BasBQ
Beef en Steak

Eerste keer Brisket (Nu met verslag).

 

Nicolai

Tondelzoeker
Berichten
6
Zoals ik al aangaf in mijn "even voorstellen" had ik gisteren (20 Mei) mijn eerste brisket (flat) op de kamado liggen. Vandaag (21 Mei) opgegeten, door de brisket langzaam terug te brengen naar 60gr. met een voorverwarmde oven van 150gr. Dit ging perfect alles bleef boterzacht, het vet smolt in de mond. Ik was en ben er nog steeds erg trots op :D

Ik had de sappen uit de waterbak en later het folie bewaard en daarmee de brisket voor het opwarmen weer mee overgoten. De brisket lag in een aluminium bak en deze was afgesloten met aluminium folie, mocht iemand dit ooit eens willen herhalen.


Anyway terug naar het begin, na een nachtje ontdooien van de USA GRAIN-FED BRISKET (+/- 3KG) in de koelkast (gekocht bij B&S) was deze klaar een beetje vet verwijderen en voor de dry rub die bestond uit 50% zout & 50% zwart gemalen peper. En met rub bedoel ik echt een dikke laag, op de foto is nog lang niet alles. Daarna weer terug in de koelkast en 24 uur laten intrekken.

Full_Size_Render-10.jpg


Full_Size_Render-8.jpg


Full_Size_Render-9.jpg


Full_Size_Render-11.jpg


Full_Size_Render-12.jpg


Toen werd het zondag ochtend, om 09:00 de kamado aangezet met Afrikaans tropisch hardhout en houtsnipers voor de bekende rook smaak & ring.

Full_Size_Render-1.jpg


Full_Size_Render-2.jpg


Na +/- 60min. was de kamado (ketel) op 107gr. en was het tijd om de brisket op de bbq te leggen. (Ter info, ik was indirect aan het bbq'n en had er een waterbak instaan om te helpen het vlees vochtig te houden en tevens de vlees sappen op te vangen).

Full_Size_Render-14.jpg


Full_Size_Render-15.jpg


En nu kon de run beginnen, omdat ik maar een vlees meter had en het verschil in kamado tussen rooster en de aangegeven top dome in de kamado deksel vaak 15gr. kan zijn had ik voor mijzelf de volgende strategie bedacht. De vlees meter leg ik naast het vlees op het rooster en deze moet 107gr. aangeven. En om de zoveel uur ga ik het vlees meten. (Zie run tijden).

Na 2 1/2 uur:
Full_Size_Render-17.jpg


Na 4 1/2 uur:
Full_Size_Render-18.jpg


Na 5 1/2 uur:
Full_Size_Render-20.jpg


Na 8 uur:
Full_Size_Render-21.jpg


Na 9 uur:
Full_Size_Render-22.jpg


Een laatste blik voor de TC werd toegepast op 71gr. core temp.:
Full_Size_Render-23.jpg


Oehh bijna (ik mikte op 91gr. core met TC:
IMG_8848.jpg


Yes 91gr. er af en laten ademen:
IMG_8851.jpg


Toen tot 00:30 rustig laten ademen om de brisket daarna in te pakken en verder te koelen in de koelkast. Alle sappen uit de waterbak en TC folie opgevangen en ook in de koelkast gezet.

Zondag judgement day.

Als bijgerechten had ik een frisse verse koolsalade en witte bonnen in tomatensaus met bacon, ui, mosterd, bruine suiker, mapple sirop en ketchup. Dit goedje op de BBQ (nee, neet de koolsalade :p) en op 107gr. rustig twee laten staan.

Ondertussen de oven opgewarmd naar 150gr. hete lucht en de brisket uit de koelkast gehaald deze in een aluminium bak gedaan (gelezen dat meerdere mensen daar de beste resultaten hadden gehaald met opwarmen). De sappen (na verwijderen van het vet) verdunt met wat appelsap en de brisket hiermee overgoten.

Toen de meter in de oven weer een vlees core temp. van 60gr. aangaf de brisket uit de oven gehaald wat rust gegeven. En toen konden wij hem eindelijk aansnijden. Hoe was de rookring, is hij droog is het sowieso te eten. Zoveel vragen.

Maar toen de eerste plakjes werden gesneden was het al snel duidelijk dat hij top zou zijn.
Het vlees smolt in de mond het vet was een heerlijk gelatine, de korst was pittig maar niet te.. Ik ben niet snel trots, maar nu... :D

IMG_8880.jpg


IMG_8884.jpg


IMG_8887.jpg


IMG_8891-1.jpg


IMG_8890-1.jpg


Wat een feest om dit zo te ervaren!

Next up pulled pork :D

PS hier de run:

09:00 Ketel aan.
10:00 - vlees op de BBQ.
12:15 - 58gr. Vlees. Ketel 108gr.
14:15 - 68gr. Vlees. Ketel 106gr.
14:45 - 64gr. Vlees. Ketel 107gr.
15:45 - 61gr. Vlees. Ketel 106gr.
17:45 - 63gr. Vlees. Ketel 107gr.
18:45 - 66gr. Vlees. Ketel 108gr.
19:45 - 69gr. Vlees. Ketel 107gr.
20:05 - 71gr. Vlees. Ketel 108gr. Texas crutch)
21:05 - 83gr. Vlees. Ketel 107gr. (TC)
22:00 - 90gr. Vlees. Ketel 106gr. (TC)
22:10 - 91gr. Vlees. Ketel 107gr. (TC)

Klaar!
 
Mooie brisket.

Verstuurd vanaf mijn SM-G390F met Tapatalk

 
Mooie brisket, alvast gefeliciteerd met je koetje ;)
 
Mooi verslag met mooie (lekkere) plaatjes. ;)
 
Verdorrie dat ziet er goed uit! Echt mooi resultaat.

Uiteindelijk nog redelijk snell run toch? Uurtje of 12? Ik las dat rond de 16 uur normaal is?
 
b.asv zei:
Verdorrie dat ziet er goed uit! Echt mooi resultaat.

Uiteindelijk nog redelijk snell run toch? Uurtje of 12? Ik las dat rond de 16 uur normaal is?

Dank je wel :D, en wat is het dan snel op zeg :D.

Wat ik er van begrepen heb is dat je rekening moet houden met 16 uur als het een brisket is die bestaat uit een flat & point.
Maar dat het ook zo maar 16 uur kan duren voor een flat als de stall langer duurt, eigenlijk zeggen ze dus... geduld.
Als je eenmaal 12 uur onderweg bent maken die paar extra uurtjes ook niet echt meer uit.
Was zelf uit gegaan van 14 uur, dus viel idd nog mee.

 
Terug
Bovenaan Onderaan