BasBQ
Beef en Steak

Eerste keer bierblikkip.

 
 

Willem Rookproever

Vuurmaker
Berichten
96
Gisteren mijn tweede BBQ klassier klaargemaakt.
Na de Pulled Pork nu dus de Bierblikkip.
Ik heb het lekker simpel gehouden voor deze eerste keer. De kip 🐓 ingesmeerd met arachide olie en NOSKOS chicken rub.
De kamado temperatuur naar 170 tot 200 °C gebracht en na anderhalf uur was de borst kern op 74 °C. Het opwarmen ging wat langzaam omdat ik wat te zuinig met de kleppen was.
Halve liter bierblik gebruikt en op een skillet geplaatst, maar dat was geen succes. Vanaf dat moment was het koorddansen, want het was veel te wankel. Vooral toen ik de aardappeltjes er na een half uur omheen probeerde te leggen. Gelukkig is hij blijven staan, maar ik moest hem een keer redden. Vandaar de witte vlek op de rub.
Maar dat deed niets af aan de smaak.
Ik heb peren rookhout gebruikt en dat gaf een heerlijke rooksmaak aan het vlees.
Nog even wat haricots vert er bij gekookt voor een lekker bordje avondeten.
En in de koelkast nog een flinke schaal pulled chicken voor later in de week.

3E001462-7E55-47C8-B743-AA22119EA6A1.jpeg
384E51F5-B081-4645-8B7A-AB6425E6A18A.jpeg

Dit IPA biertje was veel te lekker, dus gauw een ander blikje gepakt voor de kip.

DB5A4718-3131-4722-A238-63CA1D6EDBC8.jpeg
877F3004-D1D9-4BD6-AD3A-3B7429291149.jpeg
97D7B2D6-D867-45D7-975F-6A0F8B6AB5A2.jpeg
 
ziet er goed uit!
Bierblikkip is altijd lekker, staat hier regelmatig op het programma.

Gefeliciteerd.
 
Ze heeft een mooie bruine jas aan 😁.
Lekker hoor 😋
 
Ziet er goed uit!
Volgende keer een 33cl blikje gebruiken, dan kan je de poten als steunen gebruiken.

Ik drink zelf overigens het biertje altijd gewoon lekker op, en dan vul ik het blikje half met water. Je proeft het bier toch niet terug in de kip ;)
 
Ziet er goed uit!
Volgende keer een 33cl blikje gebruiken, dan kan je de poten als steunen gebruiken.

Ik drink zelf overigens het biertje altijd gewoon lekker op, en dan vul ik het blikje half met water. Je proeft het bier toch niet terug in de kip ;)
Ja, dat dacht ik ook. Of zo’n gietijzeren Chickensitter kopen, dan kunnen de aardappeltjes er makkelijker naast.
 
Lekker Chicky hoor. Mooi kleurtje op gedaan. Dat moet smullen geweest zijn.
Gefeliciteerd met je tokkie
 
Gefeliciteerd met je tokkie. Dat is een mooi maaltijdje met wat aardappeltjes en wat groenten.
 
Ziet er goed uit gefeliciteerd met je tokkie

Verstuurd vanaf mijn SM-A202F met Tapatalk
 
Ziet er prima uit. Is heb zo een chickensitter vast op een schatel, dan kan er alles bij en staat ie stevig. Maar gebruik het weinig. Ze zijn hier eerder voor de filets.
 
Terug
Bovenaan Onderaan