BasBQ
Beef en Steak

Eerste keer brisket

 
 

Henkie

Vuurmaker
Berichten
67
Sinds jaar en dag wordt de Champions League finale bij mij gekeken en ik dacht, laten we eens iets anders op de bbq doen dan pulled pork of ribs.
Ik had al een tijdje een brisket in de vriezer liggen, dus die gaat er vandaag aan geloven. Donderdag al uit de vriezer gehaald en toen twijfelde ik al aan het stickertje dat erop zat waarop "brisket point" stond. Tijdens het ontdooien werd dit vermoeden alleen maar groter en toen ik het vlees vanochtend eruit haalde was het wel duidelijk. Is dus een flat. Plan was eigenlijk burnt ends, maar dat moeten we dus aanpassen. Heb als backup nog een kilo gehakt en andere burger benodigdheden liggen, dus gegegeten gaat er sowieso worden. Zal het topic updaten gedurende de dag.

Beetje vet bijtrimmen van de bovenkant.
bERIazG.jpg


Onderkant hoefde vrij weinig aan te gebeuren.
QcVbti4.jpg


Gerubbed met voornamelijk zout, peper en beetje knoflook en uienpoeder, daarna nog een klein beetje algemene rub erop.
iYO3RPZ.jpg


En we zijn los!
Dw17mgO.jpg


Dome temp is steady op 120 nu, ff in de gaten houden als de zon er zo opstaat.

Na 3 uur kon ik de behoefte om te kijken niet langer bedwingen.
ClsFUuu.jpg
 
Ziet er nu al goed uit. ;)
 
Ziet er lekker uit! Heb je hem ook ge?njecteerd?
 
Dat word een mooi stukje vlees. Hoelaat worden we verwacht voor de Cl finale?

Verstuurd vanaf mijn SM-T533 met Tapatalk

 
Iets te druk gehad met eten, bier drinken en voetbal kijken om gisteren nog te updaten, dus bij deze dan maar.

Om een uur of half 3 zat de temperatuur op een graad of 70 en was de bark naar tevredenheid, dus inpakken maar.
34MmIKx.jpg


Paar uur later ging de thermometer er zonder noemenswaardige weerstand doorheen en na een uurtje rusten (en ondertussen hamburgers maken voor de hongerige fans) was het tijd om aan te snijden.
6kPupQD.jpg


Bij het snijden was in ieder geval duidelijk dat het niet taai ging worden.
GKgjsg6.jpg


Ook nog even hangen natuurlijk.
1PvuJYx.jpg


Al met al geslaagd voor een eerste keer. Smaak was prima, misschien iets te weinig rook gehad en misschien iets te lang gegaard. Was niet droog ofzo, maar ook zeker niet heel sappig. Ik ben normaal niet zo van vetrandjes trouwens, maar het vet wat hier aan de onderkant zat dat was wel even andere koek, erg lekker.
 
Mooie brisket, als diegene die er bij mij momenteel op ligt er ook zo goed afkomt ben ik een tevreden man.
 
Heel netjes, gefeliciteerd met je koetje. ;)
 
Heel netjes, gefeliciteerd met je Knorretje.
 
Veel knorretjes vandaag (Frits, missen is menselijk  :D) Maar proficiat Henkie
 
Ziet er mooi uit hoor. Krijg er honger van :)
 
Leker hoor. Gefeliciteerd met je koei.
 
Voetbal heb ik totaal niets mee :-$ maar wil best wel op zo'n voetbalfeestje komen als er een heerlijke brisket is ;) gefeliciteerd met je Koei <:p
 
Gefeliciteerd met je koe! Ik ga zaterdag voor mijn eerste brisket  :)
 
ziet er goed uit, gefeliciteerd met je stickertje <:p
 
Ondanks dat iedereen het echt heerlijk vond (ik ook hoor), vond ik het toch een klein tikkie tegenvallen voor een stuk vlees van 60 euro als ik heel eerlijk ben. Er zijn nog wel verbeterpunten van mijn kant (meer seasoning, iets minder ver), maar toch was ik niet zo onder de indruk als bv mijn eerste pulled pork. Weet ook wel dat pulled pork wat vergevingsgezinder is, maar toch.
 
Terug
Bovenaan Onderaan