BasBQ
Beef en Steak

eerste keer 5 kg pulled pork op de outdoorchef

patrickjanssen

Tondelzoeker
Berichten
12
Woensdag gaat het voor het eerst gebeuren, dan ga ik voor het eerst pulled pork maken op mijn outdoorchef.

Rond 18.00 s'avonds krijgen we rond de 15 gasten.
Zelf ben ik al een paar weken in aan het lezen over het hoe en wat. 
Ik wil ik hem graag via de oldskool manier gaan maken alleen ik kan nergens vinden hoe lang hij ongeveer op die manier op de bbq moet.


Het betreft hier een schouder van rond de 5 kg, en ik kan mijn chef goed rond de 100 a 120 graden houden.
Kan iemand mij ongeveer zeggen hoe lang ik ongeveer hiermee bezig ben?

 
Begin gewoon de avond tevoren, dan heb je tijd zat. Is ie klaar, dan pak je hem in in een paar handdoeken en leg 'm dan in een koelbox of tempex box
 
+1  Beter later wat opwarmen dan om 21:00 pas serveren.
 
Als het 1 stuk is van 5kg, is het eerder 18 dan 12 uur trouwens :D
 
Ik ben bang dat je een nachtje over moet slaan 😴😴
 
5 kg is veel, probeer je Q rond de 125 te houden, dan kan je het in 12-14 uur redden. maar helaas staan hier geen vaste tijden voor
 
Aan de ODC zal het niet liggen, die ga je heel makkelijk op temperatuur houden :) Succes, denk uurtje of 14 ben je wel zoet, was ik wel met zo'n stuk
 
Ik heb vakantie dus vroeg uit de veren is geen probleem met wat koffie en cola erbij :-O. Het is de bedoeling dat we rond 19.00 eten er zijn namelijk ook kleine kinderen bij.

Mijn Q staat gelukkig beschut opgesteld, zodat er bijna geen wind komt. Hij zal dus niet snel uitwaaien.
Maar die 12 tot 18 uur is dat met alles erbij (1 uur rusten en uit elkaar pullen) of moet ik die tijd er nog bij tellen?
 
Die tijd is alleen voor het op temperatuur komen. En, je kan beter te ruim rekenen dan te krap.

Afhankelijk hoe je het bewaart kan je het ook langer dan 1 uur ingepakt houden en nog steeds goed warm houden.

Ik heb zelf ook een aantal keer PP geprobeerd te maken in een te kort tijdframe en dat is gewoon niet leuk. Mensen zitten op je te wachten en uiteindelijk ga je maar een compromis maken en het vlees er te vroeg af halen of andere fratsels uithalen zoals te temp omhoog om hopelijk het proces te versnellen. En tja, ze vinden het misschien wel lekker dan, maar het is geen echte pp en de smaak had nog beter gekund.

Nee, gewoon goed op tijd beginnen. Het vlees is klaar wanneer het klaar is.

Mocht je trouwens door de nacht heen gaan en je rekent erop dat je een paar uur gaat slapen hou er dan ook rekening mee dat je Q onbeheerd in temperatuur kan dalen. Dus het vlees zal dan minder hard gaan, reken daarom nog meer tijd op je bereidingstijd.
 
Dus als ik rond 00.00 uur begin dan heb ik nog dik 18 uur. Dus dat moet ik ongeveer aanhouden volgens de kenners. Heb afgelopen zaterdag ook van te voren ribs maakt. Om de temperatuur te kunnen controleren  Deze heb ik met gemak op 120 graden kunnen houden voor 3.5 uur. Ik wou eigenlijk ieder uur even kijken in de nacht. En hem op een constante 110 graden houden.

En is het noodzakelijk om hem van te voren te injecteren. De ene doet het namelijk wel en de andere niet.

 
Niet noodzakelijk, maar kan wel. Zie het als; optioneel. Met de kanttekening dat de meningen verdeeld zijn over de meerwaarde :)
 
patrickjanssen zei:
Dus als ik rond 00.00 uur begin dan heb ik nog dik 18 uur.

Ja, plus voorbereiden, Q aansteken en checken of hij een half uur constant blijft voordat je het vlees erop gaat doen. Zit je al op 23:00 starten met je voorbereiding.

Heb je overigens een temperatuursensor die op afstand uit te lezen is? Ik heb bijvoorbeeld een Maverick en die gaat piepen wanneer de temperatuur te hoog of te laag ligt. Als je licht slaapt kan je daar misschien wel wakker van worden. Zie het als een babymonitor, maar dan voor barbequers  B-)

Er zijn ook systemen die de airflow een beetje besturen wanneer het te heet of te koud wordt. Zoals deze http://www.meerbarbecue.nl/maverick-tip-top-temp.html

En mogelijk kan een goed geplaatste waterbak/hittebuffer ook helpen tegen te grote temperatuurschommelingen

Maar hoe dan ook, na een aantal uur begint je brandstof op te raken en moet er rookhout bij,  dus moet je op tijd aanvullen om door te gaan. Maar wanneer je om het uur of om de 2 uur gaat peilen heb je dat denk ik wel afgedekt.

patrickjanssen zei:
En is het noodzakelijk om hem van te voren te injecteren. De ene doet het namelijk wel en de andere niet.
Vaak doet men het vanuit de overtuiging om meer smaak door het hele vlees heen te krijgen. Over het algemeen is het stuk met bark (de buitenkant) het lekkerst, en denken ze bijvoorbeeld dat de rest dus wat meer smaak kan bevatten..vandaar dat ze injecteren.

Wat voor recept heb je in gedachten? Je kan bijvoorbeeld het vocht uit je vlees opvangen en een eindsaus maken om door de pp heen te doen.
 
gelijk met 5 kilo woensdag in t diepe springen :-O vind ik niet verstandig.
ik had die 5 kilo vandaag op t rooster gelepeld want dan heb je nog speling .


patrickjanssen zei:
dat we rond 19.00 eten er zijn namelijk ook kleine kinderen bij.

ga je toch voor woensdag haal dan voor de zekerheid wel ffn appelmoes, hamburgers en vissticks voor de kids. :D

sucses
 
De eerste keer dat hier pulled pork werd gemaakt hadden we 2 stukken van 2.5 kilo die hebben we op de oldskool manier gedaan en die hebben er 23 uur overgedaan om de 88 graden te halen........voorbereidingstijd en rusten met pullen zit hier qua tijd nog niet bij  ;)
 
Begin gewoon op tijd, zet je Q wat hoger in temperatuur. 125-135 is prima te doen. Injecteren is om smaak toe voegen, maar ook om het uidrogings proces wat tegen te gaan. Je verliest veel vocht maar met injecteren voeg je weer toe. Vaak is de injectie gebaseerd op een zout basis (zoals een Brine) en creeer je een osmose effect. Vocht en zoutbalans in je cellen (google maar.)
Verder is een stuk pork goed te bewaren als deze eenmaal klaar is. voor mij is 88 een controle punt maar dit wil niet zeggen dat de pork dan klaar is.
Als de pork klaar is, dan kan je deze opnieuw inpakken in folie en wikkelen in een grote handoek. Als je een koelbox oid hebt dan kan je deze daar met gemak 5 uur warm houden. 
 
Wat betreft de chef is dit een gas Q, er staan 2 gasflessen klaar dus hier ben ik niet zo bang voor.

Ik was zelf al naar 22.00 aan het neigen om het vlees er te leggen. Het enigste nadeel is dat ik het vlees pas rond half nege dinsdagmorgen krijg.

Het kan dan nog altijd  goed 10 uur in de rub staan.


 
Succes, ben benieuwd naar je bevindingen!
 
Zo, vandaag is het zover, toch?  Veel plezier alvast! en hou ons op de hoogte.
 
De bastard ligt al vanaf 10.00 uur in de rub.(kreeg hem helaas niet eerder) Het is een mooie 4.8 kg geworden. Hij bestaat alleen uit 3 delen, maar die hebben we vakkundig tot een geknoopt. Foto heb ik gemaakt, alleen hoe upload je die?

Ik ben alleen nog aan het twijfelen of ik om 18.00 of 20.00 ga beginnen.

 
Terug
Bovenaan Onderaan