was hiervan, zelf stierf aan hart en vaatziekten:cool:.
Gevolg is dus dat klassieke vleesrassen mager moesten worden en hier dus ook actief op gefokt werden. Je kan dit ook heel goed terug zien in de huidige nederlandse varkens die dikke schouders en dikke billen hebben en een dunne buik (veel ham en schouder vlees en mager spek).
Rassen zijn ook gefokt om sneller te groeien, wat je bv in de kippen terugziet. Plofkip is na 6 weken op slachtgewicht (filet weegt 2x300gr) terwijl meeste oudere vleesrassen net in de veren zitten. Simpel gezegd zijn de boeren gaan produceren wat de consument om vroeg.

Dus nu heb je de perfecte combi voor in mijn ogen “slechte kwaliteit“, ik ben namelijk dol op vet 😁. Om toch nog wat intermusculair vet te krijgen en dus sappiger vlees doen ze nu dus de laatste maanden voeren met graan.
Trager groeiende rassen kunnen zelfs op gras een lekker sappige stukje vlees geven. Nadeel is dat deze rassen nauwelijks gefokt worden. Een voorbeeld van een traag groeiend ras is de dexter. Als je deze alleen gras voert krijg je ook nog eens een stuk vlees bomvol omega 3 vet, wat je veel minder vind in grain fed vlees.

Ik ben in ieder geval van plan om een paar dexter koeien te nemen. Schijnt top kwaliteit vlees te geven, maar verwacht dat ik nog wel wat jaren moet leren om het maximale eruit te halen. Naast mijn berkshire varken en hollandse blauw kip heb ik denk ik een mooie combi van kwaliteit, smaak en lokaal vlees.
 
@cold_as_ijs
Deze discussie bedoel ik dus, dit is dus geen onzin wat je zegt, maar zo klaar als een (ijs)klontje:)
Niks meer aan toe te voegen(y)
 
Wauw je eigen runderen, dat klinkt heel gaaf!
Komt er straks voor ons dan ook de mogelijkheid om jouw vlees te kopen?


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
 
Misschien wel licht eraan hoeveel de familie afneemt. Maar om het enthousiasme een beetje te temperen, de koeien zijn 2.5-3 jaar wanneer ze geslacht worden en heb nog geen plannen op korte termijn om ze te nemen dus zal 2024 oid op zijn vroegst verwacht ik 😉
 
Hmmm dan moet ik tussendoor sowieso wat anders zoeken


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
De verse kers in Wehl verkoopt dexter vlees, weet niet of ze verzenden. Verder goed rondkijken in de omgeving, er zijn genoeg boeren die vlees aan huis verkopen. Dit is in vaak ook nog eens vlees van zeldzamere rassen. Prijs is dan vaak vergelijkbaar of ietsje duurder met supermarkt, maar krijg je wel iets voor terug in smaak, dieren welzijn en boeren welzijn. Soms moet je bereid zijn een stukje te reizen.
Maar er zijn meer rassen die het goed doen: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Marbled_meat

Grap is dat de friesian-holstein (melkkoe) beter kwaliteit vlees geeft dan de dikbil die standaard gebruikt wordt voor vlees.

Ik zie nu trouwens dat in Kessel een boer zit die Hereford verkoopt voor hele mooie prijzen. Brisket voor 12.50 de kilo BV. Denk dat ik ze binnenkort eventjes inkopen ga doen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan