BasBQ
Beef en Steak

Eerste keer Brisket!

 
 
 

Emvdvee

Sprokkelaar
Berichten
32
Vandaag moest het dan gebeuren: de eerste keer Brisket maken op de WSM.
Vooraf enkele afspraken met mezelf gemaakt:
1. Ga ervan uit dat het mislukt, dan kan het alleen maar meevallen
2. Wat er ook gebeurd; If you?re looking , you ain?t cooking. Kijken is dus streng verboden!

Na vele, vele recepten en youtube filmpjes gekeken te hebben gekozen voor recept van Aaron Franklin: Brisket, peper en zout.
Wel nog runderbouillon ge?njecteerd, dus niet helemaal zijn recept gevolgd.

Brisket van 3 kg gekocht. Was een whole packer, dus met de flat en point aan elkaar. Specifiek gekozen voor een kleinere variant vanwege de aannemelijke kans dat ik het de eerste keer helemaal verpest?..
Het bedrijf waar ik de Brisket kocht  heeft ze ook nog een stuk groter.

Om 06:00 uur begonnen en om 06:45 uur ging de briket op de WSM. Omdat ik de hele dag vrij had ook besloten om de brisket niet in te pakken en de stall/the zone af te wachten.
Volgens de Minion methode de BBQ aangestoken met daarbovenop een paar blokken eikenhout. Alle blokken meteen erop gedaan omdat de rook maar beperkt wordt opgenomen door de Brisket.

De WSM blijft geweldig voor Low&Slow! Temperatuur bleef constant tussen de 107 en 115 graden. Bij de 70 graden kwam de zone. Die tijd moet je gewoon accepteren en doorkomen.
Op enig moment begon de Maverick temperatuurmeter wel hele rare sprongen qua temperatuur te maken. Ineens 5 graden minder en dan langzaam weer omhoog. Voor de zekerheid toen toch even met een kleine meter een check gedaan. Ook omdat de Brisket qua tijd  wel ongeveer klaar moest zijn, het was inmiddels 16:00 uur. Blijkbaar had ik de probe precies in een vetlaag gedrukt want het vlees was precies 91 graden, terwijl de Maverick nog 72 aangaf. Hier dus flink geluk gehad.

Hierna de Brisket nog ingepakt voor de duur van 1 uur.
Uiteraard gaandeweg een paar foto?s gemaakt:











Vlees had een prachtige bark van de 50/50 peper en zout.
De mooiste foto voor het laatst bewaard: een prima rookring en je ziet dat het vlees nog erg sappig is.
Mijn eerste poging is volgens mijn mede-eters en mijzelf erg goed gegaan.

Bedankt voor het kijken en hierbij de laatste foto!
 
Ziet er erg smakelijk uit!
 
Gefeliciteerd, een hele mooie run.
Like the knife too
 
Wauw! Geweldig hoor.
Moet hem ook nog doen.
Waar had je het idee vandaan om hem te injecteren?
 
Ridevi71 zei:
Wauw! Geweldig hoor.
Moet hem ook nog doen.
Waar had je het idee vandaan om hem te injecteren?
Ik had het in een recept gelezen. Omdat ik had besloten dat ik de Brisket niet in wilde pakken in folie om een mooie bark te krijgen, wilde ik wat extra zekerheid om uitdroging te voorkomen.
Hier een link naar het recept; misschien heb je er wat aan.
http://www.macsbbqpit.com/beef-brisket/
 
gefeliciteerd met je sticker en het is mooi gegaan, vooral die laatste foto, man man man ............wordt er stil van


B-)
 
Poeh dat ziet er super lekker uit! Ook de volgende op mijn lijstje! Dank voor de inspiratie!!
 
Terug
Bovenaan Onderaan