BasBQ
Beef en Steak

Eerste keer BCC en eerste keer op temp BBQen

 

aemkei

Vuurmaker
Berichten
62
Hallo iedereen,

Na lang lezen dacht ik dat mijn theoretische kennis voldoende genoeg was om in de praktijk aan de beercan chicken te beginnen.
Gisteren op stap met mijn vader op BBQgadget jacht en kwamen met 2 bcc GBS systemen thuis van Weber.
We maken graag groenten klaar op de BBQ en dit dient ook prima als groentenkorf om in de bbq te doen...

Ik wou jullie mijn creatie niet onthouden want zonder jullie kennis en tips zou ik helemaal de mist in gegaan zijn.

Beginnen bij het begin  ;) :

2013-07-14113845_zps82234925.jpg


BBQ indirect indelen - De vuursteen/hitteschild methode:

2013-07-14120123_zps8b6007bd.jpg


Kip erop.
Gemarineerd op de manier dat in het Weber kookboek staat door mijn vader.
In het biervat een pintje, rozemarijn, look, ui, een halve citroen en wat zwarte peperbollen.
Het vuur stond al aan dus dachten we ook wat knabbeltjes op te leggen voor het lange wachten  ;)
De houtkeuze voor de rook is gevallen op Appel, ik wou subtiel beginnen... Om zot te doen hebben we nog tijd genoeg  ;)

2013-07-14122100_zps284d04fa.jpg


BBQ blijft mooi stabiel op temperatuur. Ik denk dat ik 5734 keer de temp heb gechecked  ;D
Wat me wel opviel is dat wanneer het deksel eraf ging en in het begin de temp heel moeilijk te verlagen was.
Pas nadat alle gaten boven en onder toe was bleef de temp stabiel op 180 graden. Was wel stress  :D
Maar goed, er mag ook een beetje gewerkt worden he  ;)

2013-07-14122306_zps25dcd5f0.jpg


Na 40 minuten de groentjes erin.
We hadden ook nog een klein haantje liggen, en net zoals elke goede Belg altijd denken dat er te weinig eten zal zijn  :eek:
Haantje gevuld met ui, rozemarijn, look, en een halve limoen.
De kip had trouwen een mooie kleur van de rook. En dit na 40 minuten... Ik was blij!

2013-07-14125818_zpsd86470e4.jpg


Na anderhalf uur borst temp 96 graden en dijen hadden volgens de meter 85 graden en ze zag er goed uit:

2013-07-14133042_zpsb00591f1.jpg


Bij het aansnijden bleken de bouten echter nog niet uitgebakken te zijn. Bizar...
Het sap was helder, de kerntemperatuur was goed, de kip had 10 minuten gerust. toch zal het vlees nog "rood"
maar niets dat 3 minuten op de kolen in de weg stond, even erop en klaar.
Borstvlees was trouwens wel prima.

Het resultaat, simpel en vers:

2013-07-14140041_zpsfa903073.jpg

2013-07-14140047_zpsa05fcca9.jpg


Het verdict:

Mijn vader: vond de kruiding flauw. Maar de techniek goed. Niets dat een ander/eigen recept niet kan oplossen  :D
Ikzelf: Vond de subtiele lichte appelrook heerlijk. Het was lekker, maar de marinade/rub mocht inderdaad wat meer ballen hebben...
Moeder: en tevens ook grootste fan  ;) vond het natuurlijk fantastisch... het borstvlees zag eruit als "charcuterie"
Vrouw: en tevens ook de eerlijkste fan  8) vond het lekker, maar haar borstvlees vond ze te droog... misschien hier nog wat tweaken met temperatuur en tijd.
Mijn dochter: Ze is 19 maand en tevens mijn meest kritische fan  :-* zij vond het fantastisch heerlijk. Ze had al een volledig haantjesfilet op met haar groenten, maar vond dat ze nog plaats had voor bijna een volledige kippendij  :eek:

verdict van mijn eerste Weber avontuur:
Ik heb letterlijk de smaak te pakken  8) 8)

Verwacht maar veel meer verslagen van mij binnenkort!

Trouwens dank aan iedereen hier!! Wat een ongelooflijke bron van informatie en vooral de toegankelijkheid en vriendelijkheid van delen is hier fenomenaal!

EDIT: foto's veranderd van dropbox naar photobucket.
 
hmm... Dropbox links werken blijkbaar niet...
Zal even snel een photobucket account aanmaken!!
 
Ziet er goed uit die kip en die groentes erbij zullen ook wel smaken.
 
Absoluut, zoals de mama zegt (en durf eens je moeder tegenspreken! :D ) ALTIJD je portie groentjes eten!!!! :D
 
Wat een heerlijk avontuur en een prachtige reportage!! :p
 
Mooie sessie!

Zat het rood bij het bot of aan de buitenkant van de kip? Als het vocht helder was, kun je even testen met een wit stukje keukenpapier, dan is je kip gaar. Rood aan de buitenkant komt door de rook, die verkleurt het vlees van wit naar rood.
 
Ziet er goed uit
En gefeliciteerd met je tokkie (neem ik wel aan  ;))
 
Ja hoor, tokkie verdient ;)
 
noskos zei:
Mooie sessie!

Zat het rood bij het bot of aan de buitenkant van de kip? Als het vocht helder was, kun je even testen met een wit stukje keukenpapier, dan is je kip gaar. Rood aan de buitenkant komt door de rook, die verkleurt het vlees van wit naar rood.

Het rood zat aan het bot, het kraakbeen zag nog wat rood en een stukje van het vlees.
Denk dat die Weber temp meter niet echt accuraat is op lage temperatuur...
Eens investeren in een Maverick...
 
Even je thermometer in kokend water houden en je weet of hij accuraat is. ;)
 
mooi verlsag en mooie foto's
kritische mee eters zijn altijd goed, dat houd je scherp en ga je voor steeds beter  :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan