BasBQ
Beef en Steak

Eerste keer Brisket (Whole packer)

Gefeliciteerd met je koetje Ghost! 😜
 
Hahaha. Thanks MHS
 
Congrats met de koe. Het is geen vaste wetenschap met vlees hoor, Elke groot stuk Brisket of Pork kent zijn eigen tijden. Er is een bepaalde houvast qua tijden, maar dit kan al snel 2-3 uur uit elkaar liggen. Dat je de 2 stukken geschedien bereid scheelt natuurlijk ook. Nu heb je 2 "kleinere" stukken met ieder een eigen tijdsduur. als je een Wholepacker heel laat dan scheelt dit ook. 
 
ik denk dat we nog 20 briskets moeten maken en dan naar de statistieken kijken  :D

Na de vele verschillende verhalen over de bereiding van briskets  (met name de tijdsduur en de daarbij verwachte kerntemperatuur) gelezen te hebben denk ik dat je niet echt een mooie curve kan vinden die altijd maar weer gelijk moet zijn.
Het vlees van een rund uit Schotland kan heel goed een andere structuur hebben dan een uit downunder  Australie.
Bovendien denk ik dat de dikte ook wel mee telt.
Ik denk daarbij aan de 3-2-1 methode van onze spareribs, de een kan dat prima aan en de ander wordt echt wel heel erg donker.

De aangegeven tijden houd ik als richttijd .
Ik kijk hoe het vlees reageert en neem dan het besluit over inpakken e.d.  de ene keer zal dat dan wat eerder zijn dan de andere keer maar dat houd het spannend  :D!

grts,  Hans.  :) !
 
Ik denk dat het afhankelijk Is van vele factoren.
1. De samenstelling van het vlees (dichtheid, vetpercentage, etc.)
2. De vorm en afmetingen van het vlees. Het waren bij mij geen al te dikke stukken.
3. Waar zit je thermometer in het vlees. Dik, dun stuk. Misschien net iets te ver geprikt waardoor je weer dicht bij de buitenkant komt, dus niet precies in het midden.
Zoals ik al schreef meerdere temperaturen gemeten in het vlees toen de 71 bereikt was.
4. Aluminium folie of butcher paper
5. Misschien wel belangrijk: de flow van de warmte in de bbq. Bij mij een wsm, bij marieken een ketel.
Enz.

Conclusie, blijven proberen.  :D
In ieder geval iedereen bedankt voor de reacties en het reageren en meedenken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan