BasBQ
Beef en Steak

Eerste keer Brisket

 
 

Tokke89

Sprokkelaar
Berichten
44
Goedeavond allemaal,

Vandaag voor het eerst Brisket gemaakt op mijn barbecue en ik dacht zal mijn ervaring ermee is delen:)

Brisket was enkel de point en was ongeveer drie kilo. ik heb deze gekruid met peper, zeezout en knoflookpoeder. Rond 07.00 op de barbecue gelegd met een temperatuur van 115C.
2017-04-21%2006.45.56_zpsfnbgredu.jpg


Na drie en een half uur toch even gekeken, hij was toen al serieus wat gekrompen
Brisket_zps0y6lpkon.jpg


Na een uurtje of vier was de kerntemperatuur opgelopen tot 74C. Hier bleef hij hangen en daalde het zelfs een graad of drie. Om 13.00 heb ik besloten de brisket in te pakken in dik aluminiumfolie.
2017-04-21%2013.10.53_zps2nklweha.jpg


Drie uur later was er een kerntemperatuur van 95C bereikt. Ik heb hem toen open gemaakt en met een andere thermometer op wat verschillende plekken gemeten. Op dat moment was hij nog niet op alle plekken even mals en heb ik hem nog even terug gelegd.

Om 17.30 nog eens gemeten en toen voelde het veel malser aan. ik heb hem losjes in het folie laten zitten en een uurtje laten rusten.

Hieronder het eindresultaat:
2017-04-21%2017.32.35_zps7i3h9fah.jpg
 
2017-04-21%2017.33.56_zpsvaecntog.jpg

2017-04-21%2017.34.41_zpshs1rhqpf.jpg


Ervaring is dat het erg lekker is :D maar toch ook wel een uitdaging. Zo waren bepaalde stukken vlees erg sappig en sommige stukken toch wat droger. Verder is er nog veel over en vroeg me dus af hoe ik deze het beste kan opwarmen. Daar heeft iemand van jullie vast wel tips voor:D

bedankt voor het kijken!!
 
Lekker hoor, gefeliciteerd met je stickertje!

Opwarmen gaat goed in jus. Je zou de drogere stukken ook kunnen verwerken in bitterballen of door baked beans
 
Ceriel zei:
Lekker hoor, gefeliciteerd met je stickertje!

Opwarmen gaat goed in jus. Je zou de drogere stukken ook kunnen verwerken in bitterballen of door baked beans

Oke bedankt voor de tip. Ik heb het stuk nog niet helemaal opgesneden in plakken. Kan ik dan het beste in aluminiumfolie wat jus kappen samen met de brisket en die in de oven?
 
Mooi resultaat! Net goed gegeten maar dit doet toch wel weer rommelen...
 
Mooi resultaat!

Over het opwarmen, ik heb vandaag mijn restant brisket opgewarmd in een slowcooker (moet je die wel hebben natuurlijk) met een klein beetje boter (je kan natuurlijk ook wat jus pakken). Doordat de slowcooker langzaam verwarmd en er geen vocht uit kan bleef het vlees erg mals en sappig. Succes
 
Lekker hoor
 
Heerlijk gefeliciteerd met je koei.
 
Gefeliciteerd!

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk

 
Terug
Bovenaan Onderaan