BasBQ
Beef en Steak

Eerste keer bacon

 
 

Chtakafri

Kooltjesharker
Berichten
130
Ik had alles al in huis, maar had het nog nooit gedaan... bacon maken! Aangemoedigd door alle mooie verhalen heb ik besloten om vorige week een stuk buikspek in het zout te gaan leggen. Ik heb het standaard bacon recept voor gevolgd met een klein beetje ketjap manis (aanrader van Frits). Na een week lang alleen maar gedraaid te hebben mocht ik het gisteren afspoelen en droogdeppen... hier het eerste resultaat:

075F154D-381E-403C-A33B-00045AEC1C42-8391-0000084D4C4A432B_zpsca890e10.jpg


Nu net de WSM opgestart en op temperatuur laten komen samen met een paar blokjes kersenhout... de bedoeling is een uurtje of 3 / 4 met een dome temp van rond de 100 graden. Ik wil een half fabrikaat over houden dus 63 graden en dan eraf...  Ik heb de zwoerdkant naar boven gelegd zodat hij nog een beetje kan indrogen...

I'll keep you posted!!
 
Mooi man, ben benieuwd naar het eindresultaat, succes
 
dat wordt smullen straks, we zien de rest van de foto's weer graag komen!
 
Succes, de tip komt niet van mij ;)
 
dank jullie allen... ziet er voorlopig erg goed uit, de rook dan, want voor de rest mag ik nog niet kijken, if you are looking you aint cooking...

Frits zei:
Succes, de tip komt niet van mij ;)
oh oh, niet van jou? dat dacht ik... ik hoop maar dat het goedkomt :D
 
63 graden bereikt in ongeveer 2 uurtjes (is niet zo'n groot stuk spek) met dit als resultaat...
80375F08-C68A-4023-A7B7-0B9E06840292-8391-000008534A8E353C_zpsc10fd1d6.jpg


even af laten koelen (en het huis lekker parfumeren) en dan snijden...
 
en dan? Moinkballs maken met zelf gedraaid gehakt?! Of in folie stoppen en gezellig hierheen komen?! Er is genoeg te eten...als de brisket nog positief mocht uitpakken.
 
Dit ziet er prima uit !
 
ellenblokhuis zei:
en dan? Moinkballs maken met zelf gedraaid gehakt?! Of in folie stoppen en gezellig hierheen komen?! Er is genoeg te eten...als de brisket nog positief mocht uitpakken.
haha, ik weet eigenlijk nog niet wat ik er mee ga doen, maar dat is geen enkel probleem, dit kan overal bij... wellicht een zuurkool schoteltje morgen, iemand nog rookworst over?

Ik ben wel erg benieuwd naar je brisket Ellen ....
 
Chtakafri zei:
ellenblokhuis zei:
en dan? Moinkballs maken met zelf gedraaid gehakt?! Of in folie stoppen en gezellig hierheen komen?! Er is genoeg te eten...als de brisket nog positief mocht uitpakken.
haha, ik weet eigenlijk nog niet wat ik er mee ga doen, maar dat is geen enkel probleem, dit kan overal bij... wellicht een zuurkool schoteltje morgen, iemand nog rookworst over?

Ik ben wel erg benieuwd naar je brisket Ellen ....

Ik ga de rookworsten zo afmaken.
 
Eindresultaat:
5D563117-4979-4457-9FEE-2B0E15275DE1-8528-0000085654AC2CA4_zps28158a82.jpg


268221F4-7A90-4A16-A7C4-38D708535384-8528-000008564D802B96_zps746fc9d0.jpg


 
Erg mooi, zit hier een beetje jaloers naar te kijken  ;D
 
Ik had nog een bun van de burgers van gisteren liggen, dus even een plakje opgebakken... Heerlijk!! Zonder saus om alles goed te proeven... Ik kon zelfs de knoflook uit de smaken terugvinden :)

Ik weet zeker dat dit, uitgebakken op een burger ontzettend goed tot zn recht komt :))

Ook een paar plakjes achtergehouden voor een meatloaf :))
 
Altijd een klein feestje zelfgemaakte bacon :)
 
Mac +1
 
Terug
Bovenaan Onderaan